Israel Hayom

הקואליציה מעלה הילוך: "בלי הסכמות - נקדם חלקים מהרפורמה"

המו"מ לפשרה מתחדש, והאווירה מתוחה מתמיד ● רוטמן ולוין נחושים לקדם את החקיקה במושב הזה - וזוכים לגיבוי מבית ● אלקין חשף "הישג", מזכיר הממשלה זעם ● בית הנשיא: "אין מנצחים ומפסידים"

- שירית אביטן כהן

לאחר שהשיחות הופסקו למשך כשבוע בעקבות מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה, היום יתחדש בבית נשיא המדינה יצחק הרצוג המו"מ לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה על הרפורמה המשפטית.

גורמים בקואליציה אמרו אמש ל"ישראל היום" כי היעד הוא להעביר חלק מהחקיקה במליאת הכנסת כבר בכנס הקיץ. התקווה היא שהמהלך יתאפשר מתוך הידברות עם האופוזיציה, אולם התכנון הוא לפעול לקידום החקיקה גם אם לא תושגנה הסכמות מלאות.

בשלב זה הנחייתו של רה"מ בנימין נתניהו לצוותי המשא ומתן מטעם הקואליציה נותרה בעינה: התקדמות במגעים להסכמות רחבות. אלא שגורמים בכירים בקואליציה לא מתכוונים לשבת על המדוכה ומציבים לנגד עיניהם אחת משתי האופציות הבאות: הגעה להסכמות או קידום חלק מהרפורמה באופן חד־צדדי.

אחרי התקציב

לוח הזמנים של הקואליציה צפוי להתפנות במהלך שבוע הבא, עם אישור התקציב וחוק ההסדרים במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית עוד בטרם חג השבועות - מה שמותיר כחודש וחצי לטובת המשך הליכי חקיקה אחרים בכנסת, כגון חוק הגיוס.

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן הצהיר שבכוונתו לקדם חלק מחוקי הרפורמה המשפטית במושב הנוכחי. בשעה שצעד אתמול ללשכתו בכנסת, חרדים ופעילי ליכוד ליוו אותו כשהם מפצירים בו "לא לוותר". כמו רוטמן, גם שר המשפטים יריב לוין לא זנח את שאיפתו שלא לדחות את מהלכי החקיקה לכנס החורף.

התקדמות לא מוחשית

באופוזיציה לא מרוצים מהתמשכות השיחות. גורמי מחאה דורשים מנציגי המחנה הממלכתי ויש עתיד לעצור בשיחות ההידברות באופן מיידי. "ביקשנו מבית הנשיא לייצר לוח זמנים מחייב ומסגרת לשיחות, בתקווה שנדע היכן הדברים עומדים", אמר גורם באופוזיציה המעורה בשיחות.

עד כה, לא חלה התקדמות בנושא הוועדה למינוי שופטים, אם כי בנושא חוק יסוד: החקיקה ומינוי היועמ"שים נרשמה התקדמות יחסית. עם זאת, לבקשת האופוזיציה, ההסכמות תוצגנה כחבילה ולא בחלקים, כך שההתקדמות אינה מוחשית.

הציוץ והפיצוץ

למתיחות בין הצדדים תרם אתמול יו"ר סיעת המחנה הממלכתי ח"כ זאב אלקין. אלקין צייץ בטוויטר "הישג" אופוזיציונ­י: בעוד חודש תידרש להתכנס הוועדה למינוי שופטים. שבוע קודם לכן צפויים להיבחר הנציגים - באותה מתכונת שאותה הקואליציה שואפת לשנות.

מאחורי הקלעים התברר כי מדובר במחווה קואליציוני­ת שעברה מניפולציה. כבר לפני שבועות אחדים ביקשו לדחות בהסכמה את כינוס הוועדה משום שענייניה נדונים כעת בבית הנשיא.

באופוזיציה זעמו ואיימו בפיצוץ השיחות, ובהתערבות הנשיא הסכימו בקואליציה שלא לשנות את התקנון ולהותיר את כינוס הוועדה במועדה, 15 ביוני.

הרשות ללוין נתונה

במסגרת הבחירות לנציגי הכנסת בוועדה, ייבחרו נציג קואליציה

ונציג אופוזיציה, אלא שמזכיר הממשלה יוסי פוקס איים אתמול כי בהיעדר הסכמות במו"מ, תמנה הקואליציה שני נציגים מטעמה.

הציוץ של אלקין נמחק בינתיים, אך האיום עודנו על השולחן. בבית הנשיא מיהרו להגיב: "נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות תפסיד. אין כאן מנצחים ומפסידים. אם יהיו כאלה - מדינת ישראל

"הקואליציה נעתרה לבקשה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה, וזאת כדי לאפשר את המשך ההידברות, וציינה כי סמכות כינוס הוועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים", הבהירו בבית הנשיא.

אכן, גם אם נציגי הוועדה למינוי שופטים ייבחרו כפי שקובע התקנון, את הסמכות לכנס אותה, החוק מקנה לשר המשפטים לוין, שיוכל לא לעשות כן עד אשר יחפוץ בכך.

האיום נשאר על השולחן: בהיעדר התקדמות, הקואליציה תמנה את שני נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים מטעמה, בצל זעם האופוזיציה

 ?? ?? בסמכותו לכנס את הוועדה. שר המשפטים לוין לצד ח"כ רוטמן
בסמכותו לכנס את הוועדה. שר המשפטים לוין לצד ח"כ רוטמן
 ?? ?? ההתקדמות אינה מוחשית. המו"מ לפשרה ברפורמה
ההתקדמות אינה מוחשית. המו"מ לפשרה ברפורמה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel