Israel Hayom

"פתאום הסוכר זינק": טענות לתקלה במזרקי אינסולין

חולי סוכרת דיווחו על ירידה ביעילות זריקות "נובורפיד" ● "עברו 3 שעות והסוכר לא ירד" ● בעקבות התלונות ערכה החברה בדיקות למזרקים - שיצאו תקינות ● משרד הבריאות: "לא נמצאה עדות לבעיה, בקשר עם החברה"

- מיטל יסעור בית־אור

חולי סוכרת מדווחים על חשש כי מזרק אינסולין שבו הם משתמשים מסוג "נובורפיד" אינו תקין, וכי ערכי הסוכר שלהם לא מתאזנים כפי שאמור לקרות בעקבות השימוש בו. במשרד הבריאות בדקו את התלונות, ולדבריהם בשלב זה אין ממצא חריג. בחברת נובו נורדיסק, יצרנית המזרק, ציינו שהתכשירים נבדקו ונמצאו תקינים.

התכשיר שעליו מדובר הוא מזרק דמוי עט להזרקה עצמית של אינסולין שמיועד למבוגו רים, למתבגרים ולילדים. יצוין שרמות הסוכר בגוף יכולות להיות תלויות בעוד גורמים, כמו פעילות גופנית, סטרס, מחלה ויראלית, ואפילו שינויים הורמונליים, לצד גורמים שקשורים לתנאי אחסון ולאופן מתן הזריקה.

"זו תרופה של חיים ומוות לאנשים שלא יכולים להסתמך על האינסולין בגופם. זה לא אקמול", אומרת מיכל הדס ,)50( שמשתמשת בעט האינסולין כבר כשלוש שנים וחצי ולאו חרונה נתקלה בקושי להתאזן.

"אני מאוד מקפידה על ענייני הסוכרת. אני מחשבת מה אני אוכלת ומתי אני מזריקה. אבל לפני כשלושה שבועות התחילו לקרות דברים מוזרים עם האינסולין הזה. פתאום זינק לי הסוו כר, ולמחרת זה קרה שוב. במקום שזה ישפיע תוך 40 דקות - עברו 3 שעות והסוכר לא ירד בכלל, מה שהיה מאוד מפתיע.

"הפסקתי לאכול פחמימות כדי שלא אצו טרך להסתמך על האינסולין, ואז הסוכר היה מאוזן. אז ראיתי בקבוצת פייסבוק הודעה של אחד המטופלים שבה מספרים על כמה אצוות תקולות של נובורפיד והבנתי שהבעיה היא בעטים ולא אצלי".

תהליך הבדיקה

לדברי הדס, כאשר שאלה את רופאת המו שפחה שלה על חשש לתקלה באצווה, הרופאה ענתה שהגיעו אליה עוד מקרים. "היום כשקו ניתי בבית מרקחת מאצווה חדשה שוב שאלתי, ואמרו לי שגם אצלם יש דיווחים על בעיה, אבל אין הודעה מהחברה ואין הודעת ריקול. צריך להודיע למטופלים שיגלו ערנות".

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא סוכרת ממכון הסוכרת במכבי השלום תל אביב, מרגיע: "נתו קלתי במקרים ספורים כאלה. הנושא דווח לחו ברה היצרנית, שהחליטה לנהוג בחומרה ובדקה יעילות ובטיחות של האינסולין, שנמצא תקין. חשוב לזכור שישנם עוד מצבים אשר עלולים להוציא אדם מאיזון, כמו מחלה ויראלית, תנאי אחסון לא נאותים ושינויים תזונתיים. לכן, נכון להיום לא ידועה שום בעיה עם נובורפיד ואני ממשיך לרשום אותו".

"נקטנו צעדים מיידיים לבירור הנושא", אומרת ד"ר לוטמית בורבין, מנהלת רפואית בחברה. לדבריה, התכשירים נאספו מבתי המו טופלים ונשלחו ל"בדיקות קפדניות ומחמירות, ובהן כל התכשירים שנבדקו נמצאו תקינים". גם נבדקו תהליכי הייצור והשינוע של התכו שיר, ולא נמצאו ליקויים או ממצאים חריגים.

ממשרד הבריאות נמסר: "בדקנו מול החברה, ובשלב זה לא נמצאה עדות לבעיה בתכשיר. אנו בקשר עם החברה ופועלים לבדיקת האצו וות הרלוונטיות. כל האצוות הנדונות משווקות במדינות נוספות בעולם ללא תלונות דומות".

מחברת נובו נורדיסק נמסר: "לוקחים במלוא הרצינות כל פנייה המגיעה אלינו. נקטנו צעו דים מיידיים לבירור הנושא בהתאם לנהלים. בין היתר נערכה אנליזה כימית לבדיקת יעיו לות התכשיר, שאינה מבוצעת בשגרה. בדיקות אלה הראו כי כל התכשירים נמצאו תקינים".

חברת נובו נורדיסק מזמינה מטופלים לפנות אל מוקד החברה למידע ולשאלות, בטלפון 1-700-50-41-22

 ?? ?? זריקת אינסולין
זריקת אינסולין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel