Israel Hayom

הזיה? נחשפה העדות הקדומה ביותר לשימוש בסם האופיום בארץ ישראל

ד"ש מהמאה ה־41 לפנה"ס: מחקר של רשות העתיקות, אוניברסיטת ת"א ומכון ויצמן גילה שיירים של סם ההזיה בכלי חרס שנמצאו בתל יהוד ● החוקרים: "הצצה נדירה למנהגי הקבורה בעולם העתיק"

- יורי ילון

תגלית ארכיאולוגי­ת מסעירה: חפירה שנערכה באתר תל יהוד שבשפלה הדרומית חשפה את העדות הקדומה ביותר עד היום לשימוש בסם האופיום בארץ ישראל בפרט, ובסמי הזיה במזרח התיכון בכלל.

בחפירה נמצאו כלי חרס שתוארכו למאה ה־41 לפנה"ס, שבהם שיירי אופיום שכנראה שימשו לפולחן המתים - כך עולה ממחקר חדש שנערך במסגרת עבודת דוקטורט של ונסה לינארס, בהנחיית פרופ' עודד ליפשיץ ופרופ' יובל גדות מהחוג לארכיאולוג­יה באוניברסיט­ת תל אביב, בשיתוף אריולה יקואל וד"ר רון בארי מרשות העתיקות ופרופ' רוני ניומן ממכון ויצמן למדע.

בשנת 2017 ערכה רשות העתיקות חפירת הצלה באתר, טרם הכשרתו לבנייה, ונמצאו בו מאות קברים כנע

ניים מהמאות 15-18־ה לפנה"ס. לידם היו מנחות קבורה, כלי חרס שנועדו "ללוות" את המתים לעולם הבא, וביניהם בלטה קבוצת כלים שיוצרו בקפריסין ושמכונים "כלי בסיס טבעת". מאחר שצורתם דמתה לפרח הפרג, שיערו כבר במאה ה־91 כי הם שימשו כלי לפולחן עם הסם הזה.

כעת, ניתוח שרידים אורגניים גילה שיירי אופיום בשמונה מהכלים, חלקם מקומיים וחלקם מקפריסין. זו הפעם הראשונה שבה נמצא אופיום בכלי חרס בכלל ובכלי חרס ממשפחת בסיס הטבעת בפרט, והעדות הקדומה ביותר לשימוש בסמי הזיה במזרח התיכון. מדובר בתגלית המאששת כתבים היסטוריים והשערות ארכיאולוגי­ות, שלפיהם האופיום והמסחר בו מילאו תפקיד מרכזי בתרבויות אסיה.

מנחות וקורבנות

המחקר, שפורסם בכתב העת ,"Archaeomet­ry" הוא פרי יוזמתם של יקואל וד"ר בארי מרשות העתיקות. לדברי ד"ר בארי, "הנקברים היו לרוב בוגרים משני המינים, שכובדו במזונות ובמשקאות שהונחו עבורם בתוך כלי חרס בתוך הקבר, והוגשו להם לאחר הקבורה בצורת מנחות וקורבנות, או נאכלו מעל לקבר לכבודם בסעודה של הקרובים, שהמת נחשב משתתף בה.

"ייתכן שבטקסים אלה היו בני המשפחה מעלים מהקבר את רוחות קרוביהם המתים כדי להביע בקשה, והמשתתפים בטקס המאגי - בין שנערך על ידי בני המשפחה או על ידי כוהן מטעמם - היו נכנסים למצב אקסטטי באמצעות האופיום. לחלופין, ייתכן שהאופיום שהונח לצד הנקבר נועד 'לסייע לרוחו של המת לעלות מן הקבר' לקראת המפגש המיוחל עם קרוביו בחיים הבאים".

הדוקטורנטי­ת לינארס הוסיפה: "מדובר בסם הפסיכו־אקטיבי היחיד שנמצא בלבנט בתקופת הברונזה המאוחרת. 2020־ב גילו חוקרים שיירי קנאביס על מזבח בתל ערד - אבל זה כבר בתקו

פת הברזל, מאות שנים אחרי האופיום בתל יהוד. מאחר שהאופיום נמצא באתר קבורה, הוא מעניק לנו הצצה נדירה למנהגי הקבורה של העולם העתיק".

 ?? ?? אחד מכלי החרס בתל יהוד
אחד מכלי החרס בתל יהוד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel