Israel Hayom

נתניהו מגיב - לא מוביל; והלוי לא ראה את הפיל

אמיר אטינגר || על קוצר הראות של מנהלי המלחמה

-

אפשר לשבח את הצבא. הוא לומד. נתניהו יכול ללמוד ממח"ט כפיר

1 אין דרך מכובסת להגיד זאת: חצי שנה למלחמה הקשה, ומדינת ישראל מצויה ללא הישגים אסטרטגיים בשטח. נכון, האתגר גדול וישנן הצלחות טקטיות - אך 133 חטופים עדיין שם, וחמאס לא פורק עד הסוף מיכולותיו הצ באיות - ועוד פחות מכך מאלו האזרחיות. ויותר מכל, חמאס חזר לשטח, מתקן תשתיות ומטיל מורא על תושבי הרצועה. עם תוצאות כאלה בי נוניות, שרי הממשלה מתנחמים בחיסול בניו של הנייה. פעולה מבורכת, אבל נו, א גרויסע מציאה.

הסיבה המרכזית לכך היא כי נתניהו מנהל את המלחמה בחוסר יצירתיות, בדחיינות, ללא חזון, ובעיקר ללא השתנות אל מול האילוצים הרבים שצצים לאורך הדרך, תחת עננת חוסר ודאות שמאפיינת מלחמות. מעין "נתניהו תגובתי". הוא לא עושה הערכת מצב. הוא מגיב לסיטואציה, לא מוביל אותה.

בהקשר הזה, נתניהו גילה טפח מהתנהלו תו כאשר שאל את הרמטכ"ל השבוע בקבינט המורחב: "למה לא הצעת בהתחלה להיכנס גם לדרום הרצועה וגם לצפונה?" )כלומר במקביל, א"א(, משל היה אחרון השרים הלא מעודכנים. נתניהו הוא זה שאישר את התוכניות ואת ההת קפה המדורגת, אז מדוע הוא לא אתגר את בכירי מערכת הביטחון ושאל בזמן אמת את השאלה?

למצער, הוא היה יכול למשל אחרי חודשיים לקיים הערכת מצב, ולהחליט שצריך להיכנס במקביל גם לדרום ולא לבזבז זמן מדיני יקר שהוא מתאמץ לקנות מהעולם. בעניין הזה, דווקא, אפשר לשבח את הצבא. הוא לומד. הש בוע נחשפתי לכך שהיו באוגדות המתמרנות קצינים בכירים שכל תפקידם היה להפיק לק חים על האויב והאמל"ח תוך כדי הקרב. מח"ט כפיר הגדיל לעשות וביצע עצירות למידה לכל גדוד בתוך עזה, כדי להפנים את השתנות האויב. נתניהו יכול ללמוד ממנו.

2

דיו רב כבר נשפך על הכתובות שהיו על הקיר לפני אסון 7 באוקטובר והיד עוד נטויה. אך למרבה הפלא, גם הרמטכ"ל הלוי, עת היה מפקד פיקוד דרום, חזה בעצמו את האפשרות לכישלון בהיבט של מנגנון ההת רעה המודיעני.

בחודש אוקטובר, ארבע שנים לפני הטבח, הלוי סבר כי גם במצב שבו יש סימנים מעי דים כמו שהיו בלילה שלפני המחדל - עדיין אפשר לפספס את התמונה האמיתית. את הדברים האלה כתב הלוי אז במסמך שחיבר כאשר הוביל מטעם הרמטכ"ל לשעבר, כו כבי, צוות חשיבה בנושא "הגנה רב ממדית" בשגרה ובמלחמה.

המאמר מתאר את העקרונות להגנה משמ עותית. "נדרש היום לנטר את כל הממדים", כותב הלוי. "את המתרחש בים, ביבשה, באוויר ובספקטרום... כשאנו 'נקליט' את מרחב ההגנה, על כל ביט ופיקסל בכל אחד מהממדים, ונ זין את ההקלטה הזו למכונה הנכונה, היודעת לזהות אפילו חריגות ושינויים קלים מהשגרה אליה". נדע להתריע מפני התקפה במרחב מסוים ולהיערך

בדמיון מצמרר הלוי כאילו ניבא: "חשי פת האויב באחד הממדים, ללא הסתכלות רב ממדית, לא בטוח שתספיק כדי להוציא אותנו משגרה. אנחנו נראה רק חלק קטן מהפיל, לא בטוח שנשכיל להבין שזהו פיל".

 ?? ?? נתניהו. חסר יצירתיות ודחיין
נתניהו. חסר יצירתיות ודחיין
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel