Israel Hayom

מהפך בתקצוב העלייה: במקום רוסיה ואוקראינה - צרפת וארה"ב

כספים לעידוד עלייה ממדינות חבר העמים לשעבר - יופנו לעולים מהמערב ● הסיבות: ירידה בעלייה מהאזור, לצד זינוק בעלייה מאוקראינה ומרוסיה בשל הלחימה ● בכיר במשרד העלייה והקליטה: "צעד ראשון, הפוטנציאל גדול"

- אריאל כהנא

היפוך מגמה במדיניות העא לייה של ישראל - שר הקא ליטה אופיר סופר אישר בימים האחרונים את המלצות הדרג המא קצועי במשרדו לצמצם את התא קציבים המיועדים לעידוד עלייה מארצות חבר העמים לשעבר לטובת קידום עלייה מארצות המא ערב, ובראשן מצרפת ומארה"ב - כך נודע ל"ישראל היום".

תוכנית העבודה הראשונה שלגביה מיושמת המדיניות החדשה היא "אופק ישראלי". מדובר בחברהבת של הסוכנות היהודית הנשלטת על ידי משרד העלייה והקליטה ונתמכת על ידיו. על פי החלטת מנכ"ל המשרד, אביחי כהנא, התקציב שהופנה עד כה לקידום עלייה מארצות דוברות רוסית יקוצץ כמעט בחצי, ויירד מ־8 מיליון ל־5.4 מיליון שקלים. הסכומים שיתפנו יופנו בשלב הראשון בעיקר לעידוד עלייה מצרפת.

גורמים במשרד הקליטה אמרו ל"ישראל היום" כי הרקע לתפנית הוא היעדר הצורך לעודד עלייה מרוסיה ומאוקראינה, שמהן הגיעו 55,000־כ איש בשנה האחרונה. מאידך, יש ירידה עקבית בעלייה מארצות המערב, גם משום שבשנים הקודמות ישראל כמעט לא פעלה לעודד את העלייה מארצות אלו.

"מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עלו לישראל 100,000 איש ממנה

ומרוסיה", הסביר גורם בכיר במשרד הקליטה. "לעומת זאת, הן מצרפת, שבה יש 200,000־כ יהודים, והן מארה"ב אנו רואים מגמה עקבית של ירידה בעלייה. כמו כן, לא היה מאמץ מצידה של מדינת ישראל או הסוכנות היהודית לקדם עלייה מארצות אלו. מאחר שמארצות חבר העמים לשעבר ממילא יש עלייה המונית בעקבות המלחמה, נכון יותר לכוון את המאמץ המדינתי לכיוונים שדורשים זאת".

הגורם הבכיר הדגיש כי המהלך לא יפגע בעלייה הקיימת מארצות

חבר העמים לשעבר, וכי "מי שמגיעים משם ימשיכו ליהנות מכל מה שהעולים מארצות אלה קיבלו עד היום".

אף שהתקציבים שבהם מדובר כרגע מצומצמים יחסית, מדובר בצעד ראשון שמתכנן סופר למהפך במדיניות העלייה. מאז מונה לתפקיד שר הקליטה, סופר ביקר פעמיים בצרפת ופעם אחת בארה"ב. מטרות הביקורים היו ללמוד על מצב הקהילות היהודיות שם והצעדים הנדרשים לעידוד עלייה. נוסף על כך, במשרדו מגבשים שורה ארוכה של תוכניות לעידוד עלייה מארצות רבות במערב.

"המשרד לא טיפל בעלייה מהמערב בשנים הקודמות. פשוט לא השקיעו בזה, אף שהפוטנציאל קיים, וכולם יודעים שהסיבות לכך היו פוליטיות. השינוי שאנו מביאים מקצועי, וכבר מהצעדים הראשונים שנקטנו בכיוון אנו רואים את התגובה החיובית. הצעד הנוכחי הוא רק הראשון", אמר הבכיר במשרד העלייה.

"מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עלו לישראל 100,000 איש ממנה ומרוסיה. לעומת זאת, הן מצרפת, שבה יש 200,000 יהודים, והן מארה"ב אנו רואים מגמה עקבית של ירידה בעלייה"

 ?? ?? כחצי מהתקציב יקוצץ. עולים מאוקראינה צילום: יוסי זליגר
כחצי מהתקציב יקוצץ. עולים מאוקראינה צילום: יוסי זליגר
 ?? ?? אישר את התוכנית. השר סופר
אישר את התוכנית. השר סופר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel