Israel Hayom

דבורה תמיד גנבה את ההצגה

השחקנית דבורה קידר, שלנצח תיזכר כאמו של בנצי בסדרת סרטי הקומדיה "אסקימו לימון", נפטרה בגיל 98 ● היא זכתה בשני פרסי אופיר ובפרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים ● "היא היתה שחקנית מצוינת, אישה מלאה הומור וחוכמת חיים", ספדה לה ליא קניג

- מאיה כהן

השחקנית דבורה קידר הלכה לעולמה רגע לפני שמלאו לה .99 קידר, שכיכבה בתיאטרון ובקולנוע, זוכת שני פרסי אופיר ופרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים, היתה מהש חקניות הבולטות ביצירה התרבותית של העשורים האחרונים.

"איזה יום עצוב. אהבתי אותה כל כך. היא היתה שחקנית מצוינת, פרטנרית נפלאה וחברה טובה", ספדה לה חברתה הקרובה ליא קניג. "היא היתה אדם נבון ומצחיק, היה כיף לדבר איתה ולצחוק איתה, היו לנו הרבה שעות על הבמה ומאחורי הקלעים. היא היתה מלאה הומור וחוכמת חיים, ואני חושבת שב רגע שהיא הפסיקה לשחק היא גם הפ סיקה לחיות. חברה שלי, דבורה'לה, אני כבר מתגעגעת אלייך".

"הערצתי אותה"

השחקנית עידית טפרסון, חברתה הטובה של קידר, מהבודדות שביקרו בביתה בשנים האחרונות, אמרה בעצב גדול: "נורא כואב לי. הקשר ביני נו התחיל כששיחקנו בתיאטרון באר שבע במחזה שנקרא 'הביצה'. הייתי שחקנית צעירה, מעריצה גדולה שלה. היינו באותו חדר ההלבשה, ונוצר בי נינו קשר מיוחד. היא היתה שחקנית ענקית, חכמה ומצחיקה. הקהל היה מת מגנט אליה ברגע שהיתה עולה לבמה. בכל הצגה ששיחקה בה היא גנבה את ההצגה, לא משנה מול מי שיחקה. אהב תי אותה מעומק ליבי, והיא תחסר לי".

קידר נולדה בליטא, וב 1925 עלתה לישראל. היא השתלבה בלימודים בס טודיו למשחק של תיאטרון הבימה, ובה משך השתלבה בהצגות של התיאטרון הלאומי. במקביל שיחקה בתיאטרון המ טאטא, בקאמרי ובבית ליסין. בין עשרות התפקידים שגילמה במשך השנים: אמא אובו ב"המלך אובו" מאת אלפרד ז'ארי, האומנת ב"חתונת הדמים" מאת פדריקו גרסיה לורקה והאם ב"לאחר הנפילה". בבית ליסין שיחקה גם ב"חמץ" מאת שמואל הספרי ובבימויו, תפקיד שעליו זכתה בפרס התיאטרון הישראלי בקט גוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר, בשנה הראשונה שבה חולק פרס זה.

בשנות האלפיים חזרה לשחק בהבימה, שם השתתפה בהצגות "לב טוב" מאת גלעד עברון ובבימויו של חנן שניר, "תמרה" מאת לאורה ריבלין, "משפ חה" מאת רביד דברה ובבימויה, "מועדון האלמנות העליזות" מאת איוון מנצ'ל, "רעל ותחרה" לצד קניג בבימויו של משה קפטן, "לילה במאי" מאת הסופר א. ב. יהושע, "החותנת" מאת רשף לוי, "מה עושים עם ג'ני?" ועוד.

הפעם האחרונה שבה השתתפה בה צגה היתה ב ,2017 אז שיחקה ב"שלוש אחיות" מאת אנטון צ'כוב. לצד עשרות התפקידים בתיאטרון, קידר בלטה על המסך הגדול והמסך הקטן בסרטים כמו "מבצע יונתן" ובסדרות - אך היא תי זכר לנצח כסוניה, אמא של בנצי בס דרת סרטי הפולחן "אסקימו לימון" של בועז דוידזון.

ב 2015 זכתה בפרס אופיר על מש חקה בסרט "ציפורי חול", בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר.

היום ב 11:00 יונח ארונה בתיאטרון הבימה על מנת לאפשר לקהל הרחב לחלוק לה כבוד אחרון.

 ?? ??
 ?? ?? קידר מקבלת פרס מפעל חיים
קידר מקבלת פרס מפעל חיים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel