Israel Hayom

אתגר הפונדמנטלי­זם של דת הדמוקרטיה

- אשר כהן פרופ' אשר כהן הוא חוקר במחלקה למדעי המדינה באונ' בר אילן

מאמיניה של דת הדמוקרטיה, שיצאו במשך חודשים לרחובות במחאה נגד הרפורמה, עומדים עתה בפני אתגר הפונדמנטלי­זם, אתגר פנימי ידוע בשלוש הדתות המונותיאיס­טיות.

בספרו "פרידה משרוליק" דן פרופ' עוז אלמוג בשינוי הערכים בא ליטה הישראלית, ובתוכו עליית האמונה הדמוקרטית. זו, כמו כל דת, כוללת פולחני דמוקרטיה, דוגמת עבודת העצמי, ואף אדמו"ר חילוני כאהרן ברק ובג"ץ כסנהדרין חילונית.

הפונדמנטלי­זם הוא אחת הגרסאות המפורסמות והקיצוניות של הדת. פרופ' יובל אלבשן תיאר את הפונדמנטלי­סטים מבין מתנגדי הרפורמה כ"נטורי קרתא של הדמוקרטיה" ובהמשך כפלג התל אביבי, בהנגדה לפלג הירושלמי החרדי המפורסם. במה שונה פונדמנטליז­ם מתפיסה דתית רגילה?

הפונדמנטלי­סטים רואים עצמם כמעצור האחרון וההכרחי לפני הידרדרות החברה. תחושת הסכנה המיידית מביאה אותם לת פיסת המציאות כמשחק סכום אפס, שבו אין הפסד חלקי אלא מאבדים הכל. זה קשור לת פיסתם את העולם כמתחלק לשחור ולבן, לטובים ולרעים, לבני אור הנלחמים בבני החושך. הפונדמנטלי­סטים הדמוקרטיים לא יתארו את תומכי הרפורמה כיריבים, אלא כאויב שיש להכריע. זה ניכר במסר החוזר על עצמו "אנחנו לא אחים".

הפונדמנטלי­זם מתאפיין בסלקטיביות. בשם ההגנה על הדת הם מפ תחים אידיאולוגי­ה חדשה, המדגישה רכיבים מסוימים של המסורת תוך פירושם מחדש. הפונדמנטלי­זם הדמוקרטי משתקף בתפיסה שדמוקרטיה יש רק אחת. פרופסור אחד כתב ברצינות שאין שתי דעות בנוגע להפ רדת רשויות, או שיש או שאין. והפונדמנטל­יסטים הם, כמובן, שיכריעו ללא משא ומתן מהו הרכיב החשוב. כך, לדוגמה, הבחירות ותוצאותיהן - רכיב מהותי להגדרת הדמוקרטיה - הפכו לרכיב משני יחסית בעיני הפונדמנטלי­סטים. בית המשפט, לעומת זאת, הפך בעיניהם לחזות כל הדמוקרטיה על חשבון עקרון הפרדת הרשויות.

הטוטאליות היא סימן היכר ידוע נוסף של הפונדמנטלי­סטים, המאמינים שרק בידיהם הבעלות על האמת המוחלטת. לכן לא ייתכן לנהל איתם משא ומתן, מיקוח ופשרה, שהם דווקא חלק מהותי של התהליך הדמוקרטי והתרבות הדמוקרטית. מכאן מובן יחסם המסויג, חסר הסבלנות והשלילי לשיחות בבית הנשיא, הנתפסות כמהלך מיותר המפריע למלחמה.

במסורת הדתית ידוע המדרג ההלכתי, הקובע שקיימות מצוות חשובות במיוחד, ועליהן נאמר "ייהרג ואל יעבור". לעומת זאת, חובה לעבור על המצוות האחרות אם החיים תלויים בכך. אולם הכלל תקף רק בתקופות רגילות. לעומת זאת, בשעת השמד, בתקופת גזירות קשות ומאבק דתי קיומי, חובה על המאמין להקריב את חייו אפילו על שרוך נעל. הדבר ניכר כיום בחוסר הנכונות של הפונדמנטלי סטים לדון אפילו על רכיבים שוליים יחסית במה שנותר מהרפורמה.

הפונדמנטלי­סטים חייבים שיהיה להם אויב שמולו הם מגדירים את עצמם, שכנגדו הם נאבקים ושלמאבק בו הם מגייסים את צבאות הנאמנים הפונדמנטלי­סטיים. עוד בטרם הוק מה הממשלה והוצגה הרפורמה, היו אלה אבי מעוז ומפלגת נעם. רק לאחר מכן הפכו הרפורמה ומוביליה לדמונים החדשים. עם השהיית הרפורמה השתנה מיקוד המאבק, והוא הופנה כלפי החרדים ובקרוב, ככל הנראה, ישוב אבי מעוז למעמדו כאויב.

המטרה אצל הפונדמנטלי­סטים מקדשת את האמצעים. איום בסרב נות צבאית אסטרטגית, גניבת טנק מתל סאקי, חסימת כבישים, קריאה למשיכת כספים, גיוס תמיכה מגורמים זרים בחו"ל, פריצה אלימה למ שרדי קהלת, השתקת היריבים במרחבים הציבוריים, כולל באקדמיה, ומעל לכל, הקיצונים שבהם לא בוחלים גם במלחמת אזרחים. בדומה לכל דת, רוב המאמינים אינם פונדמנטליס­טים. נותרה פתוחה השאלה עד כמה לרוב מאמיני דת הדמוקרטיה יש הכוח לדחות את הפונדמנ טליזם הקיצוני במחנה שלהם. זה לא קל, תשאלו את הדתיים בישראל.

המטרה אצל הפונדמנטלי­סטים מקדשת את האמצעים. איום בסרבנות, גניבת טנק, חסימת כבישים, קריאה למשיכת כספים; הקיצונים לא בוחלים במלחמת אזרחים

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel