Israel Hayom

פירות הקואליציה לא הגיעו לרחוב הערבי

- חולוד אבו חרפה הכותבת היא דוקטור למינהל עסקים, אשת עסקים ומנכ"לית ספק האינטרנט 066

הפוליטיקאי­ם מפזרים את הכנסת ואנחנו, האזרחים, חיים את חיינו ומתמודדים עם היום יום בישראל.

לפעמים נדמה שיש שתי חברות בתוך החברה הישראלית: מי שמת לוננים על יוקר המחיה, ומי שמחכים שהמדינה תיזכר שגם הם אזרחים משלמי מסים.

הפוליטיקאי­ם הערבים, שחפצו להצדיק הישגים מתוך ישיבתם בממשלה גם לקראת הבחירות הבאות, ופעלו להגדיל את התקציבים לחיזוק המ ערכות הציבוריות, לא הצליחו להתחבר לשטח ולמציאות. בפועל, פחות מ 40 אחוזים ממקרי הרצח של נשים בחברה הערבית מפוענחים, כי נשים ערביות לא נחשבות ציבור שיש להתחשב בו. הגברת הביטחון האישי של נשים בחברה הערבית לא היתה חלק מהדרישות הקואליציונ­יות של הפוליטיקאי­ם הערבים. המשטרה לא הציבה את הטיפול באלימות כלפי נשים בראש מעייניה, והרצח של ג'והרה חניפ'ס בתחילת החודש - שנא בקה בעצמה נגד האלימות בחברה הערבית - מלמד שאף אחת לא בטוחה.

בצד הכלכלי, נראה שכולם רצו להתהדר בהישגים ובחקיקה שתגדיל את שכר המינימום לשעה, אבל שיעור האבטלה של נשים בחברה הער בית נותר כשהיה.

למעשה, בעוד שיעור האבטלה בישראל רשם הישג כאשר ירד באופן דרמטי, יש רק מקום אחד שבו לא השתנה. לפי הלמ"ס, נשים ערביות עדיין לא מועסקות או לא מצליחות להתקבל למשרה מלאה או להתקדם מעבר לשכר מינימום. הנתונים מראים שטרם הקורונה היתה עלייה בת עסוקת הנשים במגזר הערבי, בעוד בשנה האחרונה היא נתקעה במקום.

אם נשים צריכות, בדרך כלל, לעבוד פי שניים מגבר כדי להצליח - אישה ערבייה צריכה לעבוד פי ארבעה. אנחנו מתמודדות עם המשפחה, עם העובדים, עם המסים והביורוקרט­יה כמו כולם, אבל גם עם יריבים שלא רואים את הצלחתנו בעין יפה. בשנה שעברה חשנו כי יש קואליציה מגוונת ורחבה כדי לאפשר את התשתית הזו עבורנו.

איך יכול להיות ששנה שלמה של קואליציה כזו תמה - ואנחנו עדיין נמצאות מאחור בתוכניות העבודה ובתקציב השנתי? הפוליטיקאי­ם מהח ברה הערבית צריכים לייצג אותנו נאמנה ולדרוש הישגים בתחומי ביטחון אישי ותעסוקה, חיים ורווחה.

כשהבחירות בפתח, נשאלת השאלה: אולי החברה הערבית צריכה להפסיק להישען רק על נציגיה מהמגזר? אולי אנחנו צריכים לחפש שותפים נוספים למאבק, במצב הפוליטי המשתנה ובעידן שבו נמחקות האידיאולוג­יות? כדי שנקצור את פירות ההישגים הכלכליים וכדי שיותר נשים ערביות ייצאו לעבוד וישתכרו שכר שווה או גבוה, אנחנו צריכות להרגיש בטוחות. בזה צריכים לעבוד כל נבחרי הציבור שלנו.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel