Israel Hayom

מיזם התרבות שמחלק את ירושלים

השר טרופר צפוי לשתף פעולה עם האיחוד האירופי בהסכם שישלול תקציבים מיו"ש

- אריאל כהנא

אם לא תחול תפנית של הרגע האחרון, ממשלת לפיד בנט צפויה לאשר בעוד כשבועיים כי היא מסכימה למ דיניות האיחוד האירופי, שאינו מכיר באחדות ירושלים וברי בונות ישראל ברמת הגולן.

לפני שבוע הונח על שולחן הכנסת הסכם בדבר השתתפות ישראל בתוכנית האיחוד האירו פי לשיתוף פעולה תרבותי, ‪."Creative Europe"‬

ההסכם קובע כי ישראל תשלם 33 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות כדי להיכלל בתוכנית, שתקציבה הכולל הוא 2 מיליארד יורו. במשרד התר בות מעריכים כי הרווח למערך התרבות הישראלי יהיה עשרות מיליוני שקלים.

יצוין כי לפני חמש שנים, שרת התרבות דאז מירי רגב סי רבה לאשר את ההסכם, בגלל המשמעות המדינית והמפלה העולה ממנו.

אחד התנאים שנכללים בהס כם, על פי דרישת האירופאים, הוא שלא יחול באזורים שישראל שחררה במלחמת ששת הימים: ירושלים המורחבת, יהודה ושו מרון, בקעת הירדן ורמת הגולן.

משמעות התנאי היא שהאיחוד לא יממן יוצרים ומו סדות תרבות שפועלים באזורים אלה, ופרויקטים בתחום התר בות, שייתמכו תקציבית על ידי האיחוד, לא יוכלו להיות מוצגים באזורים שהוחרגו.

כך, למשל, לא ניתן יהיה להציג הצגה שהאיחוד יהיה שותף בתקצוב שלה בהיכלי התרבות של קצרין, אריאל

וקריית ארבע. בפורום קהלת, שבחן את ההסכם, מדגישים כי הוא גם יוצר אפליה בקרב אזרחי ישראל, ולא רק בקרב יוצרים רבים.

לדברי עו"ד אריאל ארליך, ראש מחלקת ליטיגציה בקה לת: "מדובר בהסכמה ישרא לית לאפליה גורפת של מאות אלפי אזרחים. כל מיזם תר בותי, הצגה, תערוכה, מופע או פסטיבל שיקבל או שירצה לקבל תמיכה מהקרן האירופית, ייאלץ להצהיר שלא יופיע בק צרין, בים המלח וכן בעיר הע תיקה בירושלים".

"רוח גבית ל "BDS

ארליך מוסיף כי אין להשוות את התוכנית האירופית בת חום התרבות לתוכנית המדע "הורייזון ,"2000 שאליה יש ראל הצטרפה באותם תנאים. "בתוכנית הורייזן ישראל הס כימה לשלם את המחיר המ דיני כי התועלת היתה עצומה - שותפות בפרויקט עתיר הון, המאפשר לישראל לעמוד בח זית המחקר והמדע.

לדבריו, לאחר ההכרה האמ ריקנית בגולן והעלאת שגרי רות לירושלים, "חתימה על ההסכם הנוכחי מעניקה רוח גבית לגורמי ה ,BDS המבק שים להחרים את ישראל".

ממשרד התרבות נמסר בת גובה: "ההסכם רלוונטי רק למימון אירופי הנובע מהתו כנית, ואינו עוסק בכל פעי לות אחרת של גופים ישרא לים. משכך, ההסכם אינו מונע ממוסדות תרבות או אמנים שי קבלו מענקים במסגרת התוכ נית לקיים פעילות בשטחי יו"ש וברמת הגולן".

 ?? ?? השר טרופר. קודמתו בתפקיד, מירי רגב, לא חתמה על ההסכם
השר טרופר. קודמתו בתפקיד, מירי רגב, לא חתמה על ההסכם
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel