Israel Hayom

תביעות פיצויים יוגשו גם נגד משפחות מחבלים מעוטי יכולת

הוסר הקריטריון המביא בחשבון את המצב הכלכלי של המחבל ומשפחתו ● מבקר המדינה קבע כי הצעד חשוב הרתעתית ● הפרקליטות: "זה צעד שראוי לנקוט כלפי מי שהעזו לפגוע בתושבי המדינה"

- נטעאל בנדל

הפרקליטות שינתה את נוהל התביעות נגד מחבלים, ומעתה יוגשו תביעות גם נגד מחבלים מעוטי יכולת.

פרקליטות המדינה שינתה את נוהל תביעות הפיצויים נגד מחבלים והסירה את קריטריון מצבם הכלכלי של המחבל ומשפחתו. עד כה, צוין בנוהל כי במקרים שבהם האפשרות לגביית הפיצויים מוטלת בספק בשל מצבם הכלכלי הירוד של המחבל ומכ שפחתו - לא תוגש תביעה, אך כעת קריטריון זה הוסר. הסרת הקריטריון נעשתה בעקבות דו"ח מבקר המדיכ נה שקבע כי הגשת התביעות נחוכ צה ליצירת הרתעה, וכי הפרקליטות ממעטת בהגשת תביעות כאלה.

באוגוסט האחרון הפיצה אורית קוטב, המשנה לפרקליט המדינה למשפט אזרחי, את הנוהל החדש הקובע את הקריטריוני­ם החדשים להגשת תביעות פיצויים נגד מחבכ לים. מלבד ההליך הפלילי, המדינה רשאית להגיש נגדם גם תביעה אזכ רחית, שבמסגרתה תדרוש כי המחבל הוא שיישא בעלויות הנזקים שגרם הפיגוע שביצע.

כך, למשל, המדינה משלמת כספי פיצויים לנפגעי טרור, אך עד היום מיעטה מאוד בתביעות שמטרתן להכ שית את הפיצויים על המחבל, ולא על הקופה הציבורית. בשנה שעברה מתח מבקר המדינה ביקורת חריפה על הפרקליטות וטען כי היא ממעטת להגיש תביעות. מדו"ח המבקר עולה כי אחת הסיבות לכך היא קריטריון בנוהל הפרקליטות להגשת התביעות ,2019כמ שלפיו במקרים שבהם המחכ בל ומשפחתו במצב כלכלי ירוד וספק אם ניתן לגבות מהם את חוב הפיכ צויים שבית המשפט יפסוק, אין להכ גיש תביעה כזו. מבקר המדינה קבע כי הפרקליטות לא שקלה מספיק את המשמעות ההרתעתית שבתביעות.

בעקבות דו"ח המבקר הפיצה קוטב באוגוסט נוהל חדש, שבמסגרתו הוסר קריטריון מצבו הכלכלי של המחבל ומשפחתו מן הנוהל הקודם. אם בית משפט יקבל את תביעת הפרקליטות ויקבע פיצוי שעל המחבל ומשפחכ תו לשלם, גביית החוב תועבר לידי רשות האכיפה והגבייה. אם במועד הגבייה למחבל ולמשפחתו אין כסף ונכסים, לרשות יש אפשרות לשוב ולנסות לגבות את החוב במועדים מאוחרים יותר, עד 25 שנים. הסרת הקריטריון תאפשר לפרקליטות להכ גיש תביעות פיצויים רבות יותר נגד מחבלים.

קוטב כתבה על הנוהל החדש: "הגשת תביעות כלפי אזרחים ישכ ראלים שנטלו חלק בפיגועי טרור, היא כלי משפטי נוסף שראוי לנכ קוט כלפי מי שהעזו לפגוע בתושכ בי המדינה. תביעות אלו מקיימות את זכותה של המדינה לתבוע את מי שגרם לה לנזקים ולהוצאות, והן בעלות ערך הרתעתי משמעותי".

 ?? ?? משפחות מחבלים מפגינות
משפחות מחבלים מפגינות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel