Israel Hayom

הקפאות ופיטורים: המספרים מאחורי משבר ההייטק

פנצ'ר בבועה: ההאטה העולמית החריפה ברבעון הראשון של 2023 ● "שילוב מדאיג של השפעות המיתון הגלובלי יחד עם השלכות אי היציבות הפוליטית והחברתית בישראל"

- סוניה גורודיסקי

המגמה השלילית, שהחלה עם ההאטה העולמית בסוף שנת ,2022 החריפה ברבעון הראשון של ‪25% :2023‬ מחברות ההייטק ביש ראל דיווחו כי הן מקפיאות גיוסים ו 25% מתכננות לפטר עובדים - כשליש מתוכן מתכננות לפטר יותר מ 5% ממצבת העובדים.

באופן חריג, כשליש מהחברות לא מתכננות עדכוני שכר בשנת ,2023 שיעור שדומה לדפוסים שנרשמו ב 2020 במהלך משבר הקורונה. כך עולה מדו"ח ההון האנושי של רשות החדשנות ומכון המדיניות SNPI שהתפרסם אתמול.

"בחודשים האחרונים התרענו על השילוב המדאיג של השפעות המיתון הגלובלי על ההייטק הישראלי, שנ ראות באופן ברור בדו"ח זה, יחד עם השלכות אי היציבות הפוליטית והח ברתית בישראל", מסביר את ממצאי הדו"ח מנכ"ל SNPI אורי גבאי.

"שילוב זה גורם לחברות להקפיא גיוסים, לוותר על העלאות שכר ול פטר עובדים בקצב גבוה. החשש הוא מהעצמת המגמה השלילית, שתסכן את האטרקטיביו­ת והמובילות של ההייטק הישראלי. המשאב האנושי הוא הגורם להובלה הטכנולוגית של ישראל, ובניגוד לאקוסיסטמי­ם אח רים שמושכים כישרונות מכל העולם - ההייטק הישראלי נשען כמעט לח לוטין על הכישרונות ומוסדות הלי מוד המקומיים. עלינו לעשות את המרב כדי לשמור על ההון האנושי בתוך ישראל גם בסיומה, הקרב בת קווה, של התקופה שאותה אנו חווים כרגע".

השפל שאחרי הגאות

אחרי שנתיים של גאות, שהתחילו באמצע ,2020 ההייטק הישראלי נכנס מאמצע 2022 לתקופה של האטה, שהחמירה בחודשים האחרונים. הדו"ח משקף את ההאטה בכלכלה העולמית, שהתחילה במחצית השנייה של 2021 עם עליית הריביות בעולם והירידות בשווקים הפיננסיים.

ההאטה הכלכלית העולמית הביאה לירידה בקצב צמיחת כוח האדם בהייטק והגיעה לצמיחה שלילית במספר העובדים, והמעבר החד מת קופת השיא של 2022 להאטה עו למית העביר את התעשייה מ"שוק של עובדים" ל"שוק של מעסיקים".

האתגר המשמעותי שמציבה ההאטה הגלובלית בפני ההייטק ניכר אף בנתונים ממארס ,2023 המשקפים את מצוקתה של התעשייה.

עוד עולה מהדו"ח של הרשות כי בשנת 2022 גדל מספר העובדים בהייטק ב ,7.4% בהשוואה ל 12% בשנת .2021

 ?? ?? ענף במשבר צילום: יהושע יוסף
ענף במשבר צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel