Israel Hayom

פוטין הכריז על גיוס חלקי, במערב גינו: הודאה בכישלון

בנאום לאומה הכריז הנשיא הרוסי על המהלך, שיוחל על 300 אלף איש ● זו הפעם הראשונה שרוסיה מכריזה על גיוס מאז מלחמת העולם השנייה ● נאט"ו: "נוודא שבמוסקבה מבינים איך נגיב"

- דמיאן פצ'טר וארז לין

בנאום שנשא ביום רביעי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא הכריז על גיוס חלקי במדינה על רקע המלחמה באוקראינה. מדובר בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה שמתבצע צעד כזה, והוא צפוי להיות מוחל על לפחות 300 אלף בני אדם.

פוטין אף הגדיר את המהלכים של המערב נגדו כ"סחיטה גרעי נית", ורמז שייתכן שיפעיל את מערך הגרעין כדי להתגונן, לשיטתו, מה תוקפנות המערבית, ש"חצתה את הגבול" בגלל אספקת הנשק המתק דם לקייב. "יש לנו אמצעים מגוונים של הרס," אמר, ולא פירט. מומחים ציינו שייתכן שבך ביקש להזהיר את אוקראינה לא להתקדם עוד במתק פת הנגד, שהחלה לאחרונה ושגרפה הצלחות משמעותיות באזור חרקיב.

כמו כן, הבהיר: "המטרות העיק ריות של המבצע הצבאי המיוחד נו תרו ללא שינוי. הרפובליקה העממית של לוהנסק שוחררה לחלוטין, והרפו בליקה העממית של דונייצק שוחררה בחלקה", אמר, בהתייחסו לשני המ חוזות של חבל דונבאס שרוסיה מנסה להשתלט עליהם.

נוסף על כך, הוא התייחס למה לכים שנועדו לקדם סיפוח של חבל הדונבאס ושל חלקים אחרים במז רח אוקראינה, והביע תמיכה ביוזמה למשאל עם.

בנאומו פוטין העביר מסר למערב, ואמר: "אם שלמותה הטריטוריאל­ית של רוסיה תהיה בסכנה, היא לא תהסס להשתמש בכל האמצעים העו מדים לרשותה, זו לא העמדת פנים".

מייד לאחר נאומו של פוטין, שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו נשא גם כן דברים, והסביר: "רוסיה נלחמת מול המערב המאוחד ונאט"ו, ולא נגד אוקראינה". הוא הדגיש שיגויסו אנ שים שכבר יש להם רקע במלחמה בתפקידי לוחמה, או תומכי לחימה עם ידע ייחודי, ושאין כוונה להרחבת

חובת הגיוס לאזרחים שלא שירתו.

התגובה מהמערב היתה מהירה. הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, אמר: "רוסיה התעלמה בבוטות מעקרונות תפוצת הנשק הגרעיני, והיום היא מאיימת באופן בלתי אחראי להש תמש בנשק גרעיני".

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג: "אנחנו נוודא שאין אי הבנה במו סקבה לגבי איך שנגיב )במקרה של שימוש בנשק גרעיני מצד רוסיה(".

"רוסיה מצורעת"

סטולטנברג אמר ל"רויטרס" שה גיוס שעליו הכריז פוטין רק צפוי לה סלים את המצב, אך באותה מידה הוא משקף עד כמה פוטין מודע לכך שבי צע מיסקלקולצי­ה בפלישה לשכנתו ממערב. האיחוד האירופי ובריטניה מסרו שמדובר בהוכחה לכישלון של פוטין במלחמה. מזכיר המדינה האמ ריקני אנתוני בלינקן גינה את המה לך, שלטענתו מלמד על "השנאה של פוטין לאומות המאוחדות ולמגילת האו"ם." שר ההגנה הבריטי בן וואלאס אמר: "שום איום או תעמולה לא יוכלו להסתיר את העובדה שאוקראינה מנ צחת במלחמה הזאת, שהקהילה הבי נלאומית מאוחדת ושרוסיה הופכת להיות מצורעת גלובלית".

הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנ סקי אמר לתקשורת הגרמנית שהוא לא מאמין שפוטין אכן ישתמש בנשק גרעיני, אך שהאיום שלו מראה עד כמה חשוב להתנגד למהלכיו. "פוטין יכול יום אחד גם להגיד שהוא רוצה חלקים מפולין, ולאיים בנשק גרעיני אם לא יקבל את זה. אנחנו לא יכולים להתפשר בדברים האלו".

בעקבות ההכרזה על הגיוס היתה התנפלות על חברות התעופה של אנשים שרצו לקנות כרטיסי טיסה ולעזוב, וחלק מחברות התעופה החלו למנוע מגברים שנמצאים בגיל הגיוס לרכוש כרטיס. בחלקן אזלו הכרטי סים ליעדים שמקבלים רוסים ללא צורך בוויזה, כולל איסטנבול וייר באן. כרטיסים שעדיין נותרו למכירה הוצעו במחירים מופקעים.

תומכיו של פעיל האופוזיציה הכ לוא, אלכסיי נבלני, קראו להתנגד לפקודה. המהלך של פוטין גם החדיר מרץ אצל המתנגדים למלחמה, ודווח על הפגנות בנקודות מסוימות ברוסיה אתמול. לפחות 200 איש נעצרו, כך דווח ב"רויטרס".

פוטין: "אם שלמותה של רוסיה תהיה בסכנה, היא לא תהסס להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה. זו לא העמדת פנים"

 ?? ?? פוטין בנאום לאומה: "התוקפנות המערבית חצתה את הגבול"
פוטין בנאום לאומה: "התוקפנות המערבית חצתה את הגבול"
 ?? ?? הטיל הבין יבשתי טופול
הטיל הבין יבשתי טופול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel