Israel Hayom

אפקט הפרפר

כשרונאלדו הברזילאי הלך לתפוס תנומה לפני גמר המונדיאל מול צרפת ב ,1998 איש לא תיאר לעצמו מה יקרה כשיתעורר כך היסטוריית הכדורגל נכתבה מחדש

- שרון דוידוביץ'

בהמשמעותי 12 ביולי 1998 התרחש השנ"ץ

בתולדות הכדורגל. דמיינו את רבע גמר מונדיאל '86 בלי דייגו מראדונה, את משחק מספר 5 בגמר ה NBA ב '97 ללא מייקל ג'ורדן, את האירוויזיו­ן ב '98 בלי דנה אינטרנשיונ­ל. קחו את כל אלה יחד, ולא תצליחו להבין את גודל הפצצה שנחתה שעה לפני פתיחת גמר המונ דיאל בין ברזיל לצרפת, כשבדף ההר כבים הושמט שמו של רונאלדו.

כדי להבין מדוע מדובר ב"פצצה", יש להבין תחילה מי היה רונאלדו ב .'98 בני 60 ומטה לא זכו לראות את פלה בימיו הגדולים. מצד שני, בני 30 ומטה לא התברכו בעונג שנקרא צפייה ברו נאלדו - המקורי! - בשיאו. בגיל 21 הוא היה השחקן הטוב והמפחיד בעו לם, בדרכו הסלולה להיות אולי הגדול בהיסטוריה. המונדיאל בצרפת אמור היה להיות החותמת לכך.

שער אחד בשלב הבתים, צמד ב 1:4 על צ'ילה בשמינית הגמר, שער חשוב בחצי הגמר מול הולנד ,(1:1) וגם יכולת לעמוד בלחץ ולכבוש את הפנדל הרא שון בדו קרב בעיטות ההכרעה בדרך לגמר הגדול. רונאלדו היה 1.83 מטר של שילוב נדיר בין כוח, יכולת וקור רוח.

יום הגמר היה כמו כל יום בנבח רת ברזיל - רק מלחיץ יותר. עם זאת, האווירה במחנה היתה קלילה בניחוח דרום אמריקני. לאחר ארוחה טובה וכמה בדיחות לא רעות, כולם עלו לחדרים לתפוס תנומה. גם רונאלדו נכנס למי טה ונרדם. כשיתעורר - ההיסטוריה של הכדורגל תיכתב מחדש.

רוברטו קרלוס, שותפו לחדר, סיפר בדיעבד שבימים שלפני הגמר נכנס רונאלדו לדיכאון והרבה לבכות. ביום הגמר שניהם נרדמו בצהריים, עד שה מגן התעורר לפתע למשמע "בום" אדיר. המחזה שנגלה לעיניו היה מבהיל במיוחד: רונאלדו פרכס בצורה בלתי נשלטת ונפל מהמיטה במה שנראה כמו התקף אפילפסיה, כשהוא חובט עם ראשו ברצפה בעוצמה כמה פעמים. שיניו ננעלו וקצף לבן מילא את פיו. רוברטו קרלוס חסר האונים יצא בבהלה וקרא לעזרה.

בין הראשונים שהגיעו היה סזאר סמ פאיו, שניגש לרונאלדו מחוסר ההכרה, פתח את שיניו והחזיק את לשונו כך שלא יבלע אותה.

"הדבר הראשון שאני זוכר אחרי שנ כנסתי לישון זה שהתעוררתי מוקף בש חקנים וברופא הנבחרת, ד"ר לידיו טו לדו", סיפר רונאלדו. "שאלתי אם הם יכולים ללכת בבקשה לדבר במקום אחר, כי נורא רציתי לישון". הם לא נתנו לו לישון, הם פחדו. לאונרדו, אחד הוותי קים בסגל ומהדמויות הסמכותיות יותר, לקח את רונאלדו להליכה והסביר לו את שהתרחש. כשחזר, אמר לאונרדו לחב ריו: "הבחור לא בסדר. הוא נראה מוזר, כאילו על ענן. אם ישחק - הוא הולך למות על המגרש".

שעת שריקת הפתיחה הלכה והתקר בה. רונאלדו נסע עם ד"ר טולדו לבית החולים להמשך בדיקות, בזמן ששאר הנבחרת ניסתה לאסוף את עצמה. בי נתיים, כל הבדיקות שלו יצאו תקינות. "זה היה כאילו שום דבר לא קרה", סיפר רונאלדו על היום ההוא. למרות זאת, בבית החולים אסרו עליו לשחק.

החלוץ מיהר לסטאד דה פראנס, ובינ תיים המאמן מריו זגאלו כבר הבין שהוא צריך למצוא חלופה. בהרכב שפורסם נכנס אדמונדו לחוד. כמה דקות לאחר מכן, כשרונאלדו הגיע לחדר ההלבשה כשעה לשריקת הפתיחה, כולם הביטו בו לבנים כמו סיד. "אתה לא יכול לשחק, ילד", אמר זגאלו לחלוץ בן ה .21 "אני לא ילד", ענה רונאלדו, שבשיחה קצרה הבהיר היטב שהוא יכול לשחק - והוא הולך לשחק.

וכאן כבר נכנסות הספקולציות והקו נספירציות. ניסו לנחש ממה התמוטט. טענו שהיה לו קלקול קיבה, או שהורעל על רקע רומנטי יחד עם זוגתו. סברות אחרות דיברו על לחץ גדול, או שמא תוצאה של זריקה נגד כאבים שקיבל בברכו. כל אלה לא מתקרבים לסיפורים שרצו סביב שיתופו.

הקונספירצי­ה המפורסמת מכולן היתה סביב חוזה האימוץ הסודי בין נייקי לנבחרת ברזיל שלחצה לשתפו. אחרים הסבירו שזה נבע מלחץ של פיפ"א, שלא היתה מוכנה לוותר על רונאלדו במעמד השיא, יחד עם הסכם עתידי שהיה קשור גם לאירוח גביע העולם ב .2014

בשורה התחתונה, זאת היתה החלטה של בני אדם. של זגא לו, בלחץ של רו נאלדו, שהסתכל לו בעיניים והס ביר לו שהוא יכול לשחק. הרכב חדש הודפס; אדמונדו ירד לספסל, ורו נאלדו ב .11

כבר בכניסת הנבחרות למגרש ניתן היה לחוש משהו שונה. הח דות של רונאלדו

ייתכן שהשפעתי לרעה על הקבוצה כי חלק ראו במו עיניהם את הפרכוס וזה היה מפחיד, אבל היתה לי מחויבות למדינה שלי. הרגשתי שאני יכול לשחק

נעלמה. בהליכה ממנהרת השחקנים לע מידה בשורת ההמנונים נראה שלאונרדו ממש סוחב עימו את רונאלדו ואף מרים עבורו את היד כשלום לקהל, בזמן שזה לא לגמרי מבין את המתרחש. עם פתי חת המשחק רונאלדו נראה לפרקים כרוח מרחפת. איטי, לא מפוקס, לא מדויק.

בדקה ה 27 רונאלדו הוצב בהגנה בר חבה בזמן קרן. חלק מהברזילאים שמרו אזורית, חלקם אישית. רונאלדו? הוא פשוט עמד שם באמצע, כשרק זידאן מולו בקצה הרחבה. רונאלדו אמור היה לסגור אותו, אבל הכוכב הצרפתי החל בריצה קדימה ורונאלדו קפא במקומו. מתבונן בכדור בזמן מעופו, אפילו בוהה. חולם בהקיץ. לא שם לב שזידאן כבר נגח פנימה את ה .0:1

גם בגול השני היה זה רונאלדו שפ ספס עם ראשו את הכדור לפני הנגיחה של זידאן, שקבעה 0:2 בקרן. בסיום צרפת הביסה את ברזיל .0:3 "יית כן שהשפעתי לרעה על הקבוצה כי חלק ראו במו עיניהם את הפרכוס וזה היה מפחיד", אמר רונאלדו, "אבל היתה לי מחויבות למדינה שלי. הרג שתי שאני יכול לשחק". זה נכון, הוא יכול היה לשחק. אבל הוא לא יכול היה להיות "רונאלדו".

מדובר, ככל הנראה, בסיפור המסתורי ביותר בתולדות גביע העולם, ובוודאי אחד המשפיעים בספורט. "אפקט פרפר" שהיווה אחד הגורמים המש מעותיים לטיפול פסיכולו גי לספורטאים. אי אפשר שלא לתהות כיצד היה נגמר המשחק אם היינו מק בלים את רונאלדו בשיאו. כעת תארו לכם את כל זה, לולא השנ"ץ של רונאלדו.

 ?? ??
 ?? ?? רונאלדו בגמר מול צרפת צילום: אי.פי
רונאלדו בגמר מול צרפת צילום: אי.פי
 ?? "בזמן שישנת" - פרק מתוך ספרו החדש של שרון דוידוביץ' "פלאי מונדיאל", שמדרג את 50 הרגעים הגדולים בתולדות גביע העולם. בכל חנויות הספרים ??
"בזמן שישנת" - פרק מתוך ספרו החדש של שרון דוידוביץ' "פלאי מונדיאל", שמדרג את 50 הרגעים הגדולים בתולדות גביע העולם. בכל חנויות הספרים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel