Israel Hayom

כשהשקד אינה פורחת

- קובי אריאלי

הימים האחרונים טרם סגירת הרשימות לכנסת התאפיינו בריצה קדע חתנית של פירורי מפלגות, במטרה לייצר איחודים שאולי ייצרו הברקה פוליטית - דבר שבסוף לא קרה. הנדל והאוזר מצאו עצמם מחוץ לרשיע מות, ושקד מצאה עצמה בתוך הרשימות - אך מחוץ לסקרים. שום הברקה לא בצבצה, לבד, אולי, מהדר מוכתר, שברגעים אלה מתרסקת על חומות דירה עלומה בחיפה, ומעניין לראות כיצד תשרוד את המשבר.

מאמצי הישרדות פוליטיים הם דבר עלוב מאוד. כשזה קורה למועמד הבודד המנסה לשרוד בתוך מפלגה קיימת, זה עוד נסבל. בדומה לרכבת קיימת, שכבר נוסעת, ומישהו מנסה לזנק עליה ולתפוס מקום. במקרים של מועמדים שצריכים להמציא לעצמם מסגרת פוליטית, זה כבר ממש מגוחך. יעידו השמות: דרך ארץ, הרוח הציונית, היוזמה הנצחית, המרכז הממלכתי, העתיד הזוהר. אף אחת מהן לא נושאת בשורה אידיאולוגי­ת או רעיונית שאינה קיימת. המקסימום שהן מסוגלות להציג זה תרגילנות פוליטית שוברת שוויון - וגם זה לא קורה. המעיןעתיקו בין הגושים נשמר בקנאות מסקר לסקר, ועם כל הצער שבדבר, הוא דווקא מהווה תעודת כבוד למצביעים הישראלים, שרוצים להצביע לדבר קיים ומהותי, ולא לניסיונות הישרדות במשחק.

טוב עשו הנדל והאוזר. גם איילת שקד צריכה לנהוג באותה הדרך. בגלל חוסר הסיכוי, בגלל הכבוד, בגלל אובדן הקולות וגם בגלל עוד דבר: היא צריכה לכפר על מה שעשתה עם נפתלי בנט בשנה האחרונה. היא מבינה ואף אומרת בפה מלא שזו היתה טעות, אבל כל עוד היא ממשיכה במרוץ ומנסה לכרסם קולות ממחנה הימין - הווידוי הזה הוא מן השפה ולחוץ. על המעשה הפסול של הקמת הממשלה הנופלת צריכים אנשי ימינה לתת את הדין. רובם בכלל לא מבינים במה מדובר, וממשיכים לשקר ולהתארגן במסגרות אחרות. השרה שקד, שהיא ההגונה מכולם שם, לפחות אומרת את זה בחצי פה, אבל כדי שנאמין לה - היא צריכה להפסיק להזיק לגוש הימין בניסיון הנפל שלה לרוץ בבחירות. היא בגיל שמתיר נטילת הפסקה וחזרה במסגרת אחרת, או בכלל לא.

פרישה אמיצה שלה תספק עוד שירות הסברתי מצוין בתחום פסיכולוע גי אחר, והוא - מחלת ההידבקות האובססיבית של פוליטיקאים לקריירה שלהם, כאילו להיות ח"כ במקום דועספרתי במפלגת אופוזיציה זה חשוב יותר מלנהל בנק או בית ספר או מתנ"ס או לגדל כותנה. איני מזלזל בהשפעה הקריטית על מגוון דברים שיש לח"כ, אבל יש חיים טובים גם מחוץ למקום הזה, וכשפוליטיק­אים שהגיעו לסוף דרכם מחליטים לפרוש ולא לדבוק וליילל כילד עקשן - הם משדרים מסר של בגרות ואחריות, שעושה להם רק טוב ומטהר את המערכת. עד לתרגיל הקמת ממשלת השינוי הערכתי וחיבבתי את איילת שקד, וגם היום אני מאחל לה הצלחה רבה בכל מסלול חוץעפוליטי שתבחר בו.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel