Israel Hayom

ורק ביוספטל אין פגייה

אימהות לפגים באילת והסביבה נאלצות להתפנות מביה"ח הקטן בישראל ולהתאשפז במרחק קילומטרים רבים ● דו"ח של הכנסת חושף את הסיבה לאי־הקמה של מחלקה בדרום: התנגדות משרד הבריאות, כללית ואפילו העירייה

- מיטל יסעור בית־אור

בית החולים יוספטל באילת הוא היחיד בישראל שאין בו פגייה. אימהות לפגים נאלצות ללדת במרכז הארץ או לטוס במסוק עם פג זעיר לאחר הלידה ולהתאשפז במרכז. עם זאת, משרד הבריאות, קופת חולים כללית שהיא הבעלים של בית החולים ואפילו עיריית אילת מתנגדים לאשר פתיחת פגייה במקום. כך עולה מנייר עמדה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שיעלה היום לדיון בוועדה.

יוספטל הוא בית החולים הקטן בישראל ובו יש רק 65 מיטות אשפוז, מהן שבע מיטות ליולדות ועוד שתי עמדות לידה. 2022־ב היו בבית החולים 707 לידות.

לפי משרד הבריאות, 5-3 מהן היו לידות של פגים במשקל לידה נמוך (פגים שמשקלם מתחת 1.750־ל ק"ג וזקוקים לאשפוז ביחידה לטיפול מיוחד ביילוד). לפי שירותי בריאות כללית נולדו 2022־ב ביוספטל 46 פגים במשקל של פחות מ־5.2 ק"ג, מהם שישה במשקל נמוך 1.750־מ ק"ג.

בהיעדר פגייה בבית החולים, המענה שמוצע לפגים שנולדים ביוספטל הוא העברתם, במסוק שבו אינקובטור, לטיפול בבתי חולים אחרים של כללית תקווה. סורוקה בבאר שבע, קפלן ברחובות ושניידר בפתח

במשרד הבריאות ציינו כי צוות התינוקייה ביוספטל "מסוגל לטפל בלידת פג בחירום, לייצב אותו ולהעבירו לבית חולים אחר".

"אין הצדקה לפגייה"

גם בכללית מציינים כי פגים שזקוקים להנשמה מועברים מיידית, וב־2202 בוצעו ארבע העברות של פגים במשקל נמוך מאילת למרכז הארץ. עוד מציינים כי פגים ששוקלים יותר 1.750־מ ק"ג מטופלים ביוספטל. מענה אפשרי נוסף הוא העברת נשים בסיכון ללידה מוקדמת בבתי חולים אחרים שבהם יש פגייה.

בעמותה למען הפגים בישראל (לה"ב), בראשות רומי שחורי, ציינו כי בשל העברה של יולדות למרכז, נתוני לידת הפגים הם חסרים. בלה"ב קוראים להקמת פגייה בבית החולים יוספטל ומתריעים: "המציאות שבה הפג נאלץ לעבור לאחר לידתו לבית חולים אחר, אם באמבולנס ואם במסוק, מעלה שאלה אם העברה זו אינה מציבה סיכונים נוספים על אלה הכרוכים בלידה מוקדמת"..

באופן מפתיע עולה מנייר העמדה כי קיימת תמימות דעים בין משרד הבריאות, שירותי בריאות כללית, בית החולים יוספטל ועיריית אילת כי "אין הצדקה להקמת פגייה בבית החולים", זאת בשל היקף נמוך של לידות פגים, בגלל עלויות התחזוקה הגבוהות של הפגייה ובשל חוסר יכולת של יוספטל לספק מעטפת מקצועית נדרשת.

נימוק דומה השמיעו גם בכללית, הבעלים של יוספטל, כי אין מקום לפתיחת פגייה באילת. גם מלשכת ראש העיר אילת מסרו למרכז המידע של הכנסת כי עמדתם מתואמת עם בית החולים. בממשלה הקודמת קודמה החלטה בנושא חיזוק שירותי הבריאות באילת, אך היא הוקפאה.

ח"כ חילי טרופר, יוזם הדיון, אמר כי "הפערים הבולטים בין המרכז לפריפריה מונצחים במשך שנים בכל התחומים, ובעיקר בבריאות. מתברר שהפער מתחיל מגיל לידה. מדוע פג בן יומו נדרש להיות מועלה למטוס כדי לקבל טיפול רפואי ראוי?"

 ?? ?? ביה"ח הקטן בארץ, יוספטל
ביה"ח הקטן בארץ, יוספטל
 ?? ?? אימהות לפגים נדרשות לפינוי מוסק
אימהות לפגים נדרשות לפינוי מוסק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel