Israel Hayom

"אם נצליח לסיים את המלחמה בקרוב - נוכל לחתום על הסכם שלום מול סעודיה"

זריקת הרגעה: שר האנרגיה אלי כהן התארח בפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" ודיבר על כל הנושאים הבוערים ● הפסקת חשמל לחודשים? "הסיכוי לכך אפסי" ● על החזית מול טורקיה: "ארדואן הוא כפוי טובה" ● והצהיר: "פעולה ברפיח היא הכרחית"

- סוניה גורודיסקי

ללא צנזורה: שר האנרגיה אלי כהן (הליכוד) התארח אתמול באולפן "ישראל היום" והתייחס למגוון רחב של סוגיות מדיניות, פוליטיות וביטחוניות.

בראיון מיוחד ל"ערך מוסף", הפודקאסט הכלכלי השבועי, כהן התייחס לעסקת החטופים ואמר כי "כולנו רוצים שהחטופים יחזרו הביתה כמה שיותר מהר. אנחנו שבועיים לפני חג החירות, וכולנו מייחלים שהם יתאחדו עם המשפחות שלהם".

לשאלה אם אכן יש תאריך כניסה לרפיח כהן השיב: "אני לא יכול להיכנס לפרטים המדויקים, אבל עדיף שהיום היינו כבר אחרי הפעולה ברפיח ולא לפני הפעולה ברפיח. דבר אחד ברור, אי אפשר לסיים את המלחמה בעזה בלי הפעולה ברפיח כי אחרת לא נשיג את מטרות המלחמה".

עד כמה רחוק ישראל צריכה ללכת בנוגע לשחרור החטופים?

"זאת האחריות שלנו כממשלה והמחויבות שלנו כמדינה להחזיר את החטופים עד האחרון שבהם למשפחות", אמר השר.

"ראש המוסד והגורמים הרלוונטיים מנהלים משא ומתן. לא יהיה נכון לפרט את הפרטים ומה אנחנו מסכימים לתת מכיוון שהדברים מתנהלים ממש עכשיו, ועוד היום מתוכנן דיון של קבינט המלחמה וגם של המורחב לגבי העסקה. אבל אנחנו נהפוך כל אבן כדי להחזיר אותם הביתה".

חוק הגיוס: איך אתה מאמין שתיפתר הסוגיה הזאת?

"כולם מבינים שאחרי 7 באוקטובר חייבים לעשות שינוי וחייבים שכלל האוכלוסיות יישאו בנטל הביטחוני וגם בנטל הכלכלי. גם החרדים מבינים זאת. נפגשתי עם המנהיגים החרדים לאחרונה, ויש הסכמה על העיקרון שמי שלא לומד - צריך להתגייס". תפרט בבקשה. "יש כבר הסכמה ויש טיוטה של חוק הגיוס ש־%52 מהגברים החרדים יוכלו להתגייס באופן מיידי, וצריך להעלות את זה באופן מדורג עד ליותר .50%־מ גם המפלגות החרדיות מבינות שזאת השעה שהחרדים צריכים להירתם, ואירועי 7 באוקטובר יכולים לגרום לכך שסוגיית חוק הגיוס, שלא נפתרה עשרות שנים - תיפתר. כל מי שלא מתגייס, צריך לפחות לעשות שירות לאומי, ואני מתכוון גם לערבים. אני חושב שכולם צריכים לשאת בנטל. יש כאן גם בשורה ביטחונית וגם בשורה כלכלית חשובה, מכיוון שאותם חרדים שיתגייסו יוכלו לצאת לעבודה מיידית גם בגיל .21 אני אומר שכן ניתן להגיע למתווה של שותפות בנטל".

יו"ר ההסתדרות קרא לקבוע תאריך לבחירות בעוד שנה. אתם הקואליציה לא רוצים בכך, אבל על רקע המחדל של 7 באוקטובר - האם אתה לא חושב שיש בכך בכל זאת היגיון?

"ברגע שקובעים תאריך בחירות, המפלגות מתחילות להתעסק בפוליטיקה. בתקופה של לפני הבחירות לא רק שיש קואליציה ואופוזיציה, אלא שגם בקואליציה עצמה יש התנהלות פוליטית ופחות עניינית. לקבוע תאריך בחירות גם לעוד שנה - המשמעות היא שאנחנו נהיה בקמפיין בחירות במשך שנה שלמה, זה בטח לא טוב למדינת ישראל".

בדרך להסכם?

בהמשך השיחה השר כהן, שעד לא מזמן כיהן כשר החוץ, התייחס לסוגיית הסכם השלום עם סעודיה.

"שלום עושים רק עם חזקים", אמר. "הסיבה שנחתמו הסכמי אברהם עם בחריין, מרוקו ואיחוד האמירויות היא בגלל שמדינת ישראל היתה חזקה ביטחונית וכלכלית. אני הייתי שר חוץ, ואני אומר לך שאפשר להגיע להסכם שלום עם סעודיה בלי מדינה פלשתינית.

"האינטרס הגדול ביותר של הסעודים לחתום עם מדינת ישראל בכלל נמצא בוושינגטון. הם רוצים לקבל מוושינגטון ברית הגנה מול איראן ומול ארגוני הטרור הקיצוניים. צריך להבין, מדינות המפרץ המתונות - בחריין, איחוד האמירויות, סעודיה ואחרות, יש להן אותו אויב. החות'ים, שעכשיו פועלים נגד ישראל ונגד מדינות באזור, הם אלו שתקפו את סעודיה, ולכן בהחלט אפשר להגיע לזה בלי מדינה פלשתינית". מתי ייחתם ההסכם לדעתך? "אם אנחנו נצליח לסיים את המלחמה בשלושת החודשים הקרובים, נוכל לחתום על הסכם שלום עם סעודיה עוד לפני הבחירות בארה"ב. יש שיקולים

"יש כבר הסכמה ויש טיוטה של חוק הגיוס ש־%52 מהגברים החרדים יוכלו להתגייס, וצריך להעלות את זה עוד"

מסוימים שלפיהם כדאי לסעודים לקדם את הסכם השלום עוד לפני הבחירות בארה"ב.

"אני רוצה לומר לך גם שעוד לפני שזה אינטרס ישראלי, להגברת היצי בות באזור - זהו אינטרס סעודי ראשון במעלה. דבר נוסף, מבחינתי הביטחון של ישראל הוא מעל לכל, ולכן לא נאפשר הקמה של מדינה פלשתינית שתפגע בביטחון מדינת ישראל. הדרך של הימין התבררה כדרך נכונה".

ענף הבנייה ישרוד

האם המשבר עם ארה"ב מאיים עלינו בשאלת המלחמה מול עזה והח זית הצפונית? האם נוכל להילחם גם ללא התמיכה האמריקנית?

"אני מעדיף לבחון את דברים לא על בסיס המילים, אלא על בסיס מעשים - האם קיבלנו סיוע בתחמושת, האם קיבלנו סיוע במוסדות בינלאומיים )חוץ מאשר במקרה אחד(, ורק היום בבוקר ראינו את ההצהרה של ביידן בנוגע לאפשרות התקיפה מאיראן.

"הוא נתן את ההתחייבות שלו למ דינת ישראל. אם נבחן במעשים, אנ חנו רואים שותפות גדולה מאוד בין ארה"ב לבין ישראל. הרי יש לנו ערכים משותפים, אנחנו הדמוקרטיה היחידה שקיימת במזרח התיכון וכן, גם בין ידי דים יש מחלוקות".

חזית מדינית בוערת נוספת: האם אנחנו קרובים לניתוק כללי של הק שרים הדיפלומטיי­ם והכלכליים בין אנקרה לירושלים?

"ארדואן כפוי טובה. כל עוד אר דואן נמצא על הכיסא - אין תוחלת ליחסים עם טורקיה. בפברואר 2023 היתה רעידת אדמה בטורקיה. אני הייתי שר החוץ, מדינת ישראל היתה המדינה הראשונה שהוציאה מטוס עם סיוע, הצ לנו 19 אנשים, הקמנו בית חולים שדה, הגעתי לטורקיה, נפגשנו עם ארדואן, דיברנו על הליך חימום היחסים".

מה בנוגע להשפעה של החלטת טורקיה על ענף הבנייה הישראלי?

"יש לנו עוד הרבה מקורות למוצרי בנייה, למשל מצרים, ואפילו במחירים נמוכים יותר".

הסכם אספקת המים לירדן – האם לנוכח ההתבטאויות האנטי ישראליות שנשמעו מצד בכירים בממלכה, ההס כם הזה - שמסתיים במאי - יוארך?

"אנחנו בוחנים את זה. קצת רקע: אחרי הסכם השלום עם ירדן, שרבין חתם עליו, ירדן מקבלת 50 מיליון מ"ק מים מישראל במחיר סמלי ועוד 50 מיליון בכ 20% הנחה. אנחנו מדברים על הכמות הזאת שבהנחה. ההסכם מול ירדן מסתיים ב 15 במאי, ואנחנו בוחנים את ההמשך".

"נערכים לכל תרחיש"

בעניין החזית הצפונית וההסלמה שעלולה לקרות שם - יש גרסאות שו נות מאוד לגבי תרחיש העלטה בין משרד האנרגיה לבין רשות החירום הלאומית. ראשית, מה צריך הצי בור להסיק מכך? למי להאמין? איך זה שאין ביניכם תיאום?

"קודם כל, יש תרחיש אחד שרואים אותו כלל הגופים: נכון, מתקני האנר גיה הם מתקנים מאוימים והם מתקנים אסטרטגיים, ולכן הם זוכים להגנה של כוחות הביטחון, של חיל הים, של כי פות ברזל ועוד.

"אנחנו נערכים לכל תרחיש. השק ענו מיליארדים, יש לנו עתודות סולר, עתודות של פחם, אנחנו מייצרים חשמל מגז, יש לנו ייצור מאנרגיה מתחדשת, יש לנו מגוון גדול של תחנות כוח, קנינו גנרטורים ועוד - אנחנו ערוכים. האם יכולות להיות הפסקות חשמל? התשובה היא כן. אבל האמירה שיהיו הפסקות חשמל לחודשים - הסיכוי לכך הוא אפסי. הוא לא קיים".

פתיחת שוק החשמל לתחרות - מתי נראה הוזלה של החשמל?

"שלשום בערב רשות החשמל איש רה רפורמה שהובלתי. ב 25.07 תרימו טלפון לאחד מ 18 ספקי החשמל ותו כלו לחסוך 20%-5% במחיר החשמל".

ריבית בנק ישראל נותרה גבוהה השבוע. מה דעתך על כך?

"בנק ישראל הוא גוף עצמאי, אבל מותר להעביר עליו ביקורת. לדעתי אין הצדקה לריבית הגבוהה, הריבית צריכה להיות נמוכה יותר. האינפלציה מתחת ל ,3% ולכן צריך לתמרץ את המשק על רקע המלחמה. שר האוצר צריך להיפגש עם הנגיד ולשאול אותו: אילו צעדים אתה רוצה ממני כדי שאתה תרגיש בטוח להוריד את הריבית".

"מתקני האנרגיה

מאוימים, ולכן הם זוכים להגנה של כוחות הביטחון, של חיל הים, של כיפות

ברזל ועוד" "בזכות הרפורמה, ב 25 ביולי תרימו טלפון לאחד מ 18 ספקי החשמל ותוכלו לחסוך 20%-5% במחיר החשמל"

סיבה להתרגש: "ויקטוריה'ס סיקרט" פתחו אתמול את הסניפים הראשונים שלהם בארץ בחי־ ב"עופר הקניון הגדול" בפתח תקווה וב"עופר גרנד קניון" פה. שני הסניפים זהים מבחינת העיצוב לסניפי המותג בחו"ל. הסניפים נפתחים בישראל לאחר עיכוב בשל המלחמה וקשיי לוגיסטיקה.

שטח החנות בפתח תקווה הוא 500 מ"ר, והיא כוללת את כל הקטגוריות של המותג: חזיות, תחתונים, פיג'מות ואקססוריז - למעט פינק, הקו הצעיר, שצפוי להיכנס לחנויות בהמשך. הקו הצעיר נמכר כבר כעת באתר, שהושק בדצמבר .2022

בעבר הצהירו בחברה כי עד 2025 צפויות להיפתח עשר חנויות תחת הקונספט החדש של המותג העולמי, כל אחת בשטח של כ־053 מ"ר ובהשקעה של כ־4 מיליון שקלים.

בעת השקת האתר אמרה ענת בוגנר, מנכ"לית דלתא ישראל מותגים: "אחת מהאסטרטגיו­ת של המותג בשלוש השנים האחרונות היא לפתוח את המותג מהשוק האמריקני לכל העולם, מה שמחייב לבצע שינויים והתאמות למדינות השונות".

 ?? ?? השר אלי כהן
השר אלי כהן
 ?? ?? ביידן
צילום: אי.פי
ביידן צילום: אי.פי
 ?? ?? השר סמוטריץ'
צילום: אורן בן חקון
השר סמוטריץ' צילום: אורן בן חקון
 ?? ?? "שלום עושים רק חזקים"
צילום: אי.אף.פי
"שלום עושים רק חזקים" צילום: אי.אף.פי
 ?? ??
 ?? ?? בן סלמאן ובלינקן
צילום: רויטרס
בן סלמאן ובלינקן צילום: רויטרס
 ?? ?? החנות החדשה
צילום: קרן סואיז
החנות החדשה צילום: קרן סואיז

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel