Israel Hayom

הנחישות של הלוי: ענישה שהיא הצהרה

- יואב לימור || על העונשים שנתן הרמטכ"ל

א לימות בין חיילים אינה זרה לצה"ל, ודאי שלא לגולני. החטיבה מספר אחת מחזיקה בהיסטוריה ענפה של אירועים דומים, שמהרבה בחינות הפכו לאחד מסימני ההכר שלה כמי שכל המשרתים בה אוחזים בגאוות יחידה ובערבות הדדית שאין לה גבולות.

המושג "אחי", שנולד בגולני, מסמל את הנכונות ללכת עד לקצה, עד המוות, עבור מי שמשרת איתך בקרב, וגם בשגרה. מי שפגע בגולנצ'יק אחד כמו העליב את החטיבה כולה, וכל מי שחובש כומתה חומה יתאחד מאחורי הנפגע במאבקו בפוגע. אם תרצו, גרסה מודרנית של סיסמת שלושת המוסקטרים: אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד.

זה הרקע להתנהלות בפרשת המכות במוצב "חרסינה" בחברון, בין מפקדים מהחטיבה המרחבית יהודה לבין מפקדים וחיילים מגדוד 51 שמשרת בגזרה. כתמיד, הנסיבות לא ממש חשובות; מישהו אמר משהו למישהו אחר, המישהו האחר החליט שהוא נעלב, ומכאן התגלגל כדור שלג של מילים ומעשים שההגדרה "מיותר" עושה עימו חסד. יהיה נכון יותר לתאר אותו כאידיוטי, וככזה שמטיל צל כבד על שיקול דעתם של כל

צריך רק לקוות שהמסר המהדהד שעולה מהתחקיר ומהענישה המחמירה יחלחל לכל יחידות הצבא

מי שהיו מעורבים באירוע.

זה גם הרקע לענישה המחמירה שעליה החליט הרמטכ"ל הרצי הלוי - הדחה של סגן מפקד החטיבה המרחבית, סגן מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה, נזיפות למפקד החטיבה המרחבית ולמג"ד, מניעת קידום מהמ"פ ועונשי מאסר לסגן מפקד הפלוגה, לארבעה חיילים ולקשר הסמח"ט שהיו מעורבים באירוע.

מן הסתם יהיו מי שיבקרו את הצעדים הנוקשים האלה, אבל הלוי נהג נכון: אפשר, בדוחק, להבין )לא לקבל, להבין( אלימות בין חיילים, שפועלים עם אמוציות של גיל .18 אי אפשר ואסור להבין כשמי שנוהגים כך הם קצינים, חלקם מנוסים, שמהם כבר נדרשת אחריות אחרת לגמרי.

הדברים נכונים תמיד, והם נכונים שבעתיים בחברון. לא מדובר באימון בצאלים או ברמת הגולן שבו חיילים משועממים עלולים לעשות שטויות, אלא בגזרה הסבוכה ביותר שצה"ל מתמודד עימה: עיר חמאסית שמעורבת תמידית בטרור, עם אוכלוסייה יהודית אידיאולוגי­ת ורדיקלית, ושלל גורמים חיצוניים שבוחשים

תמידית בחבית חומר הנפץ הזאת. כל אלה מספקים לצה"ל מספיק כאבי ראש, גם מבלי שהוא יוסיף להם משלו. מי שלא הבין את ההיגיון הפשוט הזה ונגרר לאירוע המיותר השבוע, קיבל בראש בתחקיר וישלם את המחיר.

חלון הזדמנויות צר

לרמטכ"ל, כל רמטכ"ל, יש חלון הזדמנויות צר בראשית תפקידו להגדיר את הערכים שעל בסיסם הוא מבקש לעצב את צה"ל. הלוי הגדיר כעת את שלו: צבא מבצעי אבל גם ערכי, ובעיקר כזה שמתרחק משטויות.

צריך לקוות שהמסר המהדהד שעולה מהתחקיר ומהענישה המחמירה יחלחל לכל יחידות הצבא. אם זה יקרה, ייחסכו בעתיד דם ודמעות מחיילים אחרים ומיחידות אחרות, שיחשבו כעת פעמיים לפני שיתפתו לעשות שטויות דומות.

 ?? צילום: אלכס קולומויסקי ?? הרמטכ"ל הלוי
צילום: אלכס קולומויסקי הרמטכ"ל הלוי
 ?? ?? "ישראל היום", 31.01.2023
"ישראל היום", 31.01.2023
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel