Israel Hayom

סקר מדאיג: 85% מהמחנכות שקלו לפרוש מהתפקיד

הסיבות המרכזיות לשיקולי העזיבה: העומס, השחיקה והשכר הנמוך ● 47% מהמחנכות: "מתקשות לספק לתלמידים מענה לבעיות רגשיות"

- נועם )דבול( דביר

תמונת מצב מדאיגה על המורות והמורים המחנכים בישראל: סקר חדש מגלה כי במהלך השנה האחרונה שקלו 85% מהמ חנכות לעזוב את תפקידן, ואצל 71% מהן חלפה המחשבה על כך יותר מפעם אחת. הסיבות המרכ זיות לכך, לפי הסקר: עומס ושחיקה ,(34%) רמת השכר (23%) ועומס בשעות העבודה .(13%)

חינוך כיתה הוא תפקיד משמ עותי. לצד לימוד מקצוע, המורות והמורים לוקחים על עצמם להע ביר שיעורי חינוך וכישורי חיים, וכן להיות אחראים לתלמידים ולקשר עם הוריהם.

במשך שנים קיבלו מחנכי הכי תות שכר זעום, ורק בהסכם השכר האחרון הועלה גמול החינוך ל 1,000 שקלים, לכל הפחות. יש לציין כי בעקבות המחסור במחנכים ובמחנ כות היו עובדי הוראה שנדרשו לחנך שתי כיתות במקביל, כלומר לקבל אחריות ל 60 תלמידים.

פגיעה באיכות ההוראה

בסקר, שבוצע על ידי חברת ‪,Direct Polls‬ השתתפו יותר מ 500 מחנכות בכיתות .'ח-'א כשנשאלו מה לדעתן הכי מקשה עליהן בע בודתן וביכולתן לממש את תפקידן, ציינו 63% מהן כי עומס ושחיקה הם הסיבה העיקרית, ואילו 49% טענו כי השכר ותנאי העבודה לא מתגמלים.

נתון מפתיע בסקר הוא טענתן של 47% מהמחנכות כי יש להן "קושי לספק מענה לבעיות הרגשיות של התלמידים" - קושי שמערכת החינוך ומשרד החינוך מתמודדים איתו ללא הצלחה כבר מתקופת הקורונה, שהשפעותיה עדיין ניכרות. גם המצב הביטחוני המתוח תורם לכך.

עוד עלה בסקר כי 45% מהנ שאלות טענו שהמחנכות נבחרות באופן אקראי וללא הכשרות מקצו עיות מספקות, וכתוצאה מכך נפגעת איכות ההוראה.

נורה אדומה

הסקר נערך לקראת כנס "מחנ כות לשם שינוי" בהשתתפות מומחי חינוך, שיתקיים ביום ראשון הקרוב, 21 במאי, ביוזמת קרן משפחת ליאון, הפועלת לקידום שוויון הזדמנויות באמצעות ביסוס תפקיד מחנכות הכיתה בישראל.

מיכל ליאון, מנכ"לית הקרן: "הסקר מצביע על האתגרים שמ ציפות המחנכות בתוכניתנו, ובהם התמודדות עם אלימות ויחסים מאת גרים עם הורים, הדורשים תשומת לב ומשאבים ולעיתים אינם בהלימה עם העיסוק המרכזי בילדים וברווחתם.

"באמצעות עבודתנו עם משרד החינוך אנו גם מודעים למחשבות ולהתלבטויו­ת של מחנכות על עזי בה, שחייבות להדליק נורה אדומה. עם זאת, ממצאי הסקר חשפו גם נקודות אור כמו העדות של מחנכות רבות כי הן מצ ליחות להשפיע על תלמי דיהן, זוכות באהבתם ובאמו נם ומקבלות הערכה מהנהלת בית הספר".

מיכל ליאון, מנכ"לית קרן משפחת ליאון: "הסקר חשף גם נקודות אור, כמו ההצלחה של המחנכות להשפיע על התלמידים ולזכות באהבתם ובאמונם"

 ?? GettyImage­s ?? תפקיד משמעותי. מחנכת בכיתה צילום:
GettyImage­s תפקיד משמעותי. מחנכת בכיתה צילום:
 ?? ?? מיכל ליאון
מיכל ליאון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel