Israel Hayom

סוף להפקרות: להרחיב את החינוך הממלכתי חרדי

מרב סבר || זו הסיבה שהחינוך החרדי עומד במקום

-

במשך שנים צמחה במדינת ישראל אקס טריטוריה בחצר האחורית שלה. קוראים לה רשתות החינוך החרדיות והן פועלות עצ מאית ללא כל פיקוח מינימלי. הן מלמדות מה שהן רוצות, איך שהן רוצות. אחר כך מתפלאים שעשרות אלפי חרדים רואים בצבא "שמד" ובמדינה "אויב". ואז איזו סיבה יש למדינה לנסות לגייס חרדים בוגרים בני ?18

אז מה קורה בחינוך החרדי, שמתוקצב ב 3.5 מיליארד שקלים בשנה? מתברר שגם בתנאים המינימליים לעובדים הרשתות הללו לא עו מדות. השבוע זכינו להצצה מיוחדת בוועדה לביקורת המדינה, שממנה עלו נתונים מט רידים. "נמצאו מקרים שבהם בעלויות פגעו בשכר עובדיהן", כתב מבקר המדינה בדוח על הפיקוח בחינוך החרדי. משמע: הלנת שכר, עושק וגניבה ממורות, אין פיקוח, מורים ללא תעודות הוראה והמשכורות משולמות באופן ידני. וזה בלי שדיברנו על לימודי הליבה.

רק השבוע פרסמנו לראשונה ב"ישראל היום" כי רשת גני הילדים של השר גולדקנופף תשלם 9 מיליון שקלים לגננות ולסייעות במסגרת הסכם פשרה בבקשה לאישור תביעה ייצוגית. כמו שאמר מנהל תלמוד התורה "חכמת שלמה" לגלעד קריב בדיון על תקצוב המוסדות החר דיים: "למפקחים של משרד החינוך אין הרבה מה לפקח אצלנו".

רשתות החינוך החרדיות, השייכות פוליטית לש"ס וליהדות התורה, זוכות לתקצוב מלא בז כות חוק שנחקק בשנת .1982 זאת להבדיל מר שתות חינוך אחרות שאינן ממלכתיות, שמתוק צבות רק ב .75% אך, כאמור, התקצוב המלא אינו מגיע להן, והן אינן עומדות בתנאים מינימליים.

במקום לתקצב באופן מלא את רשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה, המדינה חייבת להשקיע את הכספים הללו בהקמה של חינוך ממלכתי חרדי, שבו ילמדו אנגלית, מדעים וחשבון, וגם שהמדינה אינה אויב. הכל מתחיל בחינוך.

אך הביקורת אינה מופנית רק כלפי המפ לגות החרדיות, אלא גם כלפי הפוליטיקאי­ם הליברליים שבקול אחד צועקים נגד ההשת מטות החרדית, ומצד שני לוחצים ידיים לד רעי ולגפני ומעבירים להם כל מה שהם רוצים תמורת תמיכה פוליטית. כך, למשל, קבוצת

פעילים חרדים ניסתה להעביר בממשלת לפיד תיקון לחוק חינוך חובה, כך שהחינוך בזרם הממלכתי חרדי יהיה חוקי. המשמעות היא שהיו אמורים לקום בתי ספר בפיקוח, שבהם מלמ דים ליבה, כדי שאלפי צעירים חרדים ייגשו לבגרויות, יצטיינו במתמטיקה ובאנגלית ויש תלבו באקדמיה.

בסך הכל רצו להשוות את מעמדו החוקי של החינוך הממלכתי חרדי לזה של הממלכתי, ושל הממלכתי דתי והממלכתי ערבי. אך הצעת החוק הונחה על שולחנם של כמה חברי כנסת מסיעות הקואליציה שלא התאמצו כנראה, כל אחד משיקוליו הפוליטיים, שהיא תעבור.

הפעילים החרדים ניסו לקדם גם בנייה מיידית של כ 40 בתי ספר של החינוך הממלכתי חרדי בכל הארץ, למקרה שאם ממשלה עתידית תרצה לבטל את ההכרה בזרם הזה, יהיה לה קשה לס גור מוסד מתפקד. גם הצעה זו נפלה.

במקום להתעסק בפופוליזם שמביא רייטינג, צריכים נבחרי הציבור להטיל את כל כובד משקלם כדי לפתור את הבעיה מהשורש, קרי: חינוך חרדי ממלכתי.

הפוליטיקאי­ם הליברליים צועקים נגד ההשתמטות

החרדית, ובבוא העת לוחצים ידיים לדרעי ולגפני ומחזקים בריתות פוליטיות

 ?? ?? כיתה בחינוך הממלכתי חרדי בבית שמש
כיתה בחינוך הממלכתי חרדי בבית שמש
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel