Israel Hayom

"האדמה מתחת למיכאלי רועדת"

נתוני שפל בסקרים, סיעה קטנה ושטח מסוכסך ● ההערכה: הדחתה של יו"ר העבודה היא רק שאלה של זמן ● גורמים בכירים במפלגה במתקפה חריפה: "היא הבריחה את רוב המצביעים"

- מתי טוכפלד

לפני כחודש נחתה יו"ר מפלגת העבודה מרב מי כאלי בנתב"ג, כשלצידה בן זוגה ליאור שליין והתינוק הרך אלון, בנם השני, אח לאורי שיחגוג שנ תיים. את שני הבנים הביאו בתהליך פונדקאות, שאליו מי כאלי התנגדה בעבר בחריפות.

אף על פי שלא מעט רואים בה חלטתה מידה מסוימת של צביעות, בתוך מפלגת העבודה מעדיפים בעת הזאת לפרגן למיכאלי, לשים את התבטאויותי­ה בנושא מאחור ולאפשר לה לגדל את ילדיה בנחת.

עם זאת, כמעט בכל נושא אחר מיכאלי נמצאת היום במקום הג רוע ביותר במפלגתה, לפחות מאז היום שבו נכנסה לתפקידה. על פי הערכה, זה רק עניין של זמן עד שיחלו הליכים להדחתה.

"גישה קיצונית"

ההתנגדות למיכאלי התרח בה ככל שעבר הזמן, והגיעה עד לפתח לשכתה בכנסת. מי שלפני כמה חודשים החתימה את חברי הכ נסת בסיעתה על "מכתב נאמנות", נתקלת כעת בהתנגדות גלויה מצד חלק מחותמי אותו מכתב. מלבד מי כאלי עצמה, הסיעה כוללת שלושה חברי כנסת בלבד, כך שבסביבת יו"ר העבודה יודעים מי הם מבקריה.

מיכאלי עשתה הכל כדי למנוע את כינוס ועידת מפלגת העבודה, שיתקיים בקרוב למורת רוחה. מטר תו להניע את הליך הבחירות לוועי דה, הנדרשות מדי ארבע שנים על פי חוקת המפלגה. הועידה תתכנס באופן פיזי, לראשונה מאז נבחרה מיכאלי לעמוד בראשות הוועדה.

עד כה התקיימו מפגשים מק וונים בלבד בשל הגבלות הקורונה. התכנון היה לכנסה עוד לפני חג הפסח, אלא שכינוס פגרה מיוחד של הכנסת הביא לדחייתה, ומועד חדש טרם נקבע.

על פי חוקת המפלגה, הפריימריז לראשות העבודה יתקיימו רק לפני הבחירות הבאות לכנסת. עם זאת, לכולם במפלגה ברור כי המועד יוקדם. חברי הכנסת ופעילים שמ שוחחים עם מיכאלי לאחרונה דו רשים ממנה כי עד למועד הבחירות הפנימיות תעבור המפלגה לשיטת הנהגה משותפת, שתפקיע מידיה את הבלעדיות על מוסדות המפלגה, בשל כישלונה המתמשך לייצב את השטח ולמנוע הידרדרות נוספת.

בחלק ניכר מהסקרים האחרו נים העבודה לא עוברת את אחוז החסימה, נתון שמדיר שינה מעיני חברי הכנסת והפעילים. רבים מפ נים אצבע מאשימה למיכאלי. בכיר במפלגה ששוחח עם "ישראל היום" טוען שמיכאלי הפכה את העבודה למפלגת נישה קיצונית, אולטרה ליברלית, אנטי דתית.

מינויי מקורבים

"היא הבריחה את רוב המצביעים למפלגות החדשות הממוסדות יותר, יש עתיד והמחנה הממלכתי", אומר הבכיר, "מרבית התומכים שלנו מתנגדים לרפורמה המשפטית, אבל יש ערך לממלכתיות. רואים את הזינוק של גנץ".

לדברי אחד הבכירים, "ההח לטה של מיכאלי לא לקחת חלק בהידברות היתה בלעדית, ללא התייעצות עם הסיעה, שרובה מת נגדת לכך".

וכאילו לא די בכך, ביקורת פני מית נשמעת גם על האופן שבו מי כאלי פועלת מול חבריה מנהיגי סיעות האופוזיציה, שמתפרש כחו סר שיתוף פעולה. "המתקפות של מיכאלי נגד לפיד וגנץ תמוהות", מוסרים בכירים במפלגה. "אפילו חברי הכנסת מעדיפים לראות את מיכאלי עוסקת בענייניה של המ פלגה, ולא תוקפת מבוקר עד ערב את אנשי המחנה שלנו".

בחודשים האחרונים הצליחה מיכאלי להשתלט על כל מוסדות המפלגה, כולל על המוסד לבירור עתירות, הגוף השיפוטי העליון של העבודה, תוך הדחת חברים ותיקים ומינוי מקורבים ואנשים מטעמה. יו"ר העבודה הובילה את צירופם של כ 800 חברים חדשים לוועידה, מה ששינה את אותם יחסי הכוחות והיטה אותה באופן מובהק.

ההישג הזה החזיק חודשים ספו רים. הוועידה העניקה למיכאלי סטירת לחי מצלצלת כאשר ביק שה להדיח את מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, שנבחר בבחירות בוועידה ולא נמנה עם אנשיה.

מקור בכיר במפלגה מוסיף: "למ עשה, שני הדברים שמחזיקים את מיכאלי בתפקיד הם הרפורמה המ שפטית, והנטייה של חברי המפלגה לא לפתוח קרבות פנימיים בעיצומה של מערכה ענקית נגד הממשלה". "הקרדיט עומד להסתיים", מחזק אחד הגורמים. "אף אחד לא רוצה להכניס את המפלגה לסחרור ול קרבות פנימיים, אבל המצב מחייב להחליף ההנהגה".

בורסת השמות

אף שאין מועמד מובהק שנו שף בעורפה של מיכאלי, ההער כה היא כי קיימות כמה אפשרויות ריאליות לאישים שינסו להתמו דד בפריימריז על ראשות העבו דה: הח"כים אפרת רייטן, גלעד

קריב ונעמה לזימי והשר לשעבר איתן כבל.

כמה מועמדים חיצוניים עשויים גם הם לקפוץ למרוץ: הח"כ ממרצ וסגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף )מיל'( יאיר גולן, מיכאל ביטון )שכיהן כשר מטעם כחול לבן(, וכן יו"ר ההסתדרות ושר המשפ טים לשעבר אבי ניסנקורן.

שם שנבחן בימים אלה הוא העי תונאי וחבר הכנסת לשעבר עפר שלח. אפשרות מפתיעה שעלתה לאחרונה היא רא"ל )מיל'( גדי איז נקוט, שמקורות מזכירים כי הוא שוקל את האפשרות, חרף היותו חבר כנסת מכהן במחנה הממלכתי.

בכיר במפלגה מסביר: "אף שיש לא מעט חסרונות בעמידה בראשות העבודה, יש גם כמה יתרונות: זו מפלגה עם כסף, מוסדות, נכסים, סניפים פעילים, ייצוג מוניציפלי, מסורת ובסיס תומכים נאמן".

המבחן המוניציפלי

הבחירות המוניציפלי­ות תתקיימה בעוד כחצי שנה, והן יהיו מבחן מכריע למפלגה. הווע דה המוניציפלי­ת המפלגתית כבר הוקמה, ועל פי רוב, ההחלטות בה מתקבלות באופן ענייני ובהתאם למציאות המקומית.

בבחירות האחרונות שללה מי כאלי חיבור למרצ, מה שהותיר את האחרונה מחוץ לכנסת וקומם רבבות בציבור נגדה, כולל תומ כים ותיקים של המפלגה. אתמול במענה לשאלת "ישראל היום" בי שיבת הסיעה הצהירה מיכאלי: "יש בפירוש הכרח למצוא דרך אחרת לרוץ בבחירות הקרובות".

בערים רבות העבודה ומרצ ירצו בנפרד. השאלה היא אם מיכאלי למדה את הלקח ותוביל כעת איחוד של הרשימות בערים אלו. כמו לפני הבחירות לכנסת, גם הפעם מנסה זהבה גלאון לדחוף למרוץ משותף בכמה ערים.

ואמנם, יש כאלה הסבורים כי מיכאלי מנווטת את הספינה באופן מושכל. מקור במפלגה מסכם: "ברגע שהתברר שמרצ בחוץ, האחריות שלנו היא להיות בית לאותם אנשי שמאל שנותרו ללא ייצוג. העבודה היא היחידה שלא מתיימרת לפנות למרכז הפוליטי".

הוועידה העניקה למיכאלי סטירת לחי מצלצלת, כאשר ביקשה להדיח את מזכ"ל המפלגה

 ?? ?? מספר .2 ח"כ לזימי
מספר .2 ח"כ לזימי
 ?? ?? הנהגה משותפת. ח"כ קריב
הנהגה משותפת. ח"כ קריב
 ?? ?? תתמודד נגד היו"ר? ח"כ רייטן
תתמודד נגד היו"ר? ח"כ רייטן
 ?? ?? "הקרדיט עומד להסתיים". מרב מיכאלי צילום: אורן בן חקון
"הקרדיט עומד להסתיים". מרב מיכאלי צילום: אורן בן חקון
 ?? ?? למורת רוחה של היו"ר. כינוס המפלגה צילום: יוסי זליגר
למורת רוחה של היו"ר. כינוס המפלגה צילום: יוסי זליגר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel