Israel Hayom

חיים קלים למחבלים: סכנת הנשק ביו"ש

-

ל אחר שלושה שבועות של ירידה מסוימת במספר הפיגועים בר חבי יהודה ושומרון, אתמול שוב התרחש פיגוע רצחני בצפון השומרון, הפעם סמוך ליישוב חרמש. ההרוג, מאיר תמרי ז"ל, הצליח בשארית כוחותיו להגיע לש.ג. של היישוב, אך למרות זאת מותו נקבע בבית החולים זמן קצר לאחר מכן.

למרות שהיה מי שלחש בחדרי חדרים שהפיגועים בירידה בתקופה האחרונה, במערכת הביטחון, בצדק, לא מיהרו להוריד את הכוננות והדריכות על רקע ההערכה שהשטח מבעבע, והפיגוע הבא הוא רק עניין של זמן. ואכן, מאז תחילת השבוע נרשמה עלייה במספר ניסיונות הפיגוע, כאשר בין היתר נפתחה אש לעבר היישובים מבוא דותן וגן נר, וכן נורתה אש לעבר כוח שהיה במשימת תגבור צירים ביהודה.

כמות הנשק החם ביהודה ושומרון היא בלתי נתפסת, וכאשר מחבל מעוניין לשים ידו על רובה או אקדח הוא לא צריך להתאמץ יותר מידי, ויש גורמים שישמחו מאוד לתת לו נשק לביצוע פיגוע. לאחר שהמחבל שם ידו על נשק, ומחליט עם עצמו מתי לצאת לפיגוע, קשה מאוד למנוע את זאת, במיוחד אם הירי מתבצע מרכב חולף ותוך כדי תנועה, בתוך שניות בודדות.

הטענות שנשמעו אתמול כלפי הצבא באשר לכך שהעמדה הצבאית הסמוכה לא הייתה מאוישת לא מבוססות, שכן העמדה לא מאוישת בשעות אלו כבר שנים רבות, וסביר להניח שגם לו היתה מאוישת, הפיגוע לא היה נמנע - אם כי ייתכן שהכוחות היו מצליחים לסגור מעגל מהיר יותר על המחבל.

חשש מפיגועי השראה

הפיגוע הקשה ותוצאותיו יעמדו במוקד הדיונים הביטחוניים בי מים הקרובים. כבר אתמול קראו חברי כנסת מהימין לנקוט צעדים קשים ולצאת למבצע צבאי נרחב בצפון השומרון. כפי שכבר פרס מנו ב"ישראל היום", סוגיית מבצע נרחב עלתה על הפרק בחודשים האחרונים על רקע ריבוי הפיגועים וההתרעות, כאשר חלק מגורמי הביטחון, וביניהם שירות הביטחון הכללי, סבורים שמדובר במהלך בלתי נמנע, שכן דינמיקת ההסלמה והפיגועים מזינה את עצמה בכל פעם מחדש, והשטח מבעבע. בסבירות גבוהה, פיגוע תופת "מוצלח" מבחינת המחבלים, כזה עם נפגעים רבים, יגרור את ממשלת ישראל, בטח את זו הנוכחית, למבצע צבאי נרחב, וחלק מגורמי הביטחון טו ענים שעדיף ליזום את המבצע כעת כדי לא לשלם מחיר דמים כבד. בינתיים, במערכת הביטחון טרם התקבלה החלטה בנושא, ועד אשר הצמרת תקבל החלטה בנוגע למדיניות ישראל ביהודה ושומרון, צפוי צה"ל להמשיך במדיניות הקיימת של מבצעים ליליים בערים ובכפרים הפלשתיניים, שמטרתם איתור כלי נשק, מעצר מבוקשים והרתעת מחבלים פוטנציאליי­ם.

בימים הקרובים הדריכות תהיה גבוהה במיוחד, שכן ההבנה במע רכת הביטחון היא שהפיגוע אמש עלול לגרור אחריו פיגועי השראה נוספים, והיכולת להרגיע את השטח המבעבע כבר למעלה משנה נמוכה מאוד, במיוחד נוכח אוזלת ידה של הרשות הפלשתינית והיח לשות משילותה.

כל עוד לא התקבלה החלטה בנוגע למבצע בשומרון, צה"ל ימשיך במדיניות של מבצעים ליליים לאיתור נשק בכפרים הפלשתיניים

 ?? ?? כמות נשק חם בלתי נתפסת. פלשתינים בג'נין
כמות נשק חם בלתי נתפסת. פלשתינים בג'נין
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel