Israel Hayom

במשק מעריכים מחדש את תחזיות הריבית

- סוניה גורודיסקי

מדד חודש אפריל הפתיע את כל החזאים. לא קורה הרבה שהמדד עולה פי שניים בדיוק מה תחזיות שלהם, הבנויות על מוד לים מדויקים שנבדקו לאורך שנים. עליית המדד ב 0.8% גרמה להם להעריך מחדש את תחזיתם בנוגע לריבית בנק ישראל בשבוע הבא. במרבית הסקירות כבר מדברים על העלאת הריבית ברבע אחוז לפחות. כלומר, נלקחת בחשבון אופציה חדשה – עלייה בחצי אחוז .5%-ל

הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, גיא בית אור, אומר כי "מדד אפריל כעת ברור לכולם. בנק ישראל יעלה בשבוע הבא את הריבית ב 0.25% לרמה של 4.75% לפחות. ההפתעות המרכזיות במדד היו בראש ובראשונה בסעיף נסי עות לחו"ל שזינק ב ,8.8% ומעבר לו סעיף הדיור עלה ב .0.5% גם מחירי הפירות והירקות זינקו הרבה מעבר לצפוי".

לדברי בית אור, "סעיף המזון עלה ב 0.4% אך במבט לחודשים הקרובים הוא צפוי להיות במר כז, וזאת על רקע מספר חריג של העלאות מחירים נרחבות שצפויות להיכנס לתוקף במאי-יוני-יולי. נז כיר שבארה"ב ואירופה ראו עליות מחירים של 15%-20% במחירי המזון, בעוד בישראל הן היו מתונות יותר בשנה וחצי האחרונות – אבל עכשיו נראה שזה משתנה וישראל מתחילה לסגור פערים".

"גבוה מהיעד"

באשר לשאלת השאלות, האם בנק ישראל יעלה את הריבית בש בוע הבא, אומר בית אור: "האם העלאת הריבית הקרובה תהיה גם האחרונה? שוק האג"ח מעריך שכן, אבל נתונים כמו של היום עשויים לשנות את התמונה. עם זאת, החו לשה הכלכלית המסתמנת ביש ראל ובעיקר בעולם צפויה להתגבר משמעותית בשבועות ובחודשים הקרובים, באופן שיוביל את הבנ קים המרכזיים בעולם לעצור את תהליך העלאות הריבית.

"בסופו של דבר, זה גם מה שי כריע את בנק ישראל. הפתרון הכי טוב לאינפלציה הוא מיתון כלכ לי - והמיתון בדרך. זה הרי בדיוק מה שעושה בפועל הידוק המדי ניות המוניטארית. ולא, הפעם זה לא יהיה אחרת".

ד"ר גיל בפמן, כלכלן ראשי של בנק לאומי, מחזיק בדעה דומה: "עליית המחירים צפויה להסתכם ב 3.5%-4.0% בשנת ,2023 גבוה מהגבול העליון של יעד יציבות המ חירים, זו שנה שנייה ברציפות. בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב ,0.25% לכל הפחות לכ 4.75%- ,5% ולא צפוי להתחיל בהפחתת רי בית בעתיד הנראה לעין".

 ?? ?? יוקר המחייה לא עוצר. סופר
יוקר המחייה לא עוצר. סופר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel