Israel Hayom

"על מקבלי ההחלטות להשיב את היציבות והוודאות לכלכלה"

מסר נוקב לשר האוצר ולרה"מ: נגיד בנק ישראל, שבעבר ביקר את הרפורמה המשפטית, חזר על המסר ● עוד התריע כי בשל הפיחות של השקל ייתכנו העלאות ריבית נוספות

- סוניה גורודיסקי

במהלך כנס אלי הורביץ לכ לכלה וחברה ה 30 של המכון הישראלי לדמוקרטיה שהתקיים אתמול, נאם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "על מקבלי ההחלטות להשיב את היציבות והוודאות לכלכלה הישראלית. כפי שאמרתי בעבר: ככל ששינויים חו קתיים יבוצעו, הם חייבים לשמור על חוזקם ועל עצמאותם של המו סדות, וזאת תוך שיח של כל בעלי העניין ובהסכמה רחבה".

ירון המשיך ואמר: "אין ספק כי הכ לכלה הישראלית חווה זעזוע מקומי משמעותי בחודשים האחרונים. הדבר אינו מפתיע: כלכלה אוהבת ודאות ויציבות. בחודשים האחרונים, בעק בות השינויים שהוצעו בנוגע למערכת המשפט והאירועים שנלוו אליהם, חלה ירידה בוודאות הכלכלית של ישראל כפי שזו נתפסת על ידי השווקים".

הריבית תעלה שוב?

בהמשך דבריו ירון אותת כי בשל הפיחות החד של השקל שהתרחש בשבועות האחרונים ייתכנו העלאות ריבית נוספות. "בהחלטת הריבית האחרונה ציינה הוועדה המוניטרית כי הריבית נמצאת בסביבה מרסנת, כזו ההולמת את התמתנות האינפלציה במהלך השנה הקרובה. זאת כל עוד לא יהיו שינויים מהותיים בפעילות ובס ביבת האינפלציה. מאז חווינו פיחות נוסף של כ .3%-2% ככל שמגמה זו תימשך, ייתכן שתידרש מדיניות מו ניטרית מרסנת עוד יותר", אמר ירון.

בהתייחס לרמת האינפלציה אמר הנגיד כי "רמת האינפלציה גבוהה ועומדת על .5% המדד האחרון הפתיע כלפי מעלה את שוק ההון, את הח זאים וגם אותנו, ועלה ב ,0.8% בעוד הצפי היה ל .0.5%-0.4% בשורה הת חתונה, ניכר כי האינפלציה דביקה. רבים מדברים על האפקטיביות של המדיניות המוניטרית במדינות שו נות. כאן חשוב לי להבהיר שתי נקו דות חשובות: ראשית, כמו בדיאטה: הורדת חמשת הקילוגרמים האחרונים היא לפעמים הקשה ביותר".

מתייחס לבנקים

בנושא ענף הבנקאות ובנוגע לדיון הציבורי הער בנושא הבנקים המתקיים בימים אלו אמר הנגיד: "אין ספק כי העלייה בסביבת האינפלציה והריבית בתקופה האחרונה הובילו לרווחיות גבוהה של המערכת הבנקאית. זו תו פעה שאינה מפתיעה: הקשר בין עליית ריבית לעלייה במרווחים ידוע ומתו עד היטב בספרות הכלכלית. בישראל מתווסף לכך גם רכיב ההצמדה של יתרות האשראי לאינפלציה".

 ?? ?? ירון צילום: אורן בן חקון
ירון צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel