Israel Hayom

"מצפים לפתח את שיתוף הפעולה עם באקו מול איראן"

נשיא המדינה הרצוג הגיע לביקור תחת אבטחה כבדה בבירת אזרבייג'ן ● הוא נפגש עם מקבילו והשתתף באירוע לציון 75 שנה לישראל ● המטרה - להשיג יתרון אסטרטגי באזור ולקדם את קשרי הכלכלה בין המדינות

- יואב לימור שליח "ישראל היום" בבאקו

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח אתמול ביקור בן יממה באזרבייג'ן, שחשיבותו גדולה בה רבה מהפרוטוקול הרגיל של מפגשים רשמיים מהסוג הזה. זה לא רק הבי קור הגלוי של בכיר ישראלי במדינה המוסלמית שיעית שגובלת באיראן, אלא שורת נושאים שישראל מקווה לקדם מול המדינה שהפכה בעשורים האחרונים לשותפה אסטרטגית רא שונה במעלה.

הסוגיה הראשונה, והקריטית ביותר מבחינתה של ישראל, היא הביטחונית. אזרבייג'ן גובלת באיראן ומהווה תווך חשוב במאבק בה. בין שתי המדינות מתקיימים יחסים טעונים שגובלים באיבה, שמשרתת בוודאי את האינ טרס הישראלי. פרסומים זרים בעבר אף טענו כי תקיפה ישראלית עתידית נגד מתקני הגרעין של איראן תעבור בשמי המדינה, אולם מטבע הדברים מעולם לא ניתן לכך אישור רשמי.

הנשיא הרצוג התייחס אתמול לאיראן ולשיתוף הפעולה הישראלי אזרי, בדברים שאמר בסיום פגישתו עם הנשיא אילהם אלייב: "אני רואה את אזרבייג'ן מחוללת שינוי גדול בעולם, במרחב אסיה וכמובן במזרח התיכון, וזה משפיע גם עלינו. אנחנו מסתכלים על המבנה האזורי שמאוים על ידי איראן, נושא שדנו בו לעומק, ואנחנו מצפים לפיתוח שיתופי הפ עולה בינינו".

שיתוף פעולה מודיעיני

שיתופי הפעולה הביטחוניים בין המדינות מתקיימים ברובם מתחת לרדאר. הם כוללים שורה ארוכה של עסקאות ביטחוניות, שבמסגרתן רכשו האזרים אמצעי לחימה רבים מהתע שיות הביטחוניות בישראל - בין היתר מל"טים ויכולות סייבר. בין המדינות מתקיימים גם שיתופי פעולה מודי עיניים ענפים. האינטרס האזרי בק שרים האלה הוא התגוננות מפני שלל איומים, מאיראן ועד רוסיה, טורקיה וארמניה. הסיוע הישראלי הגלוי למ לחמתה של אזרבייג'ן בארמניה לפני כשלוש שנים שידרג מאוד את היח סים בין המדינות, ולמעשה הפך את ישראל ליקירת האזרים.

הסוגיה השנייה במוקד הביקור היא דיפלומטית מדינית. ישראל משקיעה בשנים האחרונות מאמץ רב בבניית חזית אזורית מוסלמית נגד איראן. החודשים האחרונים היו קשים מהב חינה הזאת לאחר שסעודיה ובחריין חידשו את היחסים הדיפלומטיי­ם עם טהרן, אולם אזרבייג'ן נותרה שות פה חשובה ופעילה בניסיון לבלום את ניסיונות ההתפשטות וההשפעה האיראניים באזור.

אנרגיה, חקלאות ותיירות

הסוגיה השלישית היא כלכלית. על פי פרסומים זרים אזרבייג'ן היא ספקית הנפט העיקרית של ישראל, וביקורים מהסוג הזה מבקשים לקדם שורה של עסקאות בתחומים נוספים. אתמול חתם שר הבריאות משה ארבל, שנלווה לנשיא הרצוג, הסכם לשיתוף פעולה עם מקבילו האזרי, ועל הפרק שיתופי פעולה בשלל תחומים נוספים - מחקלאות ואנרגיה ועד לתיירות. על הפרק: הקמת מתקנים להתפלת מים באזרבייג'ן שיתבססו על ידע ישרא לי והגדלה משמעותית של הטיסות הישירות בין שתי המדינות.

הרצוג נועד אתמול עם הנשיא אלייב - ששולט במדינה זה כ 20 שנה, לאחר שירש את אביו - לפגי שה מצומצמת, ואחר כך לארוחת צה ריים משותפת בהשתתפות רעיותיהם. הוא השתתף גם בקבלת פנים חגיגית לציון 75 שנים למדינת ישראל, שא ליה הוזמנו מאות מבכירי הפוליטיקה והכלכלה האזרית, והבוקר הוא ייוועד עם ראשי הקהילה היהודית במדינה, שמונה על פי הערכות 25-15 אלף איש. אחר הצהריים ישוב הנשיא ליש ראל, להמשך מאמצי ההידברות בסו גיית החקיקה המשפטית.

ביקורו של הרצוג באזרבייג'ן מת קיים תחת אבטחה חריגה, על רקע החשש מניסיונות פיגוע מצד האירא נים. בחודשים האחרונים הגבירה טהרן את מאמציה לפגוע במטרות ישראליות ובישראלים ברחבי העולם, כאשר המ דינות הסמוכות אליה מהוות קרקע אטרקטיבית במיוחד לפעילות עבורה בשל הנגישות הפיזית והימצאותן של אוכלוסיות מוסלמיות גדולות בהן.

כך, סוכלה בקיץ שעבר תוכ נית איראנית לפגוע בישראלים באיסטנבול, וכן ניסיון לחסל איש עסקים ישראלי בטביליסי )גאורגיה(. גם באזרבייג'ן היו בעבר כוונות איראניות לבצע פיגועים, שסוכלו בשיתוף פעולה בין גורמים הביטחון של שתי המדינות.

בירושלים משקיעים מאמץ רב בבניית חזית אזורית מוסלמית. בתור שכנתה של איראן, אזרבייג'ן היא שותפה מרכזית בניסיונות הבלימה הישראליים

 ?? ?? התקבל במשמר כבוד. הרצוג עם סגן ראש ממשלת אזרבייג'ן
התקבל במשמר כבוד. הרצוג עם סגן ראש ממשלת אזרבייג'ן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel