Israel Hayom

קיצוצים ואיומים: חשש מעוד שנת לימודים אבודה

מחסור במורים, פגיעה תקציבית ואיומי שביתה: מערכת החינוך משוועת לעזרה ● "נחוצה תוכנית לעשור קדימה"

- נועם )דבול( דביר

עם איומי שביתה בפתח, פערים לימודיים וקיצוצים תקציביים - ובלי מורים: האם במ ערכת החינוך יצליחו להציל את שנת הלימודים תשפ"ד הממשמשת ובאה?

המצב הביטחוני והפוליטי הסיט את העיסוק של הפוליטיקאי­ם ואת הקשב הציבורי מאחד הנושאים הכי חשובים ובוערים - החינוך. שנת הלימודים הנוכחית מתקרבת לסיומה, וזו הבאה אולי נראית רחוקה כרגע, אך יכולתה של המערכת הע צומה לאסוף נתונים על 2.4 מיליון תלמידים ולהוריד תוכניות לימוד שונות ותקציבים לבתי הספר בשטח, היא אתגר לא פשוט בזמן שהמערכת נמצאת ברובה בחופשה.

הבעיה הגדולה ביותר של מע רכת החינוך היא המחסור במורים. שכר המורים אמנם עלה ומורה מתחיל יקבל כ 9,000 שקלים, לא כולל גמולים כמו חינוך כיתה )לפ חות 1,000 שקלים בחודש(, אך זה עדיין לא מושך מורים למערכת. גם אם הדבר ישפיע על צעירים להיכנס לתחום ההוראה, הפירות יגיעו רק בעוד שלוש שנים.

רוב המחסור במערכת הוא איכו תי. כלומר, מורה שמלמדת את תחום הדעת שבו התמחתה - ולא תחום דעת אחר רק מפני שחסרים בו מו רים. בסיום שנת הלימודים הקודמת טענו במשרד החינוך, בעת שעמדה בראשו יפעת שאשא ביטון, כי במ ערכת חסרים 5,671 עובדי הוראה, ובהם 2,351 מורים בבתי הספר היסו דיים, 855 מורים בחטיבות הביניים, ו 1,245 מורים בתיכונים. בחינוך המיוחד, אולי הסקטור הרגיש והח שוב ביותר במערכת, חסרים 1,103 מורים וגננות.

אלא שכעת המשרד, בראשות השר יואב קיש, מתנער מנתונים אלה ומ סרב לספק נתונים חלופיים בסיסיים. הוא גם לא מוכן למסור את מספר המורים שנכנסו מדי שנה למערכת וכמה חסרים כיום.

יתרה מכך, עם כניסתו לתפקיד הבטיח השר קיש כניסה של חיילים מלמדים ומורות חיילות למערכת כבר השנה. אלא שהשנה הסתיימה ודבר לא קרה, וספק אם יקרה גם בשנה הבאה כל עוד אין סיכום בנו שא עם צה"ל.

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מקיים הערכה סטטיסטית לצורכי תכנון, ובימים אלו בונה תוכנית סדורה לטיפול בחוסרי מורים".

לצמצם פערים

נושא נוסף קריטי למערכת הוא צמצום פערים, לימודיים ורגשיים. באשר לפערים הלימודיים, מבקר המדינה פרסם לאחרונה דו"ח מדאיג, ולפיו אף שמשרד החינוך משקיע מיליארדים - גדלים הפערים בין תלמידים בעלי הישגים גבוהים לבין תלמידים עם הישגים נמוכים, שלרוב מגיעים ממדרג חברתי כלכלי נמוך.

לפי דו"ח מבקר המדינה, הסיבה לכך היא המחסור בשעות טיפוח – שנוספות לשעות הרגילות ותפקידן לצמצם פערים – בשל תקצוב נמוך ממשרד החינוך. זאת, בשעה שהר שויות המקומיות האמידות מוציאות כסף רב על תלמידיהן, בהשוואה לר שויות עניות שבהן גם מרבית התל מידים החלשים.

המשמעות: התקצוב הדיפרנציאל­י של משרד החינוך אמנם נותן יתרון לתלמידים מהאשכולות הנמוכים, אך התקציב של הרשות המקומית מוחק אותו ופוגע ביכולתה לצמצם את הפערים.

סיבה נוספת לפערים הלימודיים קשורה להתנהלות משרד החינוך וראשיו. עם כניסתו לתפקיד, הבטיח קיש להציג תוכנית לצמצום פערים, אך עד כה לא הוגדרו יעדים ברו רים ומדידים בתוכנית שכזו, וכן לא הציגו תוכנית פדגוגית.

"שנה זו תירשם כאחת הגרועות ביותר בעשור האחרון", אומרת אוד ליה כהן שינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "שנה ללא תוח לת, ללא תוכנית אמיתית. שנה שבה הובהר לכלל הציבור כי החינוך הכ ללי לא על סדר היום. למערכת החי נוך אין לובי, היא הפכה סקטוריאלית וכל מה שנעשה הוא בגדר פלסטר.

"שנת הלימודים הבאה חייבת להיפתח בלי עיצומים ושביתות. שנה שתהיה מוקדשת כולה לצמ צום פערים, מלווה בתוכנית ייעודית מדידה ובעיקר יציבה. חייבים להוסיף

אודליה כהן שינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "שנה זו תירשם כאחת הגרועות בעשור האחרון. שנת הלימודים הבאה חייבת להיפתח בלי שביתות, ושתוקם כאן מועצת חינוך לאומית"

שעות הוראה לפיצולי כיתות ביסודי במקצועות הליבה. אי אפשר להקנות ידע ויחס בכמות כזו של ילדים בכי תה. חייבת לקום כאן מועצת חינוך לאומית, שתכין תוכנית אסטרטגית לעשור קדימה".

מלשכת שר החינוך נמסר: "התוכ נית לצמצום פערים היא תוכנית דגל של שר החינוך, היא תושלם ותוצג בשבועות הקרובים ותוטמע בשנת הלימודים הקרובה".

להגדיל שכר

כאב ראש נוסף למערכת הוא מאבקו של רן ארז על שכר המורים בתיכו נים, שעלול להיגרר לשנת הלימו דים הבאה אם הוא יסרב לפתוח אותה. השנה מאבקו בא לביטוי בשיבושים כמו האיסור על המורים לבצע פעי לויות מעבר ללימוד בכיתות, ולכן תלמידי י'-י"ב לא יוצאים לטיולים שנתיים כבר זמן רב.

בשבוע שעבר תקף ארז את הממשלה ואמר כי "הכספים הקואליציונ­יים מוכיחים שהממשלה מפקירה את המורים והתלמידים. הממשלה מצאה 12 מיליארד שקלים לבזבוזים על אינ טרסים פוליטיים, בעודה נלחמת לח סוך כספים בשיעור של רבע מהסכום הזה למען איכות המורים ועתיד ילדי ישראל. האשמה היא על שר החינוך. מדובר בלא פחות משערורייה וסדר עדיפויות מעוות של הממשלה".

ההיבט התקציבי שעליו מדבר ארז עלול להטריד שחקנים נוספים במער כת. לדעת רבים, יש בתקציב המדינה הבטחות שהממשלה לא תוכל לעמוד בהן, מה שיגרור קיצוץ תקציבי במש רדי הממשלה ובהם גם משרד החינוך. כך, למשל, כשדובר על הקמת המשמר הלאומי, פורסם כי זה יבוא על חשבון קיצוץ בתקציב החינוך.

אם קופת המדינה תהיה דלילה יותר, זו בהחלט תהיה מעמסה על שר החינוך ומנכ"ל משרדו.

 ?? ?? השר יואב קיש צילום: אורן בן חקון
השר יואב קיש צילום: אורן בן חקון
 ?? ?? אודליה כהן שינדורף
אודליה כהן שינדורף
 ?? ?? להוסיף שעות הוראה לפיצולי כיתות. כיתה בבית ספר יסודי צילום: יהושע יוסף
להוסיף שעות הוראה לפיצולי כיתות. כיתה בבית ספר יסודי צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel