Israel Hayom

הטעמים שמסביב

בין הגלים להתחדשות העירונית, באשדוד מתפתחת לאחרונה סצנה קולינרית מרשימה ואיכותית ● כל טעמיה של העיר הדרומית מתכנסים לפסטיבל אוכל שיימשך יומיים ויציע מנות מרתקות במחיר של עד 15 שקלים

- הילה דודאל

פעם היו ילדי העיר אשדוד משחקים בשטחים הפתוחים הסובבים אותה, כך מספרים האשדודים, ואת מקלות האקסוס שגדלים בהם, בטעם ליקוריץ, הם היו נוהגים לקטוף ולמצוץ בדרך. עם השנים נכנס המקל גם לערק, שאותו אפשר למצוא היום במסעדות ובבתים רבים באשדוד ובכל הארץ. "לחיי דגים וים", אומר תומר ז'נו ומוזג אל כוסיות קטנות את הערק הכהה במקום החדש של המשפחה. חנות הדגים והמסעדה "ז'נו בעיר" נפתחה לפני שמונה חודשים בלבד. בינה לבין הים מפריד רחוב הטיילת של אשדוד. על השולחן מחוץ לחנות כבר מונחים כמה מזטים: סיגרים של דגים, שני קבבוני דגים פיקנטיים, סביצ'ה בעלה חסה וצלוחית ירקות ושומר חתוכים גס, מתובלים בהתכתבות עם הבריזה ומזג האוויר.

המקום הזה של ז'נו הוא אחד מאלה שמסמלים את הפריחה הקולינרית של העיר. את חנות הדגל של המשפחה פתח אביו של תומר, ז'קוב ז'נו - דייג זה 47 שנים - לפני 30 שנה באזור התעשייה בעיר. לצד מוסדות ידועים כמו "אידי דגים", שחגגה השנה 40 מאז נפתחה לראשונה, או "פסקדו", שהוכתרה כאחת מ־05 המסעדות הטובות במזרח התיכון, נפתחו בשלוש השנים האחרונות עוד ועוד מקומות שעושים כבוד לתוצרת המקומית, לטעמי העיר ולמגוון העדות שחיות בה.

כל אלה ייקחו חלק השבוע, בתאריכים 31 במאי ו־1 ביוני, בפסטיבל האוכל "עמים וטעמים", שמתקיים בפעם החמישית. באירוע יהיו השנה יותר מ־05 דוכני אוכל של מסעדות, פטיסרי, בתי קפה וברים מאשדוד, שאצר בקפידה היזם והיועץ הקולינרי דוד קישקה. הקהל המגיע לפסטיבל בפארק גן אלישבע ייהנה מכניסה חינמית וממנות שמתומחרות ב־51 שקלים בלבד.

"בכל מקום בעולם, על רצועת חוף כמו שיש בישראל, יש גם אינספור מסעדות שמתמחות בדגים. באופן מפתיע, בארץ אין לנו יותר מדי מזה, למעט בעיר אשדוד, שהיא אימפריה של דגים", אומר קישקה, ותומר ז'נו מוסיף עוד צלחת לשולחן - הפעם של טונה בלו פין, שאותה בחרנו בחנות ושממנה הכינו לנו טרטר נפלא.

אוכל מדהים על חוף נפלא

"הטיילת" הוא אחד הרחובות הקולינריים ביותר באשדוד. ברקע החופים המרהיבים אפשר למצוא לאורכו למשל את "נמסטה" - המסעדה ההודית הבשרית הכשרה היחידה בארץ, "אלדין בשדרה", "פורטו" ו"עלמא". כאן מתרכזים גם רוב חיי הלילה והברים, ובשל העובדה שמשך חייהן של מסעדות בעיר ארוך, גם אחיות קטנות של מקומות ותיקים נפתחו לאחרונה, כמו "זאתי" - הפיצרייה החדשה של בעלי מסעדת הבשרים המצליחה "זה". גם מסעדת השף הכשרה "לולה", השוכנת על קו הים, היא אחות קטנה למסעדת "פישנזון". ניסים ודניאל לנקרי, אב ובן, פתחו אותה. כשיושבים ברחבה המרווחת בחלקה החיצוני של לולה, אפשר לשמוע ולהריח את הים וליהנות ממגוון מנות בראנץ' וממאכלים בהשראת המטבח האיטלקי והים־תיכוני. ברקע הכחול־צהוב אכלנו שם "סלט הרים מהשדה" וברוסקטה עם

קרעי מוצרלה באפלו טרייה, נתחי אנשובי וסלטון פיקנטי, שתוגש גם בפסטיבל. לצידה לגמנו יין של "מרשה", יקב בוטיק משפחתי מאזור הדרום.

"כמעט כל המשפחה שלנו מגיעה מתחום המסעדנות. אמא שלי היתה שפית במלון 'זהר' בבאר שבע עוד לפני שנולדתי", מספר ניסים לנקרי ומפרט שגם המסעדות "קזבלנקה" ו"מרקש" בתל אביב הן חלק מהדוגמאות. "הבן שלי קיבל את הגנים האלה ובגילי סחף אותי לשם יחד איתו", הוסיף האב בחיוך. "הוא מכין אוכל מהלב, ולי טוב עכשיו עם הים ועם הבן שלי לצידי. 'פישנזון׳ ו'לולה', אגב, מתייחסים לדמויות מהסרטים הישראליים״.

אם מאסתם בדגים והים עשה לכם תיאבון לפיצה, לא רחוק מאזור הטיילת תוכלו למצוא את אחת הפיצות הטובות בעיר במסעדת "ברבריני". אחד השותפים במקום, שי עמר, הוא פיציולו שנסע, חקר את רזי הבצק ועמל רבות על המתכון. "ברבריני" נפתחה לפני חמש שנים על שם כיכר ברומא בכיכר באשדוד - בכתובת רוגוזין .74 לפני כן פעלה באותו החלל המסעדה "קאזה אונו", שהגישה אוכל איטלקי קלאסי במשך 30 שנה. המסעדה מגישה גם היא אוכל איטלקי עם נגיעות ים־תיכוניות. אכלנו שם גם מנת פולנטה מקלחי תירס טריים שתוגש בפסטיבל וסהרונים ממולאי גבינות עשויים לעילא.

בעיר יש מרכזים מסחריים קטנים שבהם אפשר למצוא באופן בלתי צפוי פנינים קולינריות. כך הסתתרה לה "טורו", מסעדת פיוז'ן אסיאתית, בין בית כנסת למספרה בדרך מעט שוממת במרכז הקריה. מעבר לדלת גדולה גילינו חלל ממוזג ומעט חשוך שבמרכזו עץ דובדבן ובר רחב ידיים. "תמיד היה לי חלום להתעסק באוכל אסיאתי.

תקופת הקורונה אפשרה לי לפתוח מקום בגודל של 30 מטר שיודע לייצר רק טייק אווי", מספר ירון בן חמו, הבעלים. "לאחרונה פתחתי את המסעדה, ועדיין יש לי מספר מצומצם של רולים בתפריט - באחד אני אקח את הסועדים למקום של כמהין, בשני למקום של טרטר, בשלישי לחמוץ, ברביעי לצרוב - חוויות ספציפיות וממוקדות". אכלנו במקום סלט סום טאם תאילנדי שיוגש בפסטיבל, סלט שבאופן מסורתי מכינים במכתש ועלי. ניסינו גם דים סאם אדממה ודים סאם בקר שיוגשו בפסטיבל.

האוכל מגיע לשכונות

לצד כל אלה התחילו האשדודים לראות ניצנים של בתי קפה ופטיסרי גם בשכונות מגוריהם וברחובות ראשיים. כך, למשל, בית הקפה והפטיסרי "רוטשילד ,"30 שנקרא על שם כתובתו, או "דניאלה בוטיק פטיסרי" ברחוב הציונות .43 "אמא שלי פחות טיפוס של מטבח, אז הייתי נכנסת לשם בעצמי ועושה הכל", מספרת דניאלה ניסים בת ה־32 ומוסיפה: "בגיל 16 השתתפתי בסדנה בתחום והתאהבתי בעולם הזה". לפני שהתגייסה לצה"ל כבר התחילה למכור את הקינוחים שלה, עד שפתחה את המקום לפני כמה חודשים.

הקינוחים שלה מדויקים מבחינת מרקמים וטעם. גם השילובים שהיא יוצרת מעניינים. לצד אספרסו, טעמנו אצלה קינוח בצק עלים מדופף ומקורמל, שבמרכזו שכבות קרם פטיסייר ומעל שנטי וניל ופחזנית במילוי של קרם קרמל. ככה להנאתנו, באחד הרחובות המרכזיים באשדוד - ולא הרגשנו בפריז ולא הרגשנו בתל אביב. הרגשנו שהגענו למעוז קולינרי חדש שזה עתה מתפתח.

 ?? ?? כניסה חינמית ומנות זולות. פסטיבל "עמים וטעמים"
כניסה חינמית ומנות זולות. פסטיבל "עמים וטעמים"
 ?? ?? מתקיים בפעם החמישית. פסטיבל "עמים וטעמים"
מתקיים בפעם החמישית. פסטיבל "עמים וטעמים"
 ?? ??
 ?? ?? מסמלי הפריחה הקולינרית. סביצ'ה ב"ז'נו"
מסמלי הפריחה הקולינרית. סביצ'ה ב"ז'נו"
 ?? ?? איטלקי עם נגיעות ים תיכוניות. פיצה ב"ברבריני"
איטלקי עם נגיעות ים תיכוניות. פיצה ב"ברבריני"
 ?? ?? קינוחים מדויקים. מנות ב"דניאלה בוטיק פטיסרי"
קינוחים מדויקים. מנות ב"דניאלה בוטיק פטיסרי"
 ?? ?? יותר מ 50 דוכני אוכל. פסטיבל "עמים וטעמים"
יותר מ 50 דוכני אוכל. פסטיבל "עמים וטעמים"
 ?? ?? "התאהבתי בעולם האוכל". דניאלה ניסים
"התאהבתי בעולם האוכל". דניאלה ניסים
 ?? ?? "היה לי חלום להתעסק באוכל אסיאתי". בן חמו
"היה לי חלום להתעסק באוכל אסיאתי". בן חמו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel