Israel Hayom

האקטיביסטי­ם החדשים והתלושים

- דינה דיין

המפגינים המהוללים הנאבקים בעוז למען זכויות האדם של הציבורים החלשים בישראל, למען העניים ונגד הרפורמה במערכת המשפט - הם בעלי ההון, מנכ״לי הבנקים ומנכ״לי ענקיות ההייטק.

מנכ״לי הבנקים מייצגים את הגופים החזקים ביותר במשק הישראלי, שהם לכאורה סוג של מונופול בח סות החוק. הם אותם המנכ״לים שקיבלו השנה בונו סים על רווחי השיא שהניבו להם משקי הבית היש ראליים. רווחים שנרשמו לא בגלל התייעלות מיוחדת או השקעות נבונות - אלא בגלל האינפלציה, שה עיפה את הרווחים הנקיים שלהם לשיא חלומי של יותר מ 17 מיליארד שקלים. כל זה - על חשבון המצאה ישראלית שלא מכזיבה אף פעם: המינוס בחשבונות הבנק.

הריבית על המינוס, אותו מוצר מדף בנקאי שצו רכים בעל כורחם רבים מהישראלים, הובילה בחסות האינפלציה, בשילוב עם תשלומי המשכנתאות, להפ צצה ברווחים, וכמובן - גם לבונוסים אישיים עצומים למפגינים האקטיביסטי­ם החדשים.

האם התגייסותם של בכירי המשק הישראלי ושל מנכ״לי חברות ההייטק לטובת ההפגנות מסירה את המסיכה ממה שעומד מאחוריהן?

בואו נפרק את זה.

ה"רובין הודים" טוענים שאם, חס וחלילה, תהיה כאן רפורמה משפטית - בית המשפט לא יוכל להגן על החלשים, על זכויות אדם, על מי שנדרס תחת הגלגלים ושאין מי שייצג אותו.

אין גבול לציניות בטענה הזו. לאורך השנים, והמאבקים החשובים שניהלנו, בג״ץ היה רחוק מלה גן על החלשים ועל המיעוטים: התחמק מלהכריע בשאלות של צדק חלוקתי של ארנונה בין המועצות האזוריות והקיבוצים לעיירות הפיתוח; ביצע פש רות מכוערות, כמו במקרה של האסי או במקרה של גבעת עמל, שבו פסק הדין עצמו היה כתוב בצורה גזענית; ואף הגן על הרוב החזק מפני המיעוט - כמו מניעת הפרדה מגדרית בלימודים לנשים חרדיות כדי שיוכלו לעשות תואר שני, למשל.

המאבקים הגדולים שמשפיעים על חייהם של אנ שים לטווח הארוך נעשים פעמים רבות בבתי המשפט בפריפריה, שם הבנקים הגדולים רומסים על בסיס קבוע את העניים ואת החלשים ביותר, שבדרך כלל עומדים מול המכונות המשפטיות המשומנות ללא ייצוג משפטי הולם, כי במערכת המשפט הציבורית בישראל אין סנגוריה ציבורית אמיתית.

ואז, בלי בושה, עומדים בעלי ההון החזקים לצד חבריהם ושכניהם, הציבור העשיר והשבע של ישראל, אנשי ההייטק והאקדמיה, בכירי המשק, הטייסים, מלח הארץ, האנשים הטובים ושאר סופרלטיבים - והם מספרים לנו, בלי שום בושה, איך הם מגינים על מערכת שלא רק חייבת רפורמה, אלא צריכה מהפכה מלאה.

אני רוצה להציע משהו למנכ״לי הבנקים ולחב ריהם: אם אתם כל כך אלטרואיסטי­ם - מה דעתכם לתרום חלק מהבונוסים שקיבלתם השנה לטובת מי מון ייצוג משפטי לעניים שתבעתם בהוצאה לפועל ובכונס הנכסים, כדי שלפחות יהיה להם עורך דין כשהם עומדים מולכם בבית המשפט?

מנכ"לי הבנקים וההייטק, הציבור השבע של ישראל, מגינים על מערכת שרומסת בעקביות את העניים ואת החלשים, ושלא רק חייבת רפורמה - אלא גם דורשת מהפכה

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel