Israel Hayom

הסוסים עוד לא ברחו מן האורווה

סוניה גורודיסקי

-

בזמן שבעולם החלו כבר לראות את האור בקצה המנהרה והאינפ לציה התחילה לרדת, ישראל עדיין ממש לא שם. בשבוע שעבר, נזכיר, גם בארה"ב התפרסם המדד המחירים לצרכן - שירד לשפל של שנתיים ועמד על ,4.9% אחרי שהגיע בשיאו לכ .10%

אצלנו המדד של חודש אפריל הפתיע לרעה ועלה בשיעור כפול מהתחזיות הקודמות, ואילו קצב האינפלציה השנתי פשוט מסרב לרדת ונשאר על 5% ב 12 החודשים האחרונים, בעוד התחזיות דיברו על התמתנות ל .4.6%

לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, שכנראה הופתע בעצמו אמש מהנתונים העגומים, יש את כל הסיבות להרגיש מאוכזב: מדיניות הע לאת הריבית לא משפיעה כפי שהיה רוצה. אילו תחזיות האנליסטים היו מתממשות, הוא יכול היה כבר להוריד את הרגל מהגז ולהסתפק בהעלאת הריבית אחת אחרונה בשבוע הבא ודי, בדומה למקבילו מעבר לים, ג'רום פאוול.

אך תחזיות לחוד ומציאות לחוד: האינפלציה עדיין כאן והיא "דבי קה" במיוחד. זאת, כמובן עוד לפני שכל ההתייקרויו­ת האחרונות נכנסו לתוקף. והמשמעות היא שנכון להיום כלל לא בטוח שהעלאות הריבית של בנק ישראל ייעצרו כאן. חשוב גם להוסיף שרמת האבטלה במשק ממשיכה להיות נמוכה מאוד – מה שמוסיף ללחצי השכר, וכתוצאה מכך ללחץ אינפל ציוני. וכמובן, הפיחות של השקל מקשה מאוד על הורדת האינפלציה.

אם עד לפני פרסום נתוני המדד, בשוק הריביות נתנו הסתברות של 70% כי הריבית תעלה בשבוע הבא ברבע אחוז )כלומר, היתה אפשרות סבירה שהריבית לא תעלה כלל(, הבוקר כבר ניתן לשער כי הסתברות זו תקפוץ ל .100%

נשיא התאחדות התעשיינים: "על הממשלה לפעול באופן שיטתי להפחתת יוקר הייצור, ולמניעת הסחרור הגורם לעליית מחירים"

יש לממשלה מה לעשות

הסעיף שהפתיע את מרבית האנליסטים הוא מחירי הנסיעות לחו"ל, שבדרך כלל עולים בתקופת פסח אך השנה קפצו בכמעט 9% לעומת הצפי לעלייה של כ .5% המומחים מייחסים את התייקרות זו לפיחות החד של השקל בחודשים האחרונים, על רקע אי היציבות הפוליטית סביב הרפורמה המשפטית.

אז האם הסוסים כבר ברחו מהאורווה? למרבה המזל, התשובה היא לא. למרות שגם המדד של חודש מאי צפוי להיות גבוה בשל גל ההתייקרויו­ת במשק, יש לא מעט דברים שהממשלה יכולה לעשות כדי לאזן את התמונה ולתמוך במדיניות של בנק ישראל.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מציע לרה"מ נתניהו לעמוד בהתחייבויו­ת ולהקפיא את מחוללי האינפלציה. "ראש הממשלה הבטיח עוד בתקופת הבחי רות להוריד את מנועי התייקרות, ובהם הארנונה, המים והחשמל, אך בפועל המהלך לא הושלם", כך תומר.

לדבריו, "התוצאה היא הגדלת הנטל על העסקים והמדד הגבוה, שיצא כפול מהתחזיות, ולכן אני קורא לממשלה לעמוד בהבטחתה ולפעול מיידית להפחתת העלויות, אשר מקשות הן על האזרחים והן על העסקים והתעשייה בישראל. יש לפעול באופן שיטתי להפחתת יוקר הייצור, ולמניעת הסחרור הגורם לעליית מחירים".

 ?? ?? לאזן את התמונה. רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ' צילום: אורן בן חקון
לאזן את התמונה. רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ' צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel