Israel Hayom

אחרי יומיים: ארה"ב יירטה את הבלון הסיני שחדר לשטחה

בפנטגון חיכו שהבלון, שריחף מעל מתקני צבא, ייצא אל האוקיינוס האטלנטי ● "הנזק המודיעיני לא היה שווה את הסיכון לנמצאים על הקרקע" ● בלינקן ביטל את נסיעתו לבייג'ינג

- דוד ברון

סופו של כל בלון: הפנטגון יירט אמש את הבלון הסיני שחדר למרחב האווירי האמריקני לפני יומיים. הבלון יורט לאחר שה שלים את מסעו לרוחב יבשת צפון אמריקה ויצא אל האוקיינוס האט לנטי מול חופי דרום קרוליינה.

לפני היירוט, גרם הבלון למתי חות גבוהה בין ארה"ב לסין, במיוחד כאשר התברר שכלי הטיס מקפיד לרחף מעל מתקנים ביטחוניים. בפנטגון האשימו את סין בריגול ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן אף ביטל את ביקורו בבייג'ינג. בסין הכחישו כל כוונת זדון.

אם לא היה די בכך, בלון ריגול נוסף התגלה מעל לדרום אמריקה, כמה שעות אחרי הדיווחים על הב לון הראשון. "להערכתנו, מדובר בבלון ריגול סיני נוסף", אמר דובר הפנטגון פאט ריידר.

פרשת הבלון בשטח האווירי של ארה"ב כבשה את הכותרות ביום שישי בבוקר )שעון ישראל(, אך ארה"ב עקבה אחריו כבר מיום שלישי האחרון, אז גם קיבל הנ שיא ג'ו ביידן את התדרוך האחרון לגבי הכלי המתקרב.

שלושה בכירים אמריקנים אמרו לסוכנות הידיעות אי.פי כי בת חילה נטה ביידן להורות על יירוט הבלון, וכי מטוסי F-22 אף הועמדו בכוננות לרגע שבו תינתן הפקו דה; אך מזכיר ההגנה לויד אוס טין ויו"ר המטות המשולבים הגנרל מארק מילי ייעצו לביידן להימנע מהיירוט. הסיבה: גודלו של הבלון כשל שלושה אוטובוסים, ושרידיו עלולים להתפזר ברדיוס שיסכן את הנמצאים על הקרקע.

הכדור הפורח אמנם ריחף מעל למדינת מונטנה, שבה נמצאים פתחי הירי של הטילים הבליסטיים האמ ריקניים, והמשיך לכיוון מיזורי וק נזס, אך בפנטגון העריכו - בעקבות בדיקות שטיבן לא פורט - כי הנזק המודיעיני ממנו לא שווה את הסי כון שביירוט.

כל הנימוקים האלה לא היו יכו לים להרגיע את הרוחות בשטח. "בלתי נתפס שלסין הקומוניסטי­ת יש בלון ריגול שמתקדם לעבר בסיס חיל האוויר ווייטמן שבמיזורי - ביתו של המפציץ החמקן", אמר הסנאטור הרפובליקני ממונטנה, אריק שמיט. "אף אמריקני לא צריך להסכים לכך. אני לא". ואכן, הר שתות החברתיות נמלאו בצילו מים של אמריקנים הדורשים פעולה מיידית. חלקם אף העלו צילומים עם רובים - אף שהבלון מרחף אלפי מטרים גבוה יותר מהטווח הממוצע של קליע.

בעקבות חדירת הבלון, מזכיר המדינה בלינקן, שנמצא בסיאול שבדרום קוריאה, ביטל את הביקור בסין הסמוכה. הוא התקשר לשר החוץ הסיני וואנג יי, והבהיר: "נוכ חותו של בלון ריגול בשטח האווירי של ארה"ב היא הפרה ברורה של הריבונות האמריקנית ושל החוק הבינלאומי". קנדה, שהבלון עבר בשטחה האווירי, הגיבה בזימון הש גריר הסיני למשרד החוץ באוטווה.

סין: זה בלון מחקר

בסין טענו כי הבלון הוא "כלי טיס אזרחי שמשמש למחקר מטאורולוגי, עם יכולות ניהוג מוגבלות, שהוסט מהמסלול בגלל הרוחות", ובכלל ניסו לגרוע מח שיבות התקרית.

 ?? ??
 ?? ?? בלינקן צילום: אי.אף.פי
בלינקן צילום: אי.אף.פי
 ?? ?? הבלון בשמי ארה"ב. "נזק מודיעיני לא גבוה" צילום: אי.פי
הבלון בשמי ארה"ב. "נזק מודיעיני לא גבוה" צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel