Israel Hayom

יציבות - מספרים לדמותה

- ארנון איתיאל

ח"כ מכחול לבן מכהן בממוצע 800 יום, ח"כ מהעבודה 1,020 ימים, ח"כ מיש עתיד 1,500 ימי כהונה - וח"כ מהליכוד מכהן בממוצע 4,100 ימים. מקרי?

12 מנהיגים החליפה מפלגת העבודה מיום היווסע דה. מנחם בגין ז"ל עמד בראש תנועת החרות, לימים הליכוד, ומלבדו כיהנו בתפקיד עוד שלושה אנשים. סה"כ ארבעה מנהיגים מול .12 האם ההשוואה הזו אומרת משהו? לדעתי, כן.

את ישראל השנייה ייצגו עד היום הליכוד, ש"ס והמפלגות החרדיות. הייצוג של ישראל הראשונה היה מגוון יותר, ובהחלט יותר יצירתי. אני מגיש לקורא רשימה של שמות מפלגות וסיעות, שכל אחת בתורה קראה תיגר על הליכוד. החזיקו חזק, מת-חי-לים:

גשר, דרך ארץ, הדרך השלישית, הימין החדש, הישראלים, המחנה הדמוקרטי, המחנה הממלכתי, המחנה הציוני, המערך, המרכז, העבודה, העצמאות, הרוח הציונית, התנועה, חוסן לישראל, יחד, ימינה, יש עתיד, ישראל אחת, ישראל דמוקרטית, כולנו, כחול לבן, מרצ, עם אחד, קדימה, שחר, שינוי, תלם, תקווה חדשה. זוהי רשימה חלקית, וגיבושה עלה לי בכאב ראש ממלכתי. מתנצל אם שכחתי משהו בדרך.

עכשיו מתחיל להתגנב לליבי חשש: אולי הייצוג של ישראל הראשונה סובל מחוסר יציבות? הבה נמשיך.

אתר הכנסת מציע נתונים מעניינים לגבי חברי הכנסת, אחד מהם הוא ימי הכהונה המצטברים של ח"כינו לדורותיהם. תמונת המצב נכונה להיום, ובע מסגרתה בדקתי שש מפלגות, שלוש מימין ושלוש משמאל. להלן ממצאיי:

חבר כנסת מכחול לבן מכהן בממוצע 800 יום (הנע תונים מעוגלים מטעמי נוחות), נתון צנוע אך מרענן. מגדיל לעשות הח"כ הגנרי ממפלגת העבודה, שמכהן נכון להיום 1,020 ימים, ועולה על שניהם הח"כ מיש עתיד, שמחזיק בוותק של 1,500 ימי כהונה בממוצע, מספר יפה לכל הדעות.

מפלגת הימין הצעירה ביותר מאלו שבדקתי היא ש"ס, שאצלה מכהנים חברי הכנסת 1,900 ימים - יותר מיש עתיד ופי שניים מכחול לבן. מקרי? אולי, אבל הנתון הבא אינו מקרי בכלל: ח"כ מהליכוד מכהן בממוצע 4,100 ימים. כלומר, אותו ח"כ צבר כמעט פי שלושה ניסיון מחברו מיש עתיד, ויותר מפי חמיע שה מח"כ של כחול לבן. מה לגבי דגל התורהעאגוד­ת ישראל? אין חשש, הח"כ החרדי הממוצע מחזיק בשיא של 4,380 ימי כהונה.

כך נראית איעיציבות: ללא רעיון וללא מנהיג. זהו אובדן הדרך, ואלו פניה של ההיסטריה הפוליטית שממנה השמאל לא מצליח להיפטר. בעוד חלק הארי של ישראל השנייה מחזיק בדעה מגובשת, נאמן לדרך, לערכים ולמנהיגות, השמאל מצוי במשחק כיסאות מוזיקליים שאינו נגמר. מנהיגיו לא מדברים על ערע כים, ובמקום התמודדות רעיונית אנחנו נחשפים לסיע סמאות סתמיות שחוברו על ידי פול התמנון. אותה היציבות, שהיא חוסנה של ישראל השנייה, מוציאה אותם מדעתם. כמו גלים נשברים אל הסלעים, ראש אחרי ראש, סיסמה נבובה ועוד אחת, מסרבים להפנים שאת הסלע הזה אי אפשר לשבור.

ההשלכות של חוסר היציבות הזה דרמטיות. ללא החיפוי הכבד מטעמה של התקשורת והגיוס הכללי של מערכת אכיפת החוק, לא היו יכולים מנהיגי השמאל להחזיק את הבלוף בחיים ולא היו מעלים בדעתם לשחק רולטה רוסית עם הדמוקרטיה הישראלית.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel