Israel Hayom

השושלת נקטעה

הרב גרשון אדלשטיין היה האחרון בשורת רבנים שהוגדר כגדול הדור החרדי ליטאי ● הוא היה פעיל פוליטית, וייזכר בשל היחס המתון לחילונים ● גם לפני שיוכרז על מחליפו, לציבור החרדי ברור: כמוהו לא היה ולא יהיה

- חנן גרינווד

הרב גרשון אדלשטיין, שנפטר אתמול בגיל ,100 היה האחרון בשורה של רבנים שהוגדר כגדול הדור החרדי ליטאי.

הרב אדלשטיין נולד בעיירה שומיאץ שב מערב רוסיה לשושלת רבנים מוכרת. ב 1934 עלה לארץ ישראל והתגורר ברמת השרון ואחר כך בבני ברק. ב 2000 מונה לתפקיד ראש ישיבת פוניבז', שהיה אחד מתלמידיה הראשונים כשהגיע ארצה.

הוא השפיע רבות גם בנושאים פוליטיים, כחבר מועצת גדולי התורה של מפלגת דגל התורה. הוא נחשב כרב משפיע גם על הציבור החרדי ספרדי.

במהלך מגיפת הקורונה הנהיג הרב אדל שטיין קו מחמיר, שהיה דומה לקו שהובילה מדינת ישראל, והיה הרב הראשון שהכריע כי אין לקיים תפילות במניין. עמדותיו בנוגע לחילונים ולבני הקהילה שיצאו בשאלה היו מתונות יחסית. הוא סבר כי אין להרחיק אותם מהבית, ויש לתמוך בהם כלכלית כדי להחזי רם לחיק המשפחה. הוא התייחס לפני כעשור ללוחמי צה"ל שאינם דתיים ואמר כי "אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו הרו גי לוד שמסרו את נפשם לטובת בני העיר".

וזו שושלת הרבנים שהובילה את הציבור החרדי ליטאי עד כה.

דור המייסדים

"החזון איש" - הרב אברהם ישעיהו קרליץ :(1953-1878) נחשב לאחד ממעצבי דרכה של היהדות החרדית לפני ואחרי קום המדינה. הוא עלה לארץ ישראל ב ,1933 ואח רי שהות בתל אביב ובירושלים עבר למושבה בני ברק, מה שהפך בין היתר בזכותו לאחד המעוזים המשמעותיים ביותר של העולם הח רדי. לקראת הקמת המדינה ואחריה התנגד לה נחרצות, אך כן תמך בהשתתפות אגודת ישראל בבחירות לכנסת.

הרב יעקב ישראל קנייבסקי :(1985-1899)

כונה "הסטייפלר". נחשב למנהיגו הרוחני של הציבור החרדי ליטאי במקביל לרב שך. היה גיסו של "החזון איש" ובנו היה הרב חיים קנייבסקי. רוב זמנו הוקדש ללימוד ולקבלת קהל, ולא לעניינים ציבוריים.

הרב אלעזר מנחם שך :(2001-1899)

הנהיג את הציבור החרדי ליטאי במשך כ 30 שנה, שימש ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ודגל התורה. נולד בליטא, עלה לישראל ב 1941 באמצ עות אשרת עלייה. ב 1952 מונה לתפקיד ראש ישיבת פוניבז'. הרב שך מוכר במיוחד בשל נאום השפנים והחזירים, שבו תקף בח ריפות את השמאל על ניתוק הקשר מהמסורת היהודית. הוביל בין היתר מחאה נחרצת נגד

גיוס חרדים לצה"ל.

הרב יוסף שלום אלישיב :(2012-1910) נולד בליטא ועלה לארץ ישראל ב .1924 מש פחתו השתקעה בשכונת מאה שערים. לאחר פטירתו של הרב שך הנהיג את הציבור הח רדי ליטאי. הוא נפטר בגיל ,102 ובהלווייתו השתתפו יותר מרבע מיליון בני אדם.

הרב אהרן יהודה ליב שטינמן :(1914-2017) גדל בבריסק, ולמד בישיבות ליטא בין שתי מלחמות העולם. ב 1945 עלה לארץ ישראל. עם הקמת מועצת גדולי התורה של דגל התורה הצטרף אליה והשפעתו התר חבה. עם פטירתו של הרב שך הוא עמד לצד הרב אלישיב בהנהגת הציבור הליטאי, ולאחר פטירת הרב אלישיב הנהיג את הציבור לבדו.

הרב חיים קנייבסקי :(2022-1928) נולד בפינסק בפולין ועלה עם בני משפחתו לארץ ישראל ב .1934 לאחר פטירת הרב שטינמן הוגדר כגדול הדור החרדי לצד הרב אדלש טיין. בצורה יוצאת דופן נחשב כמנהיג הציבור החרדי כולו ולא רק הציבור הליטאי, ואף היו גינונים חסידיים בהתנהגותו. כך, שימש שמו לצורך תרומות תמורת ברכה וסופר על ני סים שהתרחשו לאחר קבלת ברכה ממנו. הוא נפטר בביתו ב .2022 הלווייתו נחשבה לאחת מההלוויות הגדולות בהיסטוריה של מדינת ישראל בהשתתפות מאות אלפים.

מי יהיה גדול הדור הבא

במידה מסוימת, פטירתו של הרב אדלשטיין היא סיומו של דור הנפילים בציבור החרדי, שהחל עם הקמת המדינה ועד היום. כבר בימים הקרובים ייוודע מי הדמות שתנהיג את הציבור החרדי בהמשך.

עד קום המדינה לא היה אדם אחד שנחשב לגדול הדור, למעט רבנים מוכרים מאוד דוגמת הגר"א או "החפץ חיים", אך עם הקמתה נזקק הציבור החרדי למנהיג שייצג אותו. לאורך השנים מילאו את התפקיד כמה רבנים, האחרון שבהם היה הרב אדלשטיין.

מי גדול הדור הבא? השמות המשמעותיים שעומדים על הפרק הם הרב דב לנדו או הרב משה הלל הירש, ראשי ישיבת סלבודקה, או הרב ברוך מרדכי אזרחי, ראש ישיבת עטרת מרדכי וזקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה. על פי ההערכות, בתחילה לא ייקבע גדול דור אחד אלא כמה שינהיגו יחד, דבר שקרה כבר בעבר, אך ייתכן מאוד שאחד מהר בנים יבלוט באופן משמעותי מהאחרים ויהפוך בפועל לגדול הדור החרדי ליטאי.

 ?? ?? הכתרת הרב אדלשטיין ז"ל כיורשו של הרב יהודה ליב שטינמן, 2017 צילום: קוקו
הכתרת הרב אדלשטיין ז"ל כיורשו של הרב יהודה ליב שטינמן, 2017 צילום: קוקו
 ?? ?? סומן כיורש אפשרי. הרב דב לנדו צילום: קוקו
סומן כיורש אפשרי. הרב דב לנדו צילום: קוקו
 ?? ?? סומן גם כן כיורש. הרב ברוך מרדכי אזרחי
סומן גם כן כיורש. הרב ברוך מרדכי אזרחי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel