Israel Hayom

אכזבה באופוזיציה הטורקית: "איבדנו חמש שנים"

יום למחרת ההפסד בסבב הראשון בבחירות לנשיאות, במחנה של כמאל קיליצ'דראולו התחדשה הביקורת על מועמדותו: "מועמד צעיר וכריזמטי יותר היה מושך יותר מצביעים" ● ארדואן: בטוח שננצח בסבב הבא

- אלדד בק, אנקרה

את עומק האכזבה באופוזיציה הטו רקית ביום שלמחרת הבחירות, אפשר היה לשמוע בדברים שצייץ המועמד שלה לנשיאות, כמאל קליצ'דראולו, ועוד יותר מכך, בדברים שלא אמר.

"מאז אמש אנחנו עובדים ללא הפסקה על שמירת תוצאות האמת", צייץ אתמול. "אל תתייאשו. אני אעמוד על הצדק ואמ סור לכם מידע מדויק על המתרחש. אחר כך נקום ונלך לסיבוב ההצבעה השני. בסוף יהיה רק מה שהאומה אומרת". הוא לא אמר "ננצח את הבחירות".

לאופוזיציה הטורקית היו סיבות טובות לה תאכזב. אף שקיליצ'דראולו הוביל בסקרים, לאחר ספירת כמעט כל הקולות התברר שה נשיא המכהן רג'יפ טאיפ ארדואן צבר יותר תמיכה - 49.5% מהקולות לעומת 45% שבחרו בקיליצ'דראולו. משמעות הדבר היא שאפילו אם חלק מ 5% שקיבל המועמד השלישי, סינן אואן, יעדיפו את ארדואן - כיסאו מובטח. אואן עצמו נמנע מלתת המלצה, אך אמר כי יהיה מוכן להעביר את תמיכתו לקיליצ'דראולו אם הלה יבטיח להוציא מחוץ לחוק את המפלגה הכורדית הגדולה ביותר – תנאי שהוא בבחינת ייהרג ובל יעבור עבור קיליצ'דראולו.

בקרב הטורקים החיים מחוץ לארצם התמי כה בארדואן היתה מקיפה אף יותר. מבין 1.76 מיליון הטורקים שמימשו את זכות ההצבעה שלהם, 57.2% הצביעו לנשיא המכהן. רק 39.8% הצביעו למועמד האופוזיציה.

"קיליצ'דראולו גרם לנו במועמדותו לאבד חמש שנים נוספות", אמר ל"ישראל היום" אחד מאנשי האופוזיציה. במחנה המתנג דים לארדואן, גוברת הביקורת על הבחירה בקיליצ'דראולו - ולא במועמד צעיר יותר וכריזמטי יותר.

מנגד, במחנה ארדואן שררה אווירה חגיגית. בפני רבבות תומכיו באנקרה, נשא ארדואן נאום אופטימי מאוד, שבו הדגיש את עוב דת היותו המוביל במרוץ ואת אמונתו שינצח בבחירות עם הרוב הנדרש. מחנהו של ארדואן הגיש במהלך הלילה אלפי ערעורים על תו צאות קלפיות שבהן מועמד האופוזיציה ניצח, אולם כולם נדחו. "טורקיה הוכיחה שוב כי היא מהדמוקרטיו­ת המובילות בעולם, היא מחויבת לעליונות רצון העם וחופש אזרחיה בכל בחי רותיהם הפוליטיות", הצהיר ארדואן.

הסיבוב השני ב 28 במאי

בבחירות לפרלמנט הצטמקה מפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן מ 295 ל 267 מושבים. המפלגה הרפובליקני­ת (CHP) התחזקה מ 146 ל 169 מושבים. המפלגה הלאומנית התחזקה במושב אחד (50) ויכולה שוב להעניק לארדואן את הרוב. מפלגת הירוקים שמאל, שנתמכה בידי הכורדים, נחלשה במושב אחד. בפרל מנט החדש יהיו מיוצגות שש מפלגות בלבד.

הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות ייע רך ב 28 במאי.

 ?? ?? תומכי קיליצ'דראולו באנקרה. ציפו ליותר צילום: רויטרס
תומכי קיליצ'דראולו באנקרה. ציפו ליותר צילום: רויטרס
 ?? ?? קיליצ'דראולו )במרכז(. אכזב צילום: אי.אף.פי
קיליצ'דראולו )במרכז(. אכזב צילום: אי.אף.פי
 ?? ?? ארדואן בליל ההישג. הפתיע צילום: אי.אף.פי
ארדואן בליל ההישג. הפתיע צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel