Israel Hayom

הסוד שלי? האהבה לאימון

האתגרים והמטרות שמחכים לו בתפקיד החדש כמאמן נבחרת הולנד ● ההבדלים ברמה מול ישראל ● הסיכוי שיחזור לתפקיד בארץ הקודש ● והסיבה שבשנים האחרונות אין מאמנים צעירים שפורצים במחוזותינו ● אריק שיבק יוצא לסיבוב נוסף על הקווים ומספר בראיון על החיבור שמצא עם ארץ השפל

- אבי סגל

לא צריך להגיד שאריק שיבק חוזר. הוא לא הלך לשום מקום. המאמן הוותיק חוזר לעמוד על הקווים, לאחר שבשבוע שעבר מונה למאמן נבחרת הולנד עד ,2025 וייתכן שלא יסתפק בכך ויאמן במקביל קבוצה, אפילו בישראל.

הרקורד של שיבק משובח. הוא זכה באליפות עם מכבי ראשל"צ, היה מאמן נבחרת ישראל וזכה במדליית הכסף עם נבחרת העתודה באליפות אירופה בתחילת המילניום. לאמן מעבר לים זה דבר שמוכר לו היטב, וברזומה שלו שמונה שנות אימון והישגים רבים בהולנד ובבלגיה.

שיבק מכיר היטב את הכדורסל ההולנדי: הוא אימן בעבר את אמסטרדם ארבע שנים, ובשלוש השנים האחרונות הוא בתפקיד בכיר בהתאחדות ההולנדית. הוא האחראי לאקדמיה של האיגוד וגם המאמן שלה, ונוסף על כך שימש יועץ לאיגוד הכדורסל ההולנדי. ועכשיו הוא עובר לאמן את הנבחרת.

אז הולנד היא הבית השני שלך?

"אפשר להגיד שכן, אבל אני לא מפספס את ההזדמנות לומר שהבית שלי הוא בנתניה".

איך התבשל המינוי?

"אחרי אליפות אירופה בקיץ שעבר הם הציעו לי לאמן את הנבחרת בשני החלונות שנותרו במוקדמות אליפות העולם. לא רציתי לאמן באופן זמני. בהמשך מינו מנהל מקצועי חדש ואז קיבלתי הצעה לקחת את התפקיד עד ,2025 אז תתקיים אליפות אירופה הבאה, והלכתי על זה".

ומה המטרות?

"נבחרת הולנד אמנם עלתה לאליפות אירופה האחרונה, אבל הפסידה כבר 20 פעמים ברציפות. הרצון שלי הוא לעשות שינוי מהותי. חייבים לשנות את התפיסה, לשנות נורמות ולתת יותר חשיבות לנבחרת. לדוגמה, כמעט בכל נבחרת יש מתאזרח - להולנד אין. אם ספרד הגדולה יכולה לקחת מתאזרח, אז גם הולנד יכולה. המטרה היא לחזור לאליפות אירופה, אבל המטרה הגדולה היא ליצור רצף הגעה לאליפות אירופה ולבנות מסורת".

איך הכדורסל ההולנדי לעומת הכדורסל הישראלי?

"לכאורה אין הבדל ביניהם. שתיהן היו באליפות אירופה בקיץ שעבר ושתיהן לא עברו שלב. בפועל ההבדלים גדולים גם ברמה האישית, גם ברמה הקבוצתית וגם במסורת. להולנד אין שחקן ביורוליג. לישראל יש שחקן .NBA האיכות והעומק של הכדורסל הישראלי הרבה יותר גדולים".

"אני לא יושב ומקטר"

שיבק בן ה־66 הוא ותיק המאמנים הישראלים שעומדים באופן פעיל על הקווים. 40 שנות קריירה מאחוריו ולא נראה שהוא מתכוון לעצור: "כל זמן שיש לי התשוקה והיכולת לאמן ברמות הגבוהות, אני אהיה שם. ביום שאני אומר לעצמי: 'עוד פעם אימון היום?' אני אדע שאיבדתי את התשוקה". ומה הסוד? "בגדול אני לא יושב ומקטר. לא אומר למה ההוא עשה ככה ולמה ההוא החליט ככה. אם משהו לא מסתדר אני ממשיך בדרכי. הסוד הוא קודם כל האהבה לאימון. היה לנו באחרונה משחק קובע עם האקדמיה והפכנו פיגור במחצית לניצחון גדול. בסיום אמר לי מנהל הקבוצה: "לראות אותך עם כל מה שעברת כמעט בוכה אחרי המשחק זה אומר הכל". למה אתה לא מאמן בישראל? "היו לי כמה הצעות בשנים האחרונות, כולל בעונה האחרונה, אבל סירבתי. כשאני חוזר לישראל יהיו לי כמה פגישות עם קבוצות. יש לי אישור לאמן במקביל קבוצה. אני בהחלט יכול לעשות את שני הדברים יחד".

למה אין מאמנים צעירים שפורצים לקדמת הבמה?

"אין לי תשובה מוחלטת למה זה לא קורה. האם זה ברמת מקבלי ההחלטות או המאמנים עצמם. כשאנחנו התחלנו את הדרך, לא קיבלנו שום דבר על מגש. כדי להגיע גבוה השקענו מאמץ, זמן, כסף והמון עבודה. אני לא יודע בדיוק מה קורה אצל המאמנים של היום, אבל אני מאמין שיש לנו מאמנים טובים לעתיד".

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? שיבק. שומר על התשוקה צילומים: עומרי שטיין, פיב"א
שיבק. שומר על התשוקה צילומים: עומרי שטיין, פיב"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel