Israel Hayom

מטריד: בישראל אין אתרי מורשת חדשים

דו"ח מרכז המחקר של הכנסת: אתרי מורשת חדשים לא הוגדרו עשרות שנים, חלק מהקיימים לא מתוחזקים ● "ניסיונות לתוכניות שימור לאתרים היסטוריים לא צלחו, ואין רשימת אתרים מסודרת"

- חנן גרינווד

דו"ח חמור של מרכז המחקר והמידע של הכנסת ,(מ.מ.מ) שהוזמן על ידי השדולה לשימור אתרי מורשת ונכסי מורשת לאומיים בכ נסת, חושף כי כבר קרוב ל 30 שנה לא הוגדרו אתרי מורשת לאומיים חדשים, שמוגנים מתוקף החוק, וחלק מהאתרים שהוגדרו כאתרי מורשת לאומיים נטושים ואינם מתוחזקים כראוי.

בין השנים 1974 ל 1994 הוכרזו 18 אתרים לאומיים, אך על פי הדו"ח, "חלק מאתרים אלו נטושים ורק חלקם מנוהלים ומתוחזקים כראוי". במהלך השנים אושרו תוכניות מפורטות של עשרות אתרים לאומיים, אך אלו לא הוכרזו. במשרד להגנת הסביבה הת קיימו תהליכים להסדרת התחומים שבאחריותם, אך אלו לא אושרו.

המונח לא רשום בחקיקה

חרף העובדה שישנם אתרים לאומיים חשובים ביותר, המושג "אתרי מורשת לאומיים" לא מופיע בחקיקה

ואין לו הגדרה רשמית. למרות שחוק הגנים הלאומיים מסדיר את האת רים הלאומיים כ"מקום בעל חשיבות לאומית היסטורית בהתפתחות היישוב היהודי בישראל", אין בו קריטריונים ברורים, אין גוף סטטוטורי שאחראי לאתרים הלאומיים, ואין התייחסות לאופן התקצוב הממשלתי.

התוצאה היא אנדרלמוסיה. על פי הדו"ח, מאות מיליוני שקלים הושקעו באתרי מורשת במהלך השנים האחרו נות, בהתאם לתנאים שמשרד המורשת קבע ובהתאם להצעות שמתקבלות במ ענה לקולות קוראים, אך אין רשימה של אתרי מורשת הראויים לשימור.

עוד מצאו במכון המחקר של הכ נסת, כי "בעבר נעשו כמה ניסיונות ליצור ביוזמה ממשלתית תוכניות שימור מקיפות שיכללו אתרים רבים בעלי חשיבות היסטורית ותרבותית, אך ניסיונות אלו לא צלחו". גם הוראות בנוגע לאתרים לאומיים שנקבעו בחוק הגנים הלאומיים יושמו רק בחלקן.

אין חולק שהממשלה השקיעה מאות מיליוני ש' כדי לתחזק ולשפץ אתרים חשובים בהיסטוריה של עם ישראל ומ דינת ישראל, ויש רשויות, כדוגמת רשות הטבע והגנים, שפועלות רבות כדי לשמר את ההיסטוריה, אך מהדו"ח עולה בבירור כי אין יד מכוונת שמס דירה את הנושא באופן מלא, דבר שע לול לגרום לאתרים שונים ליפול בין הכיסאות ולהיזנח למרות חשיבותם.

"אלה השורשים שלנו"

"לאור היעדר הכרזה על אתרים לאומיים נוספים מאז ,1994 נשאלת השאלה האם הממשלה שקלה לש נות את אופן ההסדרה בנושא, או לה תאים אותו להחלטות ולפעילויות ממשלתיות נוספות המתקיימות בת חום השימור של אתרים בעלי חשיבות לאומית וההעצמה של נכסי מורשת?", כתבו במרכז המחקר של הכנסת.

יו"ר השדולה לשימור אתרי מור שת, ח"כ חילי טרופר, כינס אתמול דיון בנושא בכנסת שבו השתתפו נצי גי הארגונים והרשויות השונים שעו סקים בנושא, וקרא להסדרת העניין בחקיקה. "אתרי המורשת הם השורשים שלנו, הם החיבור העמוק שלנו ליהדות, לציונות ולישראליות. אנו מחויבים לאתרי המורשת, ואנו שליחים של הגו פים השונים כאן בכנסת. מתוך המחקר עולים נתונים שמחייבים עשייה וקי דום של תחום המורשת - הן בחקיקה, הן בתקצוב והן בחינוך. ישנם תקצי בים אשר מושקעים בפיתוח ובשימור של אתרי מורשת, אך העבודה רחוקה מלהסתיים. זו האחריות של כולנו לה נחיל את הערכים הללו לדור הצעיר".

100 מ' שקל למורשת בי-ם

יותר מ 100 מיליון שקלים יושק עו על ידי משרד המורשת בפיתוח, בשימור ובהצלה של תשתיות המורשת בירושלים, לצד חיזוק המורשת סביב האתרים ההיסטוריים של העיר ויצירת מרחבי מורשת חדשניים.

16 מיליון ש' יושקעו בחפירות של רשות העתיקות במתחם עיר דוד. סך התקציב הכולל לפרויקט עומד על 40 מיליון ש'.

הממשלה השקיעה מאות מיליוני שקלים באתרי מורשת במשך השנים, אך אין יד מכוונת שמסדירה את הנושא באופן מלא

 ?? ?? אתר עיר דוד בירושלים צילום: מתי שטרן
אתר עיר דוד בירושלים צילום: מתי שטרן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel