Israel Hayom

הכישלון אינו יתום, שב"ס כן

על הדו"ח החמור על מחדל בריחת האסירים מכלא גלבוע דו"ח הבדיקה למחדל כלא גלבוע יכול היה לתקן עוולה של עשרות שנים: הזלזול התקציבי והערכי בשב"ס ● כשהמשטרה והכבאות מככבות במהדורות, בשב"ס נזכרים כשמישהו בורח ● גם הדרג המדיני אשם בפארסה

- איציק סבן ||

דו"ח ועדת הבדיקה למחדל הב ריחה מכלא גלבוע, חמור ככל שיהיה, מאכזב משני טעמים. לא רק שאין בו הלימה בין המחדלים החמורים למסקנות האישיות המתחשבות שגי לו חברי הוועדה כלפי בכירי השב"ס, אלא שחברי הוועדה התגלו כסלחניים מאוד גם לדרג המדיני, שבמשך שנים הזניח את החצר האחורית של המדינה.

מכלא גלבוע לא ברח מחבל אחד - ברחו שישה, אחרי שחפרו במשך תשעה חודשים מנהרה מתחת לאפם של מפ קדי הכלא וסוהריו.

"אסירים עלו בחדותם על אלה של הסוהרים", היטיב לתאר אתמול יו"ר הוועדה. במונחי הארגון מדובר במח דל יום הכיפורים. על כן, קשה לה בין מדוע נהגו חברי הוועדה בסלח נות כלפי הדרג הפיקודי. אם על כאלו מחדלים איש אינו משלם מחיר, אז מה המסר שרצו להעביר?

"קיבלתי ארגון רקוב"

הדו"ח מאשר את הדברים שאמר בשעתו השר לביטחון פנים הקודם, עומר בר לב, על שירות בתי הסוהר: "קיבלתי לידי ארגון רקוב, רקוב זו מילה עדינה אפילו". אלא שמי שא חראי לריקבון הזה לא פחות הוא הדרג המדיני, ששנים הרעיב את השב"ס בתקציבים, בהתייחסות ובגישה.

בשב"ס אין הילה. הארגון לא מצ טייר כארגון ביטחוני. הסוהרים לא עוסקים בסיכולים ממוקדים, השב"ס לא נלחם, ואין בו אלבומי ניצחון. הארגון מטפל במי שהחברה בעטה החוצה: אנסים, רו צחים, פדופילים, ארגוני פשיעה ומ חבלים. המשטרה, שב"ס וכיבוי האש כפופים באותה מידה לשרי ביטחון הפנים לדורותיהם. המשטרה אמונה על אכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי, והתקשורת עוסקת בה מבו קר עד ערב. לפוליטיקאי­ם זו השק עה מניבה. בכב"א מצילים אנשים, זו הסיבה ששמו שם מיליארדים בשנים האחרונות. בנו תחנות כיבוי חדשות, רכשו אמצעים ואפילו מטוסים. מש קיעים במה שמפריע לציבור.

לא השקעה מניבה

ההשקעה בשב"ס אינה מניבה, ועל כן אין זה פלא שבשטחי בתי הסוהר השונים ניצבים עדיין מבנים מהת קופה העות'מאנית והמנדט הבריטי. לפוליטיקאי­ם, שמחפשים בדרך כלל רווחים ישירים, השב"ס אינו נכס מניב. הם עוסקים באסירים ביטחוניים בעיקר כדי לקדם אג'נדות פוליטיות.

זה היה עם ברגותי שתועד אוכל חטיף ועוגיות בזמן שביתת רעב, ועם ח"כ לשעבר באסל ראטס שתועד מבריח טלפונים סלולריים למחבלים. את מי מעניין נרקומן שנגמל מסמים ויושב בכלא?

לחברי הוועדה היתה הזדמנות שפו ספסה. לצמרת הארגון יש כעת הזדמ נות לתקן את הליקויים החמורים, ויפה שעה אחת קודם.

 ?? ??
 ?? ?? כלא גלבוע לאחר בריחת האסירים צילום: גיל אליהו/ג'יני
כלא גלבוע לאחר בריחת האסירים צילום: גיל אליהו/ג'יני

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel