Israel Hayom

בן 6 מאושפז במצב קשה לאחר שנחנק מסוכרייה

בבית החולים אסותא אשדוד, שם מאושפז הילד, מספרים: "זה לא המקרה הראשון שמגיעים אלינו במצב כזה" ● ד"ר נעה רוזנפלד: "זה יכול לקרות לכל ילד" ● 50 ילדים מתו כתוצאה מחנק בחמש השנים האחרונות

- מיטל יסעור בית־אור

ילד בן 6 מאשדוד מאושפז מאז שבת בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, כשהוא במצב קשה בעקבות חנק שנגרם מסוכריית ג'לי שאכל.

האירוע התרחש באחד מרחובות העיר, כאשר הילד טייל עם אמו. בעוד הוא אוכל מהסוכריות, לפתע הוא השתנק, השתעל ואיבד את ההכרה. עוברי אורח הזעיקו את מד"א, שביצעו בילד פעולות החייאה, אך ללא הצלחה בהוצאת העצם הזר. הילד פונה לאסותא אשדוד.

ניסיון כואב

עם קבלתו בביה"ח הוכנס הילד במהירות לחדר הלם של מלר"ד ילדים, שם טופל על ידי ד"ר שחר קופלר, ד"ר מיכל וינקר, ד"ר איתי בית אריה, המרדים ד"ר רוג'ר מרקס וד"ר ירדן וייס, והוצא הגוף הזר.

בסיום הטיפול הראשוני הילד התייצב תוך שהוא מונשם בצורה מלאה. לאחר ייצוב מצבו הוא הועבר להמשך טיפול במחלקת טיפול נמרץ ילדים של ביה"ח. מצבו מוגדר קשה מאוד, והוא מורדם ומונשם.

"מדובר במקרה מצער מאוד שיכול לקרות לכל ילד", מסבירה ד"ר נעה רוזנפלד, מנהלת מחלקת טיפול נמרץ ילדים והרופאה המטו פלת. "בימים הקרובים נוכל לדעת עד כמה הנזק הוא חמור. לצערי, זה לא המקרה הראשון שאנחנו נדרשים להעניק טיפול רפואי מציל חיים לילד לאחר בליעה וחנק של סוכרייה או ממתק. המסקנה שלי היא שיש להימנע ככל הניתן ממתן סוכריות, בטח קשות, במספר רב לילדים צעירים, ובכל מקרה לא להשאיר אותם לבד עם הממתק. רגע קצרצר של סיו פוק עלול להוביל לנזק חמור. הורים - גלו משנה זהירות".

סיכון מוגבר

בחודש שעבר מתה ברמב"ם פעוטה בת שנתיים שנחנקה גם היא מאכילת סוכריות גומי. היא אושפזה במשך כמה ימים בטיפול נמרץ כשהיא מחוברת למכשיר החייאה, אך לבסוף המאמצים הרפואיים לא צלחו.

לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, בחמש השנים האחרונות מתו 50 ילדים כתוו צאה מחנק, כאשר 64% מהם מתחת לגיל .4 מתוך סך מקרי המוות מחנק קרוב לשליש נפטרו מחנק ממזון 15( ילדים), ומתוכם נפטרו שישה פעוטות מתחת לגיל שנה.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית הארגון, מסרה: "חנק הוא גורם התמותה השלישי אצל פעוו טות וילדים בגילים המדוברים. ילדים קטנים נמצאים בסיכון מוגבר לחנק. היות שמערכת הנשימה שלהם עדיין אינה מפותחת מספיק, הם נוטים לשאוף את המזון בלי יכולת להו שתעל אותו החוצה.

"כמו כן, הם אינם יודעים ללעוס היטב את המזון ונוטים לשאוף או לבלוע אותו בשלו מותו. מכיוון שקנה הנשימה שלהם צר מאוד, הוא עלול להיחסם בקלות ולגרום לחנק. אני קוראת להורים - אל תגידו 'לי זה לא יקרה'. לא נותנים לילדים מתחת לגיל 5 מאכלים מסוכנים כמו סוכריות, פופקורן ופיצוחים. יש להתאים את סוג המזון ואופן הגשתו לגיל הילדים וליכולותיה­ם ולהקפיד על הרגלי אכילה בטוחה כמו אכילה בישיבה, בהשגחת מבוגר וללא פעילות נוספת במקביל".

בימים אלו מצוין בישראל ובעולם שבוע בטיחות הילד.

אורלי סילבינגר: "חנק נפוץ אצל פעוטות וילדים. הם אינם יודעים ללעוס היטב את המזון, ולכן קנה הנשימה שלהם עלול להיחסם"

 ?? ?? "לגלות משנה זהירות"
"לגלות משנה זהירות"
 ?? ?? ד"ר רוזנפלד
ד"ר רוזנפלד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel