Israel Hayom

"מקווים שהמלך צ'ארלס יבקר בארץ"

שגריר בריטניה בישראל, ניל ויגאן, בראיון אופטימי על היחסים עם ישראל ועל עתיד הממלכה ● "אנחנו עוברים שינויים, אבל היו תקופות קשות בהרבה"

- רם לירן

שליח "ישראל היום" ללונדון

"האם צ'ארלס יבקר כמלך בישראל? אי אפשר להבטיח, אבל אני אופטימי", כך אומר שגריר בריטניה בישראל ניל ויגאן בראיון ל"ישראל היום".

לדברי ויגאן, שנמצא בלונדון לרגל אירועי האבל בעקבות מותה של המל כה אליזבת, הקשרים של המלך החדש עם ישראל טובים וחמים. "זה נכון שה מלכה מעולם לא ביקרה בישראל, אבל צ'ארלס ביקר כמה פעמים והוא קיבל בחום רב את הנשיא יצחק הרצוג. לפני כשלוש שנים, כשנכנסתי לתפקיד, הנסיך וויליאם ביקר בישראל, ולאחר מכן ליוויתי את הנשיא הרצוג כשביקר את צ'ארלס בנובמבר האחרון. התחושה הכללית היא חיובית".

"אף פעם לא היה איסור או חרם על האפשרות שהמלכה תבקר בישראל. האם צ'ארלס יגיע לבקר גם כמלך? אנחנו מאוד מקווים, אבל אי אפשר להבטיח שזה יקרה. עכשיו הוא צריך להחליט על תוכנית הביקורים שלו, ויש לו מחויבות למדינות שבהן הוא ראש המדינה כמו קנדה ואוסטרליה )אתמול אמר הנשיא הרצוג למלך שי שראל תשמח לארח אותו לביקור, ר"ל(.

"כשהוא היה בארץ לקחנו אותו לראות את מגילות ים המלח, והוא היה מוקסם מהן. גם נושא השואה חשוב לו מאוד, ויש לו חברים שהם ניצולי שואה. ראיתי עד כמה הוא התרגש כשפגש ניצולים מאושוויץ. אני לא יודע עד כמה משפחת המלוכה מעורה בפולי טיקה הישראלית, אבל בישראל עצמה יש להם עניין גדול אז אני אופטימי.

"לאחרונה ראינו אפילו מטוסים של חיל האוויר המלכותי מתאמנים בישראל, לראשונה מ ,1948 ובמק ביל מטוסים של חיל האוויר הישראלי מתאמנים בבריטניה", אומר ויגאן. הוא מוסיף כי בקרוב ייחתם הסכם סחר חדש בין המדינות.

"כל הממלכה ב'שבעה'"

בנושא המאבק בתוכנית הגרעין האיראנית, בריטניה מחזיקה בעמדה קרובה יחסית לזו של ישראל. "יש דברים שבהם אנחנו לא מסכימים עם העמדה הישראלית ויש דברים שבהם אנו מסכימים, אבל כל הזמן אנחנו פו עלים בשיתוף פעולה קרוב. כשלפיד ביקר בלונדון בנובמבר האחרון הוא פגש את ליז טראס, אז שרת החוץ, והיא דיברה באופן ברור על כך שאנ חנו עובדים עם הישראלים כדי לוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. אנחנו מאוד ברורים בנוגע לסכנה שנשקפת מאיראן גרעינית, לא רק לישראל אלא לאזור כולו ולעולם. לא תמיד אנחנו מסכימים עם ישראל על הדרך, אבל בנוגע למטרה אנחנו רואים עין בעין", מסביר השגריר.

ויגאן התייחס גם לשורת המבח נים שעומדים בפני בריטניה. "אנחנו עוברים שינויים, אבל עברנו תקופות קשות בהרבה. אני חושב שבימים האח רונים המדינה באמת התאחדה סביב הלוויה, וזה בוודאי יקרה גם בטקס ההכתרה. אנו מקווים שתהיה לכך השפעה חיובית".

על כך בוודאי יסכים איתו הלו רד סטיוארט פולק, חבר בית הלור דים. "ביהדות אנחנו מקיימים מייד הלוויה ואחריה יושבים שבעה ימים, וכאן בבריטניה ישבנו עשרה ימים וב סיומם מקיימים כעת את ההלוויה", הוא אומר, "זו 'שבעה' לאומית ואישית".

 ?? ?? ויגאן. הקשרים חמים צילום: אי.פי
ויגאן. הקשרים חמים צילום: אי.פי
 ?? ?? בדרך לביקור רשמי? המלך ויורש העצר צילום: אי.אף.פי
בדרך לביקור רשמי? המלך ויורש העצר צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel