Israel Hayom

אם נזכה ביורו, זה ילווה אותנו כל ימי חיינו

ההישג האדיר: "רק בעוד 15 שנים אנחנו נבין מה עשינו פה" ● הראייה לעתיד: "הילדים צריכים הזדמנות, אבל זה תלוי גם בקבוצות" ● והקרב מול אנגליה: "במשחק נתון תמיד אפשר לנצח" ● משה סיני, הסקאוט הראשי של הנבחרות הצעירות, בראיון חגיגי לקראת גמר אליפות אירופה

- שי ארצי

לא משנה איך יסתיים מחר המ שחק של נבחרת ישראל עד גיל 19 מול נבחרת אנגליה - עצם ההעפלה ההיסטורית, כנגד כל הסיכויים וללא שום ציפיות, לגמר אליפות אירופה זה ההישג הכי גדול של אופיר חיים והשחקנים שלו. אבל למרות ההיסטוריה, בנבחרת הנוער חולמים עכשיו בגדול ומפנטזים על הבלתי ייאמן – להיות אלופי אירופה.

הפסטיבל סביב נבחרת הנוער הוא משהו לא שכיח במחוזותינו, אבל בה חלט מוצדק נוכח ההישג הבלתי נתפס. הטלפונים של אנשי הנבחרת לא מפ סיקים לצלצל, ראש הממשלה נפתלי בנט בירך באופן אישי את אופיר חיים, ראיונות בתקשורת, ברכות, איחולים, ומה לא. בין לבין, הצוות צריך גם לדאוג לתדרוך ולאימון כושר עם השחקנים, שעליהם אנשי המשלחת שומרים מכל משמר כדי שיהיו מרו כזים ומוכנים לקרב ההיסטורי.

מובן שהתהילה הולכת לשחקנים שנמצאים באור הזרקורים אבל ההישג הזה לא היה קורה ללא העבודה הנה דרת של כל הצוות שמאחורי הקל עים דוגמת יילה חוס, בוני גינצבורג ומשה סיני.

סיני בן ה 61 הוא הסקאוט הרא שי של כל הנבחרות הצעירות, ול מרות שעבר כמעט הכל בכדור גל הישראלי דבר כזה עוד לא היה לו. "רק בעוד 10 או 15 שנים אנח נו נבין מה עשינו פה. התמזל מזלי להיות במקום וברגע הזה. אני מקווה שלא נצטרך לחכות שוב כל כך הרבה שנים כדי להגיע להישג דומה", אומר סיני בראיון מיוחד ל"ישראל היום".

איך ממנפים את ההישג הלאה?

"אנחנו צריכים עזרה ממשלתית, ואני לא מדבר רק על הכדורגל אלא על כל הספורט. אנחנו צריכים יותר תמיכה, ובתוך תקציב מדינה זה ממש כלום. תראה כמה מדברים על ההישג, תראה כמה כבוד הוא מביא. אף שגריר לא יכול לעשות את מה שעשינו גם בעשור, ואנחנו עשינו זאת בטווח קצר. צריך לקחת את העניין כמו שצריך, לטפל בו נכון ולקדם את הספורט".

יש חשש שאחרי הטורניר חלק מהשחקנים לא יקבלו במה בבוגרים?

"בשנתון של 2004/5 יש כבר מספר שחקנים שמשחקים בקבוצה הבוגרת שלהם. אנחנו רואים את ההתקדמות, והיא בהחלט מבורכת. הילדים האלה הוכיחו שהם צריכים את ההזדמנות, אבל מובן שהדבר תלוי גם בקבוצות. יש שיתוף פעולה טוב מאוד בין המ חלקה הטכנית שלנו לבין הקבוצות. ההישג הזה בא מהר מדי, ואנחנו רק בתחילת התהליך, אבל לדעתי כל הפוקוס צריך להיות באקדמיה שלנו - להכשיר מאמנים שיקדמו את הש חקנים ביום יום".

ההעפלה לגמר היורו של נבחרת הנוער התווספה להישג של הנבחרת הצעירה, שהעפילה לפלייאוף היורו, ורחוקה שני משחקים מול איסלנד מהשתתפות באליפות אירופה. סיני סבור שלא מדובר בהבלחה חד פע מית, אלא בשילוב של כמה גור מים שהביא להישגים האלה. "מה שקרה עם שתי הנבחרות הצעירות לא קרה לנו מעולם, אבל הדבר נובע מכך שליו"ר ההתאחדות אורן חסון היה חזון לבנות מלמטה את הצעי רים, דבר שמעולם לא היה קודם", אומר סיני.

"לכך יש להוסיף את העובדה שה שנתונים של שתי הנבחרות - וממה שאנחנו רואים גם שנתון 2006 - מאוד מוכשרים, ואת הניסיון הע שיר של כל האנשים שעובדים סבי בן. אנחנו רואים התחלה של שינוי בכדורגל הישראלי, אבל אם אנחנו שואפים לשדרוג רציני אנחנו חייבים להשקיע ולהגדיר את הדברים שאנ חנו צריכים. אולי אשמע נדוש, אבל אגיד זאת פעם נוספת - לדעתי צריך להיות כאן פרויקט של המדינה ולא תמיכה של 0.0086 אחוז בלבד - רק אז יהיו יותר משאבים, יותר מאמ נים, וכל מה שהם צריכים כדי להגיע לרמות הגבוהות".

מה גרם לך לקחת על עצמך את התפקיד הזה?

"זו הפעם הראשונה שאני מתע סק בפיתוח שחקנים ובסקאוטינג. אף פעם לא רציתי להתעסק בזה ודחיתי הצעות כי הבנתי שלא באמת אוכל לעזור במשהו. אבל ברגע שיילה ובו ני הגיעו, וראיתי את החזון של חסון, האמנתי כי הפעם אפשר לעשות דב רים. ניצחנו, וביום שישי אנחנו בגמר, אבל תמיד יש את היום שאחרי, ואנחנו צריכים לחשוב גם הלאה".

עד כמה החיבור של אופיר והש חקנים משמעותי?

"מי שלא מכיר את אופיר ויראה אותו ביום הראשון או השני יחשוב שהוא קצת מוזר, אבל ברגע שאתה מכיר אותו ורואה איך הוא מתנהל מקצועית ואיך הוא מתנהל מבחי נה חברית עם השחקנים - אתה מבין שמדובר במשהו מעולה ושהחיבור הוא פנטסטי. לאופיר יש לב ענק, ותוך כדי תנועה הוא גם משפר את עצמו ושומר על צניעות. אמרתי לו: 'לפני שנה היית בעפולה, ועכשיו מתקשר אליך ראש הממשלה'. זה רק מראה שכשעובדים נכון דברים קורים. הע תיד עוד לפניו, ואני בטוח שהוא יגיע לרמות שהוא מאחל לעצמו".

לסיום, אנחנו מסוגלים לנצח את אנגליה בגמר?

"זו נבחרת מאוד חזקה ברמה הפי זית והטקטית. לדעתי הם טובים יותר מנבחרת צרפת בשתי רמות, אבל גם לנו יש מה להציע וגם לנו יש מה לתת. במשחק נתון תמיד אפשר לנצח, ואני מאוד מאמין. את המטרה כבר השגנו, עלינו למונדיאל, והולך להיות לנו אתגר גדול מול אנגליה, אבל אם נזכה ביורו - זה משהו שילווה אותנו כל ימי חיינו. אנחנו לא מסתפקים בכך שהגענו רק לגמר".

"ראיתי את החזון של אורן חסון"

 ?? ?? סיני )משמאל( עם גינצבורג וחוס. "צריכים לחשוב גם הלאה"
סיני )משמאל( עם גינצבורג וחוס. "צריכים לחשוב גם הלאה"
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? אופיר חיים בטירוף. "שומר על צניעות"
אופיר חיים בטירוף. "שומר על צניעות"
 ?? ?? שחקני הנבחרת חוגגים. "צריך להיות כאן פרויקט של המדינה" צילומים: אי.אף.פי, אלן שיבר, אתר אופ"א
שחקני הנבחרת חוגגים. "צריך להיות כאן פרויקט של המדינה" צילומים: אי.אף.פי, אלן שיבר, אתר אופ"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel