Israel Hayom

"אסור שהממשלה תהיה תלויה בח"כים לא יהודים"

בפסיקה מעוררת מחלוקת כותב הרב אריאל, מבכירי הציונות הדתית, כי חל איסור למנות נוכרים לתפקידי סמלי שלטון ● "לשתפם בהכרעות"

- חנן גרינווד

הרב יעקב אריאל, מגדולי הרבנים במגזר הדתי־לאומי, טוען בפסיקה מעוררת מחלוקת, כי חל איסור להקים קואליציה שתלויה בקולות של המיעוטים בישראל, ושאסור ללא יהודים לכהן כשרים בממשלה.

במאמר חדש ומנומק שנכתב בספר "תחומין", ספר מאמרים שנתי שמתפרסם על ידי מכון "צומת" ועוסק בסוגיות דת ומדינה ובבירורי הלכה בנושאי המדינה היהודית, סוקר הרב אריאל את הנושא וקובע כי אין מקום לשלב מיעוטים, כדוגמת מוסלמים, בהנהגת המדינה. אף שאינו כותב זאת בפירוש, ההקשר לממשלת השינוי ולהישענות על מפלגת רע"מ ברור.

במאמרו מציין הרב אריאל, כי מכיוון שמדינת ישראל היא מסגרת "ייעודית", היא אינה יכולה להתכחש לשמה ולייעודה. "על הצביון הציבורי של המדינה להישאר ישראלי, שהרי היא מוגדרת כמדינתו של העם היהודי". לדבריו, הזהות הישראלית חייבת להתבטא בהשבתת המסחר בשבת, במזון כשר במוסדות ציבור, בחוק השבות, ועוד. "קל וחומר האישים בצמרת השלטון - עליהם להיות ישראלים" (דהיינו יהודים; ח"ג).

זכותם להיות שותפים

הרב אינו פוסל שיתוף של לא־יהודים בהכרעות, זאת משום שהם משלמים מסים כמו כל האזרחים וזכותם להיות שותפים בחלוקת התקציב ושיתחשבו בצורכיהם. "יש לשתפם גם בהכרעות, לפחות במה שנוגע לבני עדתם. לשם כך יש למנות נציגים משלהם המכירים היטב את בני עדתם. מותר ואף ראוי להעמיד מהם בעלי תפקידים בכירים שיהיו חלק מהשלטון הכולל והם יהיו האחראים לחלוקת התקציב במגזרים שלהם. ובעיר מעורבת, שלא ניתן לחלק בה בין צורכי המיעוטים לצורכי הישראלים, אין מניעה שאותו בעל תפקיד בכיר ייצג את כל רובדי האוכלוסייה, גם של הישראלים".

אך לצד זאת, כותב הרב אריאל כי על מקבלי ההחלטות להיות יהודים.

לסיכום, כותב הרב כי "אפשר לשתף מיעוטים בשלטון, אולם רק בתחומים המשותפים לכלל אזרחי המדינה. בתחומים אלו ניתן למנותם בתפקידם בכירים. אין להרכיב קואליציה התלויה בקולותיהם של המיעוטים. הצמרת המדינית המייצגת את המדינה צריכה להיות מורכבת רק מישראלים, כגון ראש הממשלה וממלא מקומו, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, וכדומה. בוודאי אין למנות שר ביטחון, רמטכ"ל, שר חוץ וכדומה שאינם ישראלים".

 ?? צילום: אריק סולטן ?? להשבית את המסחר בשבת. הרב אריאל
צילום: אריק סולטן להשבית את המסחר בשבת. הרב אריאל
 ?? ?? "ישיבת ממשלה
"ישיבת ממשלה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel