Israel Hayom

"הרשות נופלת לאט": מתיחות שיא ביו"ש

למרות ההישגים: בצה"ל עדיין לא רואים באופק את סיום מבצע שובר גלים ● ארגוני הטרור מסיתים ברשתות ומציעים כסף לצעירים ● ובמנגנוני הביטחון של הרש"פ פסימיים יותר מתמיד

- חנן גרינווד ודנה בן שמעון

בצה"ל פסימיים באשר לסיום מבצע שובר גלים בתקופה הקרובה. אמנם בשנה האחרונה נרשמו הישגים משמעותיים, שב ראשם פירוק התארגנות המחבלים של גוב האריות, אך גורמים אחרים מתסיסים את השטח ומעודדים פי גועי טרור.

חרף המחאה של הרשות הפלשתי נית, צה"ל ממשיך בפעילות אינטנ סיבית. יעיד על כך מספר ההרוגים הגבוה בחודש ינואר - 35 פלשתינים, אשר 95% מהם מחבלים. אם קצב זה יימשך, 2023 תסתיים עם יותר הרו גים מאשר השנה האחרונה, שרשמה שיא מאז האינתיפאדה השנייה.

כרגע בצה"ל לא מעוניינים להר חיב את מבצע שובר גלים. עם זאת, המבצע עשוי להתרחב אם יתרחשו פיגועי טרור נוספים. החשש מכך משמעותי, שכן לא זוהתה ירידה מו בהקת ברצון של צעירים פלשתינים לצאת לפיגועים.

בין הרשת לגדר

כמו כן, בצה"ל מודעים לכך שיש גורמים שמעוניינים להוציא לפו על פיגועי תופת בתוך ערי ישראל. בניגוד לעבר, כיום ניתן למצוא את כל המידע לביצוע פיגועים ברשת. על כן, יש צורך במודיעין רב ובי כולות מתקדמות כדי לסכל מחב לים. המבצע בג'נין לפני כשבוע וחצי היה הוכחה כי צה"ל מוכן לפעול גם בלב מחנה הפליטים לאור יום כשיש צורך, אך במערכת הביטחון יודעים כי אין הצלחה של מאה אחוזים. דו גמה לכך היה ניתן לראות במבצע בסוף השבוע במחנה פליטים ביריחו. חשודים נעצרו, אך המחבלים שביצ עו את ניסיון הפיגוע בצומת אלמוג לפני כשבוע עדיין לא נלכדו.

בינתיים, ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי מתדלקים את השטח דרך הסתה ברשת ותשלום לפלשתינים כדי שיבצעו פיגו עי ירי. הסכומים נעים בין 2,000 שקלים ל 10,000 שקלים. ועדיין, צה"ל מתמקד בג'נין ובשכם בזמן שיתר הערים הפלשתיניות רגועות יחסית. כל העת הצבא עוסק בשדרוג גדר הביטחון בשומרון. השאיפה היא להשלים עד סוף השנה חלק ניכר מהגדר, מה שיאפשר לשנע כוחות למשימות נוספות.

המנגנון מאבד משמעות

למרות תפיסתם של כ 1,000 כלי נשק ביו"ש, השטח רווי אמצ עי לחימה. כמעט בכל בית פלש תיני יש נשק, וכך מחבלים יכולים לשים עליהם את ידם בקלות ול צאת למסע הרג. בצה"ל מודאגים גם ממעורבותם של כמה מאנשי מנגנו ני הביטחון של הרשות הפלשתינית בפיגועים.

על רקע זה, איש מנגנוני הביט חון הפלשתיניים ששוחח עם "יש ראל היום" תיאר את המורל הירוד בקרב הכוחות. מדובר במגמה שמ תחזקת בתקופה האחרונה, במקביל להיחלשות הרשות ולהסלמה בשטח.

"כשהקימו את המנגנונים, זה היה חלק מתוכנית גדולה שבסופה תהיה מדינה. הסיבה לקיום הרשות הפ לשתינית מלכתחילה היתה הקמת מדינה פלשתינית. אחרי כל השנים האלה, יש רשות אבל אין מדינה, אז בשביל מה אנחנו קיימים - בשביל לקבל משכורות ולדאוג לאינטרסים של אבו מאזן ולהיות סוכנים של יש ראל? הפכנו להיות קבלני משנה", אמר איש המנגנונים.

מקור פלשתיני שדיבר עם "יש ראל היום" חיזק את הדברים: "אנ שים שעובדים במנגנונים מרגישים שאין משמעות למה שהם עושים, ושהרשות נופלת לאט לאט". לד

המודיעין המצרי נועד עם משלחת הג'יהאד האסלאמי בקהיר במטרה לבלום את ההסלמה בשטח

בריו, "אם ישראל, השב"כ ומערכת הביטחון הישראלית ממילא שולטים - אז יותר טוב שלא תהיה רשות, ושיימצאו דרכים אחרות לניהול הע ניינים, שישראל תדאג לשירותים מוניציפליי­ם ולאיסוף זבל".

גורם ביטחוני פלשתיני לשעבר אמר ל"ישראל היום" כי מנגנוני הביטחון איבדו את היוקרה הרבה שהיתה להם בעבר. "פעם כולם רצו להיות חלק ולהתגייס. זה נחשב משהו גדול בשבילם וגם לסוגיה הפלשתינית. היום זה אחרת, התד מית של המנגנונים נשחקה, ופחות אטרקטיבי לשרת בהם".

בתוך כך, משלחת של הג'יהאד האסלאמי בראשות מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה נועדה בשבת בקהיר עם בכירי המודיעין המצרי. לדברי מקור פלשתיני, מדובר בסדרת פגי שות ומגעים שיימשכו על פני כמה ימים, ובמהלכם ינסו המצרים לגבש הסכמות מול הנהגת הג'יהאד בעניין צמצום פעילות הארגון ביו"ש. לדב רי המקור, המצרים דרשו מהג'יהאד להרגיע את פעיליו.

ברצועת עזה, יש לומר, המצב עדיין מתוח. אמש יירטו לוחמי ההג נה האווירית כטב"מ בשמי הרצועה, שלפי החשד ניסה לחדור לישראל.

 ?? ?? הבערת צמיגים ביריחו בשבת, לא תמיד המבצעים מצליחים
הבערת צמיגים ביריחו בשבת, לא תמיד המבצעים מצליחים
 ?? ?? לוחם במהלך פעילות מבצעית בבקעה צילום: דובר צה"ל
לוחם במהלך פעילות מבצעית בבקעה צילום: דובר צה"ל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel