Israel Hayom

בלי צעדים נגד נציבת שב"ס: מסקנות ועדת החקירה למחדל הבריחה מגלבוע התמקדו בפיקוד בשטח

● ●

- הוועדה קבעה: "מצאנו כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים" רב גונדר קטי פרי: "עברתי תקופה לא פשוטה, היום נעשה איתי צדק" מפקד בית הסוהר פרדי בן שטרית לא ישמש יותר בתפקידים מבצעיים, ומונה למפקד אגף הטכנולוגיה איציק סבן

ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הבי טחוניים מבית הסוהר גלבוע הגישה אתמול את הדו"ח המסכם לשר לבי טחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר. מהדו"ח עלתה תמונה מדאיגה של כשלים שונים בשב"ס כולו, לא רק בכלא גלבוע, שאפשרו את המחדל.

בראש הוועדה עומד השופט )בדי מוס( פרופ' מנחם פינקלשטיין, וחברים בה פרופ' אפרת שהם ואריק ברבינג. לבקשת הוועדה, הדו"ח נמסר גם לשר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר לב - שהיה זה שמינה אותה.

לפי לשון הדו"ח, "הוועדה מצאה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחו ניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים והיחס לאסירים הביטחוניים. כשלים וליקויים אלו אפשרו את הברי חה. רובם אינם מוגבלים לבית הסוהר גלבוע. הוועדה המליצה המלצות מע רכתיות נוקבות ומרחיבות בתחומים אלו, ויישומן נדרש כדי למנוע ברי חות בעתיד".

"כישלון חמור ומסוכן"

הוועדה המליצה למנוע את קידו מם של כמה קצינים בכירים בשירות, אולם נמנעה מהסקת מסקנות אישיות כלפי מפקדת שב"ס, רב גונדר קטי פרי. הוועדה המליצה כי גנ"מ פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע בזמן הבריחה, יסיים את תפקידו ולא ימלא עוד תפקיד פיקודי מבצעי בשב"ס. גם לגבי גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז הצפון, נרשמה אותה המלצה. יעקב מתוכנן להישאר בתפקיד עד סוף ספ טמבר .2023

לא יינקטו צעדים פיקודיים נגד גו

נדר מוני ביטן, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים. הוועדה המליצה גם להסת פק בהערות שהעירה בעניינה של רב גונדר קטי פרי, נציבת בתי הסוהר, ולא להמליץ לנקוט צעדים נגדה.

השופט פינקלשטיין: "אירוע הברי חה הוא כישלון חמור ומסוכן. לצערנו, במקרה הנ"ל האסירים עלו בחדותם על הסוהרים, דפוסי השגרה המבצעית קרסו כולם. חשיבות הדו"ח היא בח שיפת הליקויים בשב"ס ולא המסקנות האישיות. עם זאת, לא מדובר בפטור מאחריות של מי שלא הוזהרו. יש לפ עול לקידום שב"ס ולהתאימו למציאות המתחדשת. אנו קוראים לדרג המדיני להקצות לכך את התקציבים הראויים".

בתוך כך, גנ"מ פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע בזמן הבריחה, שסיים את תפקידו ושעל פי המלצות הוועדה לא ימלא עוד תפקיד פיקודי מבצעי בשב"ס, התמנה היום למפקד אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיק­ה בשב"ס.

"אתקן את הליקויים"

נציבת בתי הסוהר הגיבה למסקנות הוועדה ואמרה: "עברתי תקופה לא פשוטה והיום נעשה איתי צדק. אלמד את הדו"ח ואוביל לתיקון הליקויים".

בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע התרחשה לפנות בוקר ב 6 בספטמבר ,2021 כאשר ארבעה אסי רים ביטחוניים שנידונו למאסר עולם ושני עצירים ביטחוניים נוספים נמלטו מבית הסוהר גלבוע באמצעות מנהרת בריחה. דבר הבריחה עורר מבוכה רבה בארגון ומחוצה לו.

 ?? ?? "אלמד ואתקן". פרי צילום: דודו גרינשפן
"אלמד ואתקן". פרי צילום: דודו גרינשפן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel