Israel Hayom

איש היושרה

- פנחס ולרשטיין | על אליקים העצני ז"ל הביא לדפוס: אסף גולן

בזמן האחרון משתמשים הרבה בביטויים "ענק", "יחיד בדורו". לכן קשה לי לה תייחס אל אליקים העצני בביטויים אלו, אף שזה מגיע לו. למעשה, הוא לא סתם דמות נערצת - אלא מיתוס של ממש. איש מפא"י ההיס טורית, שממנה יצאו התנועות המיישבות גם ביהודה ושומרון.

אליקים העצני היה כבר גבר בעמיו כשאני נולדתי, קצת אחרי קום המדינה. באותה תקו פה הוא הקים עם פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל ואחרים את "שורת המתנדבים", ארגון שלחם בעוולות בחברה. זה היה אוסף של סטודנטים מימין ומשמאל, שנלחם נגד כל מיני עוולות של השלטון. חבורה שדרשה, למשל, שאנשי ציבור ייסעו ברכבים מזוהים, כדי שאפשר יהיה לה תלונן עליהם אם הם ינצלו את הרכב לא עבור שירות המדינה.

ישר כסרגל, יקה מוחלט

בזה בלט אליקים העצני. איש רוח, ישר כס רגל, יקה מוחלט. אדם כל כך שונה מכל מעק מי החוק וקורצי העין. אגב, היושרה הזו גרמה להערכה רבה גם מצד ערביי חברון, ולפעמים, כשהיה סכסוך בין יהודי לערבי - העצני היה המפשר. הוא היה המפשר וגם הפוסק, כי הע רבים סמכו עליו והעריכו את היושרה שלו. אף שגם הם ידעו שהוא היה ארץ ישראל השלמה, הם ידעו שהוא לא יסטה מהאמת כמלוא הנימה.

זו גם הסיבה שכשהקמנו את מועצת יש"ע, ביקשנו מחנן פורת ז"ל ומאליקים העצני להצ טרף אלינו. מועצת יש"ע היתה מורכבת מרא שי המועצות, מאנשי מעשה. רצינו גם אנשי רוח, שירימו קצת את המועצה וייתנו לה נופך נוסף, והעצני אכן היה מהמעצבים של המועצה באותה תקופה. אגב, גם אז, מעולם הוא לא זז מהאמת שלו כמלוא הנימה. למשל, אלי קים שבת איתנו שביתת רעב שארכה 40 יום, ואמרנו לו שבשבת מותר לאכול כזית, לכבוד שבת. אני מודה שאנחנו אכלנו קצת יותר מכ זית, קצת הרחבנו את המושג. אבל לא אלי קים. הוא בדק בדיוק כמה זה כזית, ולא היה מוכן לאכול פירור יותר. הוא מעולם לא רימה.

לסיכום, צריך לומר - היו דברים שעליהם לא הסכמתי עם אליקים, אבל תמיד הבטתי אליו בהערצה. היה כיף לעבוד איתו, כי ידעת שאין בדברים שלו משמעות נסתרת או אינט רס אחר. הוא היה ישר כמו פלס ונקי לחלוטין מאינטרסים סמויים. כיום קשה בכלל לדמיין אדם שאין לו אינטרסים סמויים, או אדם שהולך כמו פלס לפי דבריו בלי לנסות אפילו לשנות משהו. אבל זה היה אליקים העצני.

אליקים שבת איתנו שביתת רעב, ואמרנו לו שלכבוד שבת מותר לאכול כזית. אנחנו אכלנו קצת יותר מכזית, הרחבנו את המושג. אליקים בדק בדיוק כמה זה כזית, ולא היה מוכן לאכול פירור יותר

 ?? ?? מסע הלוויה של העצני ז"ל עובר ליד מערת המכפלה בחברון צילום: גרשון אלינסון/פלאש09
מסע הלוויה של העצני ז"ל עובר ליד מערת המכפלה בחברון צילום: גרשון אלינסון/פלאש09
 ?? ?? אליקים העצני ז"ל צילום: קוקו
אליקים העצני ז"ל צילום: קוקו
 ?? ?? העצני עם גאולה כהן ויובל נאמן, 1985
העצני עם גאולה כהן ויובל נאמן, 1985
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel