Israel Hayom

השאלון הקטן | עם דן בורנשטיין, מחבר "שמשון ,"2.0 הוצאה עצמית

- קרן דותן

נולד בתל אביב וחי ביפן שמונה שנים. פרסם את הרומן "אוטופיית בננות" וסיפורי מדע בדיוני קצרים באנגלית. עוסק בכתיבה, בתרגום ובהוראת שפות, ומנהל את האתר "יפניזם" העוסק בתרבות היפנית ובשפה היפנית.

אתה מגדיר את ספרך "דיסטופיה סאטירית". איך העתיד שאתה מתאר פוגש את ההווה?

"הספר התגבש אחרי בחירות אפריל ,2019 שהסתיימו בפיזור הכנסת ובבחירות חוזרות. חוסר ההכרעה הפוליטי התחבר אצלי לתחושה של חזרתיות מסויטת שאפיינה את החיים במדינה גם בתחומים אחרים, ובפרט בפעולות הצבאיות בעזה. בספר דמיינתי מצב שבו ההליכה במעגלים ללא מוצא התמסדה והפכה לשיטה רשמית בישראל, אבל בזמן הכתיבה לא ידעתי שכעבור כמה שנים המציאות שלנו תתקרב כל כך למתואר בספר. היום המחשבה על בחירות שמתקיימות מדי שבוע או על ארגוני טרור פיקטיביים שמופעלים על ידי ישראל נגד עצמה, כבר לא נראית תלושה. חלק מרכזי בספר מתמקד באופי הפטליסטי והתבוסתני של העם שלנו. אנחנו מתמחים בחזרה על טעויות, ואפילו מרגישים גאווה על כך. כאילו חוסר היכולת, ואפילו הסירוב המודע, ללמוד מהניסיון ולהשתחרר מדפוסי התנהגות בעייתיים בני מאות ואלפי שנים - מעידים על איזושהי נאמנות למסורת".

הגיבור שלך חוזר ממאדים. זה דומה לחזרה שלך מיפן?

"החזרה מכוכב אחר אל בית שקשה לזהות אותו בהחלט משקפת את החוויה שלי במציאות. חייתי ביפן שתי תקופות בנות ארבע שנים כל אחת, כך שחוויתי פעמיים את המבט מבחוץ על ישראל ואת החזרה אליה. ראיתי מרחוק את כל האירועים הגדולים שקרו כאן בעשור האחרון,

וכשחזרתי לארץ חוויתי בעוצמה את השינויים שהם גרמו. ביפן נעשיתי מודע מאוד לישראליות שלי, אבל כתושב חוזר הרגשתי שהישראליות רצה רחוק קדימה ונוצר פער לא צפוי ביני לבינה".

מדוע הספר במהדורה דיגיטלית בלבד?

"לספרים מודפסים יש ערך רגשי ונוסטלגי, אבל הם זוללי משאבים ושטח, והספרים הדיגיטליים הרבה יותר ידידותיים מהבחינה הזאת. אני עצמי קורא כמעט בלעדית בפורמט דיגיטלי כבר הרבה שנים".

ספרים שהשפיעו עליך.

"ההשפעה המיידית היא הסיפור המקראי על שמשון, כמו גם ספר שופטים כולו, האהוב עלי בתנ"ך, שהמציאות בו - אנרכיה, 'סבבים' אינסופיים במלחמה נטולת הכרעה, והצורך בגיבורים שיצילו את המצב במקום מנגנונים חברתיים כושלים - מזכירה מאוד את ההווה, שאני מכנה 'שופטים ."''ב ●

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel