Israel Hayom

המיוחד רוצה להיות המושלם

ז'וזה מוריניו ניצח בכל חמשת הגמרים האירופיים שבהם אימן ● סביליה הניפה את הגביע בכל שש ההזדמנויות שהיו לה ● הערב עם רומא, הפורטוגלי מתכנן לקלקל לספרדים את גמר הליגה האירופית

- נדב יעקבי

במאי 2003 ז'וזה מוריניו עלה בפעם הראשונה על הבמה הגדולה של הכדורגל האירופי. זה קרה כאשר אימן את פורטו בגמר גביע אופ"א שבו ניצחה את סלטיק 2:3 וזכתה בתואר השני בחשיבותו ביבשת. 20 שנה בדיוק לאחר מכן הפורטוגלי ינסה הערב לזכות בתואר האירופי השישי שלו בקריירה, כשרומא תתמודד בפושקאש ארנה בבודפשט מול סביליה בגמר הליגה האירופית.

מעגלי ההיסטוריה מתחברים בצורה מדהימה עבור מוריניו, שכן הניצחון על סלטיק הושג ברמון סאנצ'ס פיחואן, אצטדיונה הביתי של יריבתו הערב, אלא שסביליה, כולם יודעים, היא בעלת הבית של המפעל. זה יהיה גמר הליגה האירופית )לשעבר גביע אופ"א( השביעי שלה, אחרי שניצחה בכל אחד מששת הקודמים שבהם השתתפה, החל ,2005־מ אז גברה על מידלסברו.

אבל לא רק סביליה מושלמת במעמד הזה. מהעבר השני כאמור מחכה מוריניו, שמעולם לא הפסיד בגמר אירופי. יש לו 5 מ־5, החל מאותו גמר .2003־ב הוא זכה בליגת האלופות שנה לאחר מכן כשפורטו הביסה את מונאקו ,0:3 חזר וניצח בגמר האלופות 2010־ב עם אינטר שניצחה את באיירן מינכן 0:2 בגמר, הוסיף זכייה בליגה האירופית 2017־ב עם 0:2 בגמר, הפעם עם מנצ'סטר יונייטד על אייאקס, ולפני שנה זכה עם רומא בקונפרנס ליג בעונת הבכורה של המפעל, עם 0:1 על פיינורד.

נכון, זה היה רק הקונפרנס ליג, אבל מבחינת אוהדי רומא זה היה אחד הרגעים המרגשים ביותר בהיסטוריה - בכל זאת, התואר האירופי הראשון של הקבוצה. מוריניו היה נרגש ולא יכול היה לעצור את הדמעות מול גלי האהבה שקיבל מהאוהדים.

ברקס בירידה

בעוד שבוע מוריניו יסיים את העונה השנייה שלו ברומא, ועל פי השמועות כנראה לא יישאר לעונה השלישית והאחרונה בחוזה שלו, גם אם הקבוצה תנצח הערב ותזכה בכרטיס לליגת האלופות. אותן שמועות מדברות על פריז סן ז'רמן שמעוניינת בו, ומבחינת מוריניו בן ה־06 זו ההזדמנות לחזור לטופ של הכדורגל העולמי, דווקא כאשר כבר נראה שהוא בדרך למטה. עשור אחורה, מוריניו נחשב לאחד משני המאמנים המובילים בעולם, לצידו של פפ גווארדיולה. אז, בקיץ ,2013 הוא עזב את ריאל מדריד וחזר לצ'לסי, רק שהקדנציה השנייה בסטמפורד ברידג' היתה מאכזבת, וכך גם השנתיים וחצי במנצ'סטר יונייטד.

התחנה הבאה היתה טוטנהאם, שפיטרה אותו יומיים לפני שעמדה לשחק בגמר גביע הליגה. מבחינתו של מוריניו זו היתה ההשפלה הגדולה ביותר, והוא מעולם לא סלח ליו"ר דניאל לוי. "נשארתי ביחסים מצוינים עם כל הקבוצות שבהן עבדתי, למעט טוטנהאם", אמר השבוע.

העיקר הניצחון

בקיץ 2021 חתם מוריניו ברומא - קבוצה מכובדת, אבל לא בסדר הגודל שהיה רגיל אליו לפני כן. התחושה היתה שהוא איבד את זה, שהוא כבר לא נמצא בחבורת הצמרת של המאמנים. בשבת האחרונה רומא הפסידה 2:1 לפיורנטינה במחזור לפני האחרון ואיבדה סיכוי להעפיל לליגת האלופות דרך הליגה, אבל מבחינת מוריניו זו בכלל לא היתה המטרה. "אנחנו יכולים לעשות היסטוריה אם נזכה בתואר אירופי שני ברציפות, אבל להעפיל לליגת האלופות, אחרי שהשקענו רק 7 מיליון יורו בשחקני רכש? זה יהיה יותר מנס", אמר מוריניו ושחרר לאוויר עוד משפט מחץ אופייני: "זה כאילו שמחר ישו יגיע לרומא ויעשה סיבוב בוותיקן". בעוד סביליה העפילה לגמר אחרי ניצחונות מרשימים על מנצ'סטר יונייטד ויובנטוס, רומא לא ממש הדהימה בדרכה לבודפשט. אחרי שניצחה את לברקוזן 0:1 במשחק הראשון של חצי הגמר באולימפיקו, היא הגיעה לגומלין בגרמניה במטרה אחת ויחידה: לא להפסיד. המטרה אמנם הושגה, אבל ה־0:0 הושג עם 28% החזקה בכדור ובעיטה אחת למסגרת, לעומת 23 של לברקוזן. האם מוריניו הבונקריסט חזר? אותו זה לא מעניין, שידברו. "המיוחד" רק רוצה לזכות בתארים. אם רומא תנצח הערב את סביליה - ולא משנה איך - תסמכו עליו שיחגוג בשיגעון, יזיל דמעות, ולא יתנצל.

מוריניו: "להעפיל לליגת האלופות, אחרי שהשקענו רק 7 מיליון בשחקני רכש? זה יהיה יותר מנס"

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel