Israel Hayom

פת"ח וחמאס מנסים לשלוט בחינוך הפלשתיני - דרך מחאה נגד ספרי הלימוד של ישראל

אבסורד: בתי ספר פלשתינים במזרח ירושלים, שבפיקוח ובמימון משרד החינוך הישראלי, פתחו בשביתה תחת הכותרת "לא לתוכנית המזויפת" ● ההורים והמנהלים: "זכותנו ללמוד לפי מה שאנחנו רוצים"

- דנה בן שמעון

הסלמה במאבק הפלשתיני נגד תוכנית הלימודים הישראלית במזרח ירושלים: אתמול הוכרזה שביתה בעשרות בתי ספר במזרח העיר, ובהם מוסדות לימוד של הווקף, בתי ספר פרטיים ואף אלה הכפופים למשרד החינוך הישראלי ולעיריית ירושלים.

השביתה, בגיבוי הרשות הפלשתינית, אורגנה על ידי פעילים פלשתינים, ובכללם אנשי פת"ח וגורמים המזוהים עם חמאס ועם ארגונים אחרים, נוסף על פעילים מקומיים עצמאיים, ובשיתוף נציגים מוועדי ההורים בבתי הספר.

בכרוזים, שהופצו מטעם גוף המכונה "הכוחות האסלאמיים והלאומיים", הוזהרו ההורים והמנהלים מ"ניסיונות ישראל לייהד את מערכת החינוך הפלשתינית". בלילה שבין ראשון לשני, הדביקו עשרות רעולי פנים על שערי בתי הספר מודעות שבהן נכתב: "כן לתוכנית הלימודים הפלשתינית", "לא לתוכנית המזויפת".

הסערה התעוררה עם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית, לאחר שישראל איימה לשלול רישיונות משישה בתי ספר במזרח ירושלים עקב סירובם ללמד לפי ספרי הלימוד המפוקחים, שבהם ביצע משרד החינוך התאמות ותיקונים כדי למנוע הסתה.

מהלך יוצא דופן

בחלק מוועדי ההורים ומבתי הספר סירבו לדרישה, והתעקשו שהספרים המודפסים ברמאללה יילמדו כפי שהם, ללא שינויים, מתוך רצון "לשמור על הזהות הפלשתינית ולמנוע מהילדים את שטיפת המוח הישראלית". בקרב המוחים יש גם מי שמסרבים לאזכור המילה "ישראל" כלל. אחרים מתנגדים למפת ישראל שמצורפת לספרים ללא גבול שחוצץ בינה ליו"ש, כמו גם לתכנים שלטענתם מעודדים נורמליזציה עם ישראל.

בשונה משביתות קודמות, שזכו להיענות מוגבלת וחלקית, הפעם מדובר במהלך יוצא דופן, מאורגן, מקיף ומתואם, שבו הצליחו פעילים פלשתינים לחבור יחד, לראשונה זה שנים, ולהשבית את מערכת הלימודים במזרח העיר.

בצד הפלשתיני אומרים כי המאבק אינו רק על שינויים סמנטיים של מונחים ומילים, אלא חלק מהסכסוך הכללי עם ישראל ומהמערכה על הריבונות בירושלים. עם זאת, לא כל הפלשתינים במזרח העיר מרוצים מההשבתה, ואף שהם נאלצים בלית ברירה להצטרף אליה מחשש שיאונה להם רע - חלקם שולחים בשנים האחרונות את ילדיהם ללמוד דווקא לפי התוכנית הישראלית, כדי להגדיל את סיכוייהם להתקבל בהמשך למוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

"חלק מהמנהלים מקבלים תקציבים ממערכת החינוך הישראלית, ומצד שני מקבלים איומים מהפעילים הפלשתינים, שאוסרים עליהם ללמד לפי הספרים שהם מקבלים מישראל", מסבירים במזרח העיר.

נציגי הורים ופעילים פלשתינים אומרים שהם דנים בצעדים להחרפת המאבק, וכי יש אפשרות שהתלמידים עצמם ייצאו לרחובות במסגרת המחאה: "זכותנו ללמוד לפי מה שאנחנו רוצים, אנחנו לא מכירים בריבונות הישראלית בירושלים".

הניסיון להסלים את המחאה בבתי הספר במזרח ירושלים בא בעיתוי לא טוב לישראל, ערב חגי תשרי, תקופה שבה ממילא יש מתיחות סביב הר הבית, וברשתות הפלשתיניות כבר מופיעות קריאות לעלות להר ולשהות במסגד אל־אקצא. גורמי טרור ובעלי אינטרס אחרים, שמעוניינים להעביר את התבערה מיהודה ושומרון לירושלים, עלולים להשתמש במחאת ספרי הלימוד כתירוץ נוסף לגיוס הציבור ולהתססת האווירה בעיר.

 ?? ?? שערים נעולים. בית ספר במזרח י-ם
שערים נעולים. בית ספר במזרח י-ם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel