Israel Hayom

"רק הכסף משחק"? ביהמ"ש עיכב מכרז של קופ"ח כללית

האגודה לזכויות החולה עתרה נגד המכרז לאשפוזי בית של הקופה: "הקריטריון היחיד הוא המחיר, לא איכות הטיפול" ● בכללית טוענים מנגד: "יש בו תנאי סף מקצועיים"

- מיטל יסעור בית־אור

בלעדי: בית המשפט המחוזי בתל אביב עיכב לאחרונה מכרז לשירותי אשפוז בית של שירותי בריאות כללית, בעקבות עתירה של האגודה לזכויות החולה שטענה כי המכרז מתמקד במחיר השירות ואין בו קריטריונים לאיכות הטיפול. מנגד, טענו בכללית שמגישי ההצעות נדרשו לעמוד בסטנדרט של משרד הבריאות, וכן בתורת ההפעלה לאשפוז בית הנהוגה בקופה.

תחום אשפוזי הבית כחלופה לאשפוז בבית חולים הואץ מאוד בשנים האחרונות, ובפרט בתקופת הקורונה, ככל שמדובר במבוגרים או בקשישים שסובלים מהחמרת מצב קיים או ממחלה זיהומית. בכללית, שהיתה החלוצה בתחום עם כ־91 אלף לקוחות שטופלו בשלוש השנים האחרונות, יצאו במכרז לאיתור ספק שיבצע אשפוזי בית בפיקוחה.

אלא שבאגודה לזכויות החולה עתרו בבקשה לעצור את הליכי המכרז עד לתיקונו, בטענה כי הוא מתייחס רק למחיר השירותים שיסופקו. "כללית לא הכניסה למכרז קריטריון שנוגע לאיכות הטיפול", צוין בעתירה, "למעשה, אמת המידה היחידה להכרעה במכרז היא המחיר הנמוך ביותר, ללא תנאים או מדדים כלשהם להערכת מידת יכולתם של המציעים להעניק טיפול איכותי לחולים".

לפי העתירה, "כללית לא קבעה תנאי סף שיבטיחו רק כניסה של מציעים מתאימים, מדדי איכות כלשהם לבחירה בספקים, תנאים כלשהם לבדיקת איתנותם הפיננסית או מחיר מינימום לשירות, ולא דרשה מהמציעים להציג תחשיבים המעידים על יכולתם לספק טיפול הולם במחיר המוצע".

באגודה לזכויות החולה אומרים כי מתן עדיפות לשיקולי מחיר במכרזים מסוג זה מוביל לירידה באיכות השירות ולפגיעה בציבור שנזקק לו. לטענתם, גם מדיניות הממשלה בנוגע לשירותים חברתיים במיקור חוץ היא לא לקיים מכרזים שגורמים לתחרות פרועה במחיר, מתוך הבנה שהדבר גם פוגע באיכות השירות.

גם משרד הבריאות הנחה את הקופות לנקוט צעדים שימנעו רכש שירותים במחירים לא ריאליים, אך עם זאת הוא לא התייחס לשירותי אשפוז בית במקרים אקוטיים.

עו"ד שפר, נציגת העותרת: "אין במכרז שום מדד של איכות או ניסיון קודם שיבטיחו שמי שיבוא לחולים יידע לבצע את העבודה, לא מסתכלים על החולה"

"להגדיר כבר במכרז"

ברקע העתירה עומדות שתי חברות מתחרות, המבקשות להציע את השירותים במחיר נמוך יותר מזה של קופות החולים, העומד על 1,250 שקלים ליום אשפוז 6-4( ימים בממוצע) .

לדברי עו"ד גילי שפר ממשרד בן ארי פיש סבן וקומיסר, המייצגת את האגודה, "אם מדובר רק בתחרות פרועה, אין שום מדד של איכות או ניסיון קודם שיבטיחו שמי שיבוא לחולים יידע לטפל ולבצע את העבודה. רק הכסף משחק. לא מסתכלים על החולה.

"אמנם נקבע שהחברות יעבדו לפי 'מתווה הפעלה' שקובעת כללית, אך אם רוצים להבטיח שזה יקרה בלי שחולים יקבלו שירות גרוע וייפגעו, חייבים לוודא זאת כבר בשלב המכרז. אם רוצים שספק טוב ואיכותי יזכה, צריך להגדיר את זה במכרז".

מכללית נמסר בתגובה: "המכרז כולל התחייבויות ותנאי סף מקצועיים. הזוכים מחויבים לעמוד באמות מידה בהתאם לתורת ההפעלה של כללית לשירות אשפוז ביתי אקוטי, ויבוקרו באופן הדוק בידי גורמי הפיקוח. מאחר שזהו תחום חדש יחסית, לאף אחת מהחברות הפועלות בו כיום לא היה ניסיון באשפוז בית אקוטי, אלא 'רק' באשפוז ביתי - דרישה הקיימת גם במכרז זה.

"שירות אשפוז ביתי בכלל ואשפוז ביתי אקוטי בפרט ניתן עד כה בכללית תוך הקפדה יתרה על איכות הטיפול והוכחת יעילות רפואית - בשיא הקורונה הפחתנו בעשרות אחוזים אשפוז בבתי החולים".

 ?? ?? "לספק טיפול הולם". אשפוז בית
"לספק טיפול הולם". אשפוז בית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel