Israel Hayom

"הדבר הנכון יהיה הסכמה על בחירות בתחילת "2025

- המשך מעמ' 07

"הקבינט הביטחוני נמצא ימינה מהקבינט המ צומצם, גם זה משפיע. שלושה אנשים מהקבינט המצומצם הם יוצאי המטה הכללי, האם זה מגוון? מלמד על פלורליזם מחשבתי? לדעתי לא". אנחנו בדרך להפסד במלחמה? "כן. אם אנחנו לא נעשה עכשיו שינוי כיוון, אז כן. עבור חמאס מספיק לשרוד, כי הוא יצליח לשקם יכולות שלטוניות וצבאיות. היעדים עדיין ניתנים להשגה. תיקו במלחמה הזאת זה הפסד".

גיבוי לנתניהו מול ביידן

בעוד אנחנו משוחחים, הדיווחים על המשבר בין נתניהו לממשל האמריקני ממשיכים לזרום. וכאן האופוזיציה הפטריוטית באה לידי ביטוי.

"למרות שאני לא חבר בממשלה, אני רואה בה חלט את תפקידנו להמשיך לתת גיבוי לממשלה ולראש הממשלה שעומדים מול לחצים כבדים, גם מצד ידידנו ובעלי בריתנו.

"זה לא דבר חדש שיש עימות בין ארה"ב לממשלה בישראל בזמן מלחמה, אבל צריך בת בונה להתעמת על העיקר ולא על הטפל.

"נתניהו צדק בנושא שעליו הוא יצא לעימות - ההחלטה האמריקאית להימנע במועצת הביטחון - אבל שגה כשהציב אולטימטום פומבי לארה"ב שלא ישלח את המשלחת לדון בכיבוש רפיח אם ארה"ב לא תטיל וטו. אתה יכול להעביר מסר בערוצים דיסקרטיים.

"אבל בוא נהיה הוגנים. הנשיא ביידן, סג נית הנשיא קמאלה האריס, והסנטור צ'אק שומר העבירו ביקורת בפומבי גם על צה"ל ועל מספר ההרוגים. צריך להילחם על דעת הקהל במדינה דמוקרטית כמו ארה"ב".

אנחנו יכולים לפעול בתוך רפיח, כשג'ו ביידן אומר לנו ?Don't

"אנחנו יכולים וצריכים. אנחנו מדינה ריבונית שצריכה לעמוד על האינטרסים שלה. לצד זאת, צריך לנהל אינגייג'מנט עם האמריקנים ולקרב אותם לעמדה שלנו. אני מודע לזה שיש להם עמדה, שיש להם גם בחירות, גם תפיסות".

ישראל עושה את המקסימום בנוגע לעסקת חטופים?

"אני קושר את זה להורדת הלחץ הצבאי. בהיעדר מנופים - חמאס לא מרגיש בלחץ. מי שאשם בכך שאין עסקה זה חמאס, לא ממשלת ישראל". מה צריך להיות בעזה ביום שאחרי? "היו דיונים, אבל הם לא הסתיימו בהחלטה. בה שקפת העולם הריאליסטית שלי, לא הרש"פ ולא אף גורם אחר שאני מזהה מסוגלים לשלוט בפועל ברצועה. הסיבה היא שחמאס עדיין על הרגליים. אי אפשר להפוך את הסדר. מי יכול לקחת שלטון שהכוח החמוש שלו הוא חמאס? לכן צריך להג דיר את היום שאחרי, וכבר לייצר אינטראקציו­ת עם גורמים מקומיים שייקחו אחריות. אין תחליף להכרעת חמאס צבאית ושלטונית".

מתי יגיע סוף סוף הזמן להקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל?

"זה המחדל הכי גדול שהיה בתולדות המדי נה. מחדל רב ממדי, מדינתי, מודיעיני וצבאי. צריך לוודא שהוועדה תקום בהקדם. לא הייתי רוצה שמחר כל הגורמים שהיו על משמרתם ב 7 באוקטובר יתעסקו עם עורכי דין, אבל צריך לעשות זאת בהזדמנות הראשונה לאחר סיום המערכה".

גם ממשלת השינוי תרמה למדיניות המחדל. למשל, בנט הגדיל את מכסת הפועלים מעזה.

"הכל יתברר בוועדת החקירה. אני התנגדתי להכנסת הפועלים בזמן אמת. תמיד הייתי בצד הנכון במדיניות שלי כלפי עזה. גם בצוק איתן התווכחתי עם נתניהו כי חשבתי שצריך ללכת עד הסוף. כל אחד יבוא, יתייצב ויציג את מעשיו".

אתה זהיר מאוד עם הביקורת על נתניהו וה ממשלה המכהנת.

"יש לי ביקורת נוקבת על בנימין נתניהו. בתור מי שהיה ראש הממשלה ברוב השנים הוא אחראי מרכזי. זה לא שאין פה עוד אחראים.

"גם אני נושא באחריות מ 12 באוקטובר על כל מה שהיה, למרות שלא הייתי בקבינט המלחמה. יש משמעות לזה שאתה חבר ממשלה. בזמן מלחמה אני משתדל לא לדבר בטון הכי בוטה שיכול להיות, אבל אני אומר דברים חד משמעיים ונוקבים".

"יש הרבה שמות - יהיו הפתעות"

כעת מפלגת "הימין הממלכתי" של סער מחפשת את דרכה ואת מקומה המתאים במפה הפוליטית המפוזרת. לאן הוא יילך מכאן? בכוונתו להיות ביתם של מצביעי הימין המאוכזבים מהממשלה.

כשרואים את משה כחלון יוצא מביתך, אז זה אומר שהוא שותף אפשרי במפלגה? זה סוג האנשים שאתה בוחן לצרף אליך?

"כחלון חבר שלי, אנחנו בקשר הרבה שנים. הש קפת העולם שלנו מאוד קרובה והייתי מאוד שמח אם הוא יחזור לחיים הציבוריים". הצעת לו להצטרף? "אני לא רוצה להיכנס לתוכן השיחות בינינו, וכאמור הייתי שמח אם הוא יחזור לחיים הציבוריים". מה לגבי יורם כהן, שבוחן כניסה לפוליטיקה? "יורם כהן הוא איש מצוין. הצעתי לו להצטרף, כשהקמתי את 'תקווה חדשה', אבל הוא לא רצה.

"לא דיברנו בשנים האחרונות, אבל הוא בה חלט אדם ראוי שהייתי שמח שיצטרף לחיים הציבוריים. יש הרבה שמות. תצא מנקודת הנחה שיהיו הפתעות".

נפתלי בנט ויוסי כהן מתחממים על הקווים. אתם תוכלו להתגבש למפלגה אחת גדולה?

"אני ובנט עבדנו בממשלה הקודמת ואנחנו מיודדים. את יוסי כהן אני מכיר, ולגביו אני חושב שבעידן שאנחנו חיים עכשיו חייבות להיות לו עמדות ברורות. |

"ראיתי ראיון אחד או שניים איתו, והוא לא השיב אם הוא מתנגד להקמת מדינה פלשתינית ממערב לירדן. הייתי מציע לו לגבש דעה ולה ציג אותה לציבור.

"בכל מקרה, בעוד שבוע הכנסת תצא לפגרה ותחזור רק בסוף מאי. לכן הצעתי הסכמה על בחירות בתחילת 2025 - ככה נביא בחשבון גם את האינטרס הלאומי ואת התקדמות המלחמה, וזה גם יביא אותנו יחסית מהר לבחירות חדשות".

"יצאתי מנקודת הנחה שהתביעה שהעליתי להיכנס לקבינט המלחמה יכולה לא להתקבל כי יהיו מתנגדים. אני שלם עם זה, כי

אני לא מוכן להיות אחראי על כיוון שאני לא מאמין בו"

"זה המחדל הכי גדול שהיה בתולדות המדינה. מחדל רב ממדי, מדינתי, מודיעיני וצבאי. צריך לוודא שוועדת החקירה תקום בהקדם

- בהזדמנות הראשונה לאחר סיום המערכה"

 ?? ?? "ההתנגדות של גנץ לא היתה לטובת המדינה"
צילום: יהושע יוסף
"ההתנגדות של גנץ לא היתה לטובת המדינה" צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel