Israel Hayom

מהשואה לכס יו"ר הכנסת: כבה נרו של שבח וייס

הילד שנמלט מאימת הנאצים שב לפולין כשגריר ישראל וכיהן כיו"ר מועצת יד ושם ● בסוף השבוע נפטר והוא בן 87

- יורי ילון

פרופ' שבח וייס, יו"ר הכנסת, שגריר ישראל בפולין ויו"ר מועצת יד ושם לשעבר, נפטר שלשום בגיל .87 הוא הותיר אחריו שני ילדים ונכדה. הלווייתו תתקיים היום בשעה 14:30 בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים.

שבח וייס נולד בבוריסלב שבפו לין )היום במחוז לביב של אוקראינה(. הוא שרד עם בני משפחתו את השואה כאשר הוחבאו על ידי שתי חסידות אומות העולם.

לאחר המלחמה נדדו בני משפחתו ולבסוף עלו לישראל בשנת .1947 וייס שירת בצבא ועבד כחידונאי, ובין היתר עבד גם ב"קול ישראל".

פרופ' וייס הרצה באוניברסיט­ת חיפה וחקר את מערכת השלטון בישראל, ברמה המקומית והארצית. הוא כתב עשרות ספרים בתחומי התמחותו המ דעית ובתחום השואה. במסגרת פעילותו הציבורית שימש חבר מועצת עיריית חיפה בשנים 1981-1969 ולאחר מכן נבחר לכנ סת. הוא כיהן בשנים 1999-1988 כסגן יושב ראש הכנסת, ובשנים 1996-1992 כיהן כיושב ראש הכנסת ה .13

בשנת 2000 התמנה וייס לתפקיד יושב ראש מועצת יד ושם, תפקיד אותו מילא במשך שבע שנים.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לו: "אני אבל על מותו של שבח וייס, יו״ר הכנסת לשעבר. שורד השואה שהפך לפרופסור בעל שם עולמי, יו״ר מו עצת יד ושם, שגריר ישראל בפולין ומנאמני תנועת העבודה. אוהב עמו ומדינתו שאותה ייצג בגאון. תנחומיי למשפחתו ולאוהביו. יהי זכרו ברוך".

יושב ראש הכנסת, אמיר אוחנה: "חייו ופועלו של שבח מעוררים הש ראה, ומספרים חלק משמעותי מסיפור תקומתו של העם היהודי בארצו. שבח הקדיש את חייו למדינת ישראל ול כנסת, מעוז הדמוקרטיה הישראלית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "שבח וייס היה נציג נאמן של שו רדי השואה ושל עם ישראל". "יותר מכל הוא היה ישראלי אוהב אדם ומולדת", שיבח אותו יו"ר האופוזי ציה, יאיר לפיד. "בדרכו המיוחדת הגיע ללבבות רבים, תמיד עם מקטרת ביד ועם סיפור טוב לספר".

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה: "חייו ופועלו של שבח וייס מעוררים השראה, ומספרים חלק משמעותי מסיפור תקומתו של העם היהודי בארצו. הוא הקדיש את חייו למדינת ישראל"

 ?? ?? יו"ר כנסת ישראל ה .13 שבח וייס
יו"ר כנסת ישראל ה .13 שבח וייס
 ?? ?? שגריר ישראל בפולין. שבח וייס צילומים: יעקב סער/לע"מ
שגריר ישראל בפולין. שבח וייס צילומים: יעקב סער/לע"מ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel