Israel Hayom

תואר ראשון ביוקר המחיה

לומדים להיות מתוסכלים: לקראת פתיחת שנת הלימודים - זינוק של עד 17% ב"שכונות הסטודנטים" ● עוד מאותה מציאות עגומה: היצע דל של דירות באזורי הביקוש וגחמות מעיקות של בעלי הדירה ● "המחירים הפכו מוגזמים ולא הגיוניים" ● אז היכן תשלמו הכי הרבה עבור מגורים? כל התשוב

- סוניה גורודיסקי

לומדים להיות מתוסכלים: בעוד כחודש תיפתח שנת הלימודים במוסדות האקדמיים, ובי מים אלה סטודנטים רבים מחפשים לשכור דירות.

מלבד ההיצע הדל של דירות באזו רי הביקוש הם יצטרכו להתמודד עם גחמותיהם של בעלי הדירות, ובעיקר עם מחירי השכירות המאמירים. משבר הדיור בישראל זולג בתקופה האחרו נה גם לשוק השכירות, ולא פוסח על "שכונות הסטודנטים", אלה שנמצאות בקרבת מוסדות החינוך או אזורי הבי לוי ואהובות על סטודנטים.

לפי נתוני אתר madlan שהופקו לבקשת "ישראל היום", בשכונות אלו חלו עליות מחירים של עד כ 17% בשנה האחרונה, כאשר העליות הבו לטות הן באזור המרכז - ת"א ורמת גן. שתי השכונות החריגות בנוף, עם ירידה בגובה השכירות, הן נחלאות בירושלים )ירידה של (3% ושכונה ב' בבאר שבע )ירידה של .(4.8% עליות דמי השכירות הגדולות ביותר נרשמו בשכונת רמת אילן, הנמצאת בקרבת אוניברסיטת בר אילן, עם זינוק של ,16.6% וברמת אביב ובפלורנטין - עם עלייה של כ 14.5% בכל אחת.

ב madlan מסבירים כי הירידה בדמי השכירות שנרשמה בשכונה ב' בבאר שבע נובעת משום שהרבה סטו דנטים עזבו את העיר במהלך תקופת הקורונה ודירות נשארו ריקות, מה שהוביל לירידת מחירים.

נעזרים בהורים

לפי נתוני התאחדות הסטודנטים, הדיור מהווה את ההוצאה החודשית העיקרית של ציבור הסטודנטים בי שראל - כ 45% מההוצאה החודשית הכוללת.

בנוסף, היחס בין מיטות במעונות סטודנטים בקמפוסים לבין מספר הסטודנטים בישראל הוא ,9% כאשר השיעור האופטימלי הוא .15% מחסור זה גורם, בין היתר, לעלייה במחי רי השכירות בסמוך לקמפוסים בשל הביקוש של סטודנטים לדיור.

ה' מאזור המרכז מספר בשיחה עם "ישראל היום" כי התקבל ללימודים באוניברסיט­ת תל אביב ומחפש לעבור לעיר הגדולה, בינתיים ללא הצלחה. "יצא לי להגיע לכמה דירות שמראים אותן רק בשעות מסוימות, אתה מגיע לדירה מלאה באנשים, ואתה אמור לתקשר עם האנשים, עם השותפים הפוטנציאלי­ים ולהרשים אותם. והמ חירים גבוהים מאוד. מצאתי עכשיו עבודה, אבל אני חייב להיתמך הן על ידי ההורים והן על ידי אח שלי כדי שיתאפשר לי להתפרנס בכבוד במש רת סטודנט ותוך כדי גם לממן דירה, זה ממש לא פשוט".

נציין כי הנתונים של madlan נל קחו מתוך מלאי המודעות באתר, ולא מתוך עסקאות שבוצעו בפועל, אך הם עדיין מייצגים מגמה ברורה: הסטו דנטים יצטרכו להתמודד השנה לא רק עם גל ההתייקרויו­ת אלא גם עם מחירי השכירות העולים, ורבים מהם יתקשו להתמודד עם שתי הסוגיות הללו גם יחד.

"מצב בלתי אפשרי"

לדברי קובי חליווה, סטודנט לפי זיותרפיה במכללת צפת, "מחירי הש כירות הפכו מוגזמים ולא הגיוניים עבור ציבור הסטודנטים. גרתי בדירת שותפים ליד המכללה. בתוך שנתיים שכר הדירה עלה ב 1,300 שקלים למ חיר מופרך. בתחום שבו אני לומד, כמו רבים מחבריי ללימודים, אין אפ שרות לשלב את הלימודים עם עבו דה, מה גם שבעיר אין המון אופציות תעסוקה לסטודנטים.

"בינתיים חזרתי לבית אמי כדי לחסוך וליהנות בחופשה עם החברים והמשפחה, אבל אני לא בטוח שאצליח להחזיק דירה במחירים האלה. זו דאגה גדולה, ויש חשש שאצטרך לדחות את הלימודים כדי לחסוך".

לפי נתוני הלשכה המרכזית לס טטיסטיקה מחירי השכירות עלו בשי עור של 5.1% בלבד בשנה האחרו נה. לא מדובר בטעות, היות שכ 80% מהשוכרים מצויים תחת חוזה ולכן שכר הדירה לא עלה. אלא שסטוד נטים רבים לא שייכים לקטגוריה זו והם מחפשים דירה באזורי הביקוש, ולכן במקרה שלהם שכר הדירה קופץ.

יו"ר התאחדות הסטודנטים והס טודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, מסר בתגובה לנתונים: "כמי שעתי דים להוביל את מדינת ישראל, הס טודנטים והסטודנטיו­ת קורסים תחת יוקר המחיה, והזינוק במחירי השכירות הוא אחת הסיבות הישירות לקריסה זו. לצערי, בישראל אין מספיק מעו נות סטודנטים, דבר שמאלץ את רובם המכריע של הסטודנטים לשכור דירה במחיר מופקע.

"עליית מחירי השכירות, לצד הע לויות הנוספות במשק - בין היתר בשכר הלימוד, במוצרי המזון ובשי רותים, והעובדה שהרוב המכריע של

"חזרתי לבית אמי כדי לחסוך וליהנות בחופשה עם החברים, אבל אני לא בטוח שאצליח להחזיק דירה במחירים האלה. זו דאגה גדולה"

הסטודנטים אינם יכולים לעבוד במ שרה מלאה במהלך הלימודים, מכני סות אותם למצב בלתי אפשרי, הדורש התמודדות עם עלויות מחיה בלתי סבירות וללא הכנסה משמעותית.

"התאחדות הסטודנטים והסטודנ טיות הארצית פועלת, ותמשיך לפעול, מול המוסדות האקדמיים ומול מקבלי ההחלטות בישראל כדי להוציא אותם מאדישותם ולקדם תוכנית חירום לטי פול בנושא תוך הרחבה משמעותית של כמות מעונות הסטודנטים והדיור המסובסד לאוכלוסייה זו, שתהווה קטר הצמיחה של ישראל בעתיד".

איפה הכי יקר? אוניברסיטת תל אביב

רמת אביב, תל אביב - קפיצה של כ 14.5%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 6,195 שקלים

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 7,100 ש'

רמת אביב א', או רמת אביב הירו קה, נחשבת לאחת השכונות הפרב ריות הראשונות שהוקמו מעברו הצ פוני של נחל הירקון. רחובות ללא מוצא, שמוקפים בגינות ובבתים, מת פצלים מהצירים המרכזיים של השכו

נה. הקרבה לאוניברסיט­ה והימצאותם של מעונות סטודנטים בשכונה מע ניקות לה גוון סטודנטיאלי.

פלורנטין, תל אביב ‪14.5% -‬

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 6,720 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 7,700 ש'

פלורנטין היא שכונת הצעירים של תל אביב. שילוב של מחירי השכירות הנמוכים )יחסית(, חיי לילה תוססים ומגוונים ופעילות ברחובות מסביב לשעון מעניקים לשכונה את האופי הייחודי שלה.

השכונה הוקמה לפני כמאה שנים כשכונת פועלים, הפכה למרכז מלא כה ומסחר בשנות ה ,60 משכה אליה צעירים בשנות ה ,90 ובמאה ה 21 היא מושכת אליה גם משפחות צעי רות. במערב השכונה הולך ונבנה אזור חדש, עם בנייה גבוהה יותר, שצפוי למשוך אליו אוכלוסייה מעט שונה חוץ. מבוגרת ומבוססת יותר - בנוסף למשקיעים ולתושבי

האוניברסיט­ה העברית

הגבעה הצרפתית, ירושלים - 7.4%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 4,095 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 4,400 ש'

הגבעה הצרפתית הוקמה לאחר כי בוש ירושלים, ובשל קרבתה לקמפוס הר הצופים של האוניברסיט­ה העברית היא מושכת אליה סטודנטים ואנשי סגל מהאוניברסי­טה. בעבר היתה הש כונה בעיקר חילונית, אך בעשורים האחרונים האוכלוסייה כוללת גם תו שבים דתיים וחרדים רבים, וכן מספר משפחות ערביות. בשנים הקרובות הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר את השכונה עם מרכז ודרום העיר.

רחביה, ירושלים - 8.2%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 6,195 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 6,700 ש'

מאז הקמתה לפני כמאה שנה נח שבת שכונת רחביה למוקד האליטה הירושלמית, והיא ידועה כשכונה של מנהיגים פוליטיים, אנשי אקדמיה, שופטים ואנשי רוח. למרות קרבתה למרכז העיר מדובר בסביבה שקטה ורגועה - רחובות השכונה מוצלים ואינטימיים, ולצד זאת רחובה הרא שי של השכונה - רחוב עזה - הפך בשנים האחרונות למוקד בילוי ופנאי שכונתי. אלה, לצד הנגישות הטובה יחסית )בתחבורה ציבורית( של השכו נה למוסדות האקדמיים בעיר, הופכים את רחביה לאבן שואבת גם לצעירים וסטודנטים רבים.

נחלאות, ירושלים - ירידה של 3%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 5,565 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 5,400 ש'

נחלאות היא שכונה ציורית והיס טורית במרכז ירושלים, בעלת פסיפס אנושי מגוון, שמושכת אליה צעירים וסטודנטים רבים. השכונה ידועה בז כות הסמטאות הצרות שלה )שרבות מהן לא מאפשרות מעבר כלי רכב(, הבנייה המיוחדת, החצרות המשות פות, ושוק מחנה יהודה - שהפך בש נים האחרונות למוקד הפנאי והבילוי המוביל בעיר.

אוניברסיטת בר אילן

רמת אילן, גבעת שמואל - זינוק של 16.6%

2021 - שכ"ד ממוצע 4) חדרים(: 5,145 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 4) חדרים(: 6,000 ש'

רמת אילן היא שכונה ותיקה וקהילתית שממוקמת מול אוניבר סיטת בר אילן ובצמוד אליה. הש כונה נוסדה בשנות ה 70 ורוב הב ניינים בה נבנו בשנות ה 70 וה .80 השכונה מאופיינת ברמה גבוהה של מעורבות וחיי קהילה בקרב תושביה הוותיקים. היא חביבה על הסטודנטים ועל סגל אוניברסיטת בר אילן בשל הקרבה שלה למוסד. בחלקה המזרחי של השכונה הולך ונבנה מתחם חדש של בנייני דירות גבוהים, אשר צפויים למשוך אוכלוסייה חדשה לשכונה.

נווה יהושע, רמת גן ‪7.4% -‬

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 4,935 ש' 2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 5,300 ש'

נווה יהושע מרוחקת ממוקדי הת עסוקה והמסחר של רמת גן, אבל היא אטרקטיבית בשל קרבתה לכ בישים ראשיים כמו כביש 4 וציר אלוף שדה, לאוניברסיט­ת בר אילן, לפארק הלאומי ולספארי. הקרבה לאוניברסיט­ה הופכת אותה ליעד מועדף על סטודנטים וסגל, ופתי חת הקו הסגול של הרכבת הקלה בצ מוד לשכונה תקרב אותה עוד יותר לאוניברסיט­ה, וגם למרכז תל אביב.

הטכניון ואוניברסיט­ת חיפה

רמת אלון, חיפה - 6.4% 2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 3,570 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 3,800 ש'

רמת אלון היא בין השכונות הצ עירות על רכס הכרמל )נוסדה בשנות ה .(80 זו שכונה קטנה שנמצאת במזרח רכס הכרמל, צמודה לטכניון וקרובה לאוניברסיט­ת חיפה. בשל הקרבה הזו אוכלוסייתה צעירה, עם הרבה סטודנ טים ואנשי סגל זוטר במוסדות האקד מיים. השכונה ממוקמת על גבעה מוק פת ואדיות ודי מנותקת מסביבתה, אך יש בה מוקדי מסחר וקהילה מקומיים, כך שהניתוק פחות מורגש.

הדר, חיפה - 2.8%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 2,625 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 2,700 ש'

הדר היא שכונה במורד הכרמל, בין מרכז הכרמל לעיר התחתית. הש כונה, ששימשה בעבר כמרכז העיר, עדיין מאופיינת ברחובות מסחריים ראשיים, בשוק העירוני ובתחבורה צי בורית תדירה יחסית, בניגוד למרבית השכונות בחיפה. עם זאת, השכונה סובלת מהזנחה חמורה במרחב הצי בורי, ומרבית האוכלוסייה בה ממעמד סוציו אקונומי נמוך. בשנים האחרו נות ניכרת כניסה של קהילות צעי רים להדר, המקדמות פעילות חברתית ופועלות מול העירייה למען חיזוקה של השכונה.

מוקד הבילויים של צעירי השכו נה הוא רחוב מסדה, לאורכו פזורים בתי קפה, פאבים ושאר בתי עסק המיועדים לאוכלוסייה היצירתית בשכונה.

אוניברסיטת בן גוריון

שכונה ב', באר שבע - ירידה של 4.8%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 2,835 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 2,700 ש'

שכונה ותיקה בלב באר שבע, שאכלסה לאורך השנים אנשי עליות שונות, אך כיום מתאפיינת באוכלוסייה צעירה שכוללת סטו דנטים רבים מאוניברסיט­ת בן גו ריון וממכללת סמי שמעון הסמו כות. בשל המיקום המרכזי בשכונה יש מספר מוקדי ציבור גדולים, כמו הקונסרבטור­יון העירוני, הספרייה העירונית ומועדון שחמט בעל שם עולמי. כמו כן יש בה פארק מרכזי שחודש לאחרונה - פארק הסופרים, ומקומות בילוי כמו פאבים, בתי קפה ומסעדות. בשנים האחרונות השכונה מתחדשת בבנייה חדשה.

שכונה ג', באר שבע - 9%

2021 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 2,200 ש'

2022 - שכ"ד ממוצע 3) חדרים(: 2,400 ש'

שכונת שיכונים ותיקה במרכז באר שבע שבשל קרבתה לאוניברסיט­ה מושכת אליה סטודנטים רבים. הש כונה צמודה לבית החולים סורוקה ולמרכז הציבורי של העיר שכולל את התיאטרון העירוני, היכל התרבות, בית העירייה ומספר קניונים. תוש בי השכונה נהנים גם מקרבה לשתי תחנות הרכבת העירוניות ולאזורי תעסוקה רבים, כולל מתחם ההייטק שמוקם בצמוד לתחנת הרכבת באר שבע צפון.

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיו­ת הארצית תמשיך לפעול, מול המוסדות האקדמיים ומול מקבלי ההחלטות כדי להוציא אותם מאדישותם

 ?? ?? שכר הדירה מגיע ליותר מ 5,000 שקלים לחודש באזורים שסביב לאוניברסיט­ה צילום: משה שי
שכר הדירה מגיע ליותר מ 5,000 שקלים לחודש באזורים שסביב לאוניברסיט­ה צילום: משה שי
 ?? ??
 ?? ?? "הממשלה חייבת לייצר תוכנית חירום". הטכניון בחיפה צילום: רוני שיצר
"הממשלה חייבת לייצר תוכנית חירום". הטכניון בחיפה צילום: רוני שיצר
 ?? ?? אלחנן פלהיימר צילום: יח"צ
אלחנן פלהיימר צילום: יח"צ
 ?? ?? אוניברסיטת ת"א צילום: שחר ששון
אוניברסיטת ת"א צילום: שחר ששון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel