Israel Hayom

אחים למעגל ההרס

חוסר היכולת להבין מיהו האויב האמיתי היה לעם היהודי לרועץ מאז ומעולם ● המאבק הפנימי האינסופי, או שמא הסופי מדי, מסתיים תמיד באותו האופן ומוביל אל החורבן הגדול

- אראל סג"ל

"כשצרו מלכי בית חשמונאי

זה על זה, היה הור קנוס מבחוץ ואריסטובול­וס מבפנים. בכל יום היו משלשלין )אנשי אריסטובולו­ס( דינרים בקופה ומעלים )אנשי הורקנוס( להם תמידים )קורבנות(. היה שם זקן אחד... אמר להם )לאנשי הורקנוס(: 'כל זמן שעוסקים בעבודה אינם נמסרים בידכם'. למחרת שלשלו להם דינרים בקופה - והעלו להם חזיר. כיוון שהגיע לחצי החומה, נעץ ציפורניו בחומה ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה" )תלמוד בבלי, סדר נשים, מסכת סוטה, מט, ב(.

היה חם בספטמבר שנת 61 לפנה"ס בפורום ברומא. תהלוכת השבויים צעדה תחת השמש הקופחת - 324 המלכים, הנסיכים והמצביאים שהביס פומפיוס. ראשו עטור זר דפנה במרכבתו המ קושטת אבני חן, על גופו גלימתו של אלכסנדר מוקדון, ולצי דו במרכבה, לפי כללי הטקס של הטריומף, עבד שלחש לאוזנו "ממנטו מורי" - "זכור המוות". אריסטובולו­ס השני צעד בשלש לאות, מוצג כמו חיה אקזוטית בטריומף של פומפיוס. הוא עדיין זמם על המלוכה וביכה את השפלתו - אך בשלב הזה, אני מניח, הוא לא הבין איזו גזירת חורבן בלתי נתפס הוא המיט על עמו.

יוחנן הורקנוס ואריסטובול­וס השני היו בניהם של אלכסנדר ינאי ושלומציון המלכה. אני מודע לעובדה שלרוב הישראלים אלה שמות של רחובות בירושלים - אבל עבור ההיסטוריה שלנו, משמעותם עצומה.

אולי זה לא מפתיע שבקושי מלמדים את הסיפור של מלח מת האחים הזו - ששמה קץ לעצמאות הממלכה החשמונאית, שקרעה לגזרים את האימפריה המפוארת של אלכסנדר ינאי, שהובילה את הרומאים אל שערי ירושלים ושבישרה את החורבן הגדול. מזל שהנוצרים שימרו עבורנו את ספרי המכבים, וכמה אירוני שדווקא בזכות יוסף בן מתתיהו הבוגד, הרי הוא יוספוס פלביוס, אנחנו יודעים את ההיסטוריה של עצמנו.

היהדות הפרושית, שאנו צאצאיה,

לא הס תדרה עם המלכים החשמונאים, בלשון המעטה. כמקובל לא פעם בדברי הימים, החשמונאים החלו כבני מתתיהו, משמרת כוהנים משנית ממודיעין שיצאה למלחמה על הזהות היהודית נגד המתייוונים והיוונים. עם הזמן והשלטון הנעים והמפנק, הם עצמם התייוונו והפכו לחלק מהאליטה הצדוקית. שלא לדבר על החטא הכפול - אליטה כוהנית ששלחה יד גם בכתר המלוכה. שבט המלוכה הוא יהודה, לא לוי.

ובכל זאת, אי אפשר להכחיש את תור הזהב של בית חשמונאי, את האומץ של המכבים שהגנו על גחלת האמונה מול היוונים. הנוצרים הבינו זאת, ולכן שימרו את ספרי המכבים. כשאלכ סנדר ינאי נפטר, שלומציון המלכה תפסה את השלטון, בחרה ביוחנן הורקנוס הבכור כממלא מקום והעניקה לו את הכהונה הגדולה. בעיני אריסטובולו­ס, זו היתה בגידה בלתי נסלחת. הוא ראה עצמו ראוי יותר. לא חדש בהיסטוריה בכלל, ובהיסטוריה היהודית בפרט. תמיד יש שמץ "משחקי הכס" בכל שושלת מל כותית. המין האנושי אף פעם לא מאכזב בחסרונותיו.

בקליפת אגוז: שלומציון חלתה, ואריסטובול­וס ובעלי בריתו הצדוקים מצאו שעת כושר לתפוס את המלוכה. יוסף בן מתתיהו כתב: "ובעזרת אנשי שלומו - כי ידידים רבים היו לו וכולם אהבוהו על אומץ רוחו - כבש את כל מבצרי הארץ ובכסף אשר מצא שם אסף לו שכירי מלחמה והכריז את עצמו למלך". בקרב ליד יריחו אריסטובולו­ס ניצח, שלח את הורקנוס לגלות והכתיר עצמו למלך ולכוהן גדול.

הורקנוס מצא מקלט אצל חרתת, מלך הנבטים, וקנה את תמי כתו. בעזרת צבא של שכירי חרב ערבים הוא חזר עם בעל בריתו - אנטיפטר, אביו של הורדוס - לצור על ירושלים. ואז הרומאים הריחו הזדמנות. סקאורוס, שר צבאו של פומפיוס, עלה על ירוש לים. אריסטובולו­ס שיחד את סקאורוס בהון רב, וסקאורוס הכריח את הנבטים לסגת מן העיר. אבל המאבק לא תם. פומפיוס הגיע לכאורה כמגשר, אך למרות הקשר המוקדם עם אריסטובולו­ס, שהציע לרומאים בריתות, נאמנות ושלל רב בתמורה לעזרה בה שגת הכתר, פומפיוס הפנה לו עורף והעדיף את הורקנוס החלש.

בירושלים המאבק החריף, הצדוקים תמכו באריסטובול­וס והפרושים בהורקנוס. שערי ירושלים נפתחו בידי תושבי העיר. הלגיון נכנס לעיר ללא התנגדות. קומץ נאמני אריסטובולו­ס התבצרו במצודת המקדש ולחמו עד טיפת דמם האחרונה. פו מפיוס פרץ אל תוך המקדש, טבח בכוהנים, ובחוצפה בלתי נתפסת נכנס אל קודש הקודשים, מקום שבו רק לכוהן הגדול מותר לדרוך. אבל הוא לא העז לפגוע באוצרות.

כאמור, אריסטובולו­ס נלקח בשבי לרומא כקישוט בתהלוכת הניצחון של פומפיוס, עדות לשעבוד העמים. הורקנוס אמנם הושב בכיסאו, אך כמלך החי על חסדי רומא. יהודה, ששגשגה תחת שלטון החשמונאים, הפכה לעוד פרובינקיה רומית, נתונה לחסדיהם של פקידים ושל מושלים זרים. הורדוס נכנס לתמונה, וכך תמו מאה שנה של עצמאות יהודית. החשמונאים, שקמו להילחם במתייוונים, הפכו בעצמם לאליטה מתייוונת והזמינו לחגיגה את הרומאים.

מרבים לעסוק בשנאת החינם

של חורבן בית שני, בעיקר משום שהיהדות הפרושית היתה מבועתת מעוד התקוממות לאומית. האגדות במסכת גיטין על חורבן הבית אינן בתחום הריאלי, אבל הסיפור הגדול היה פוליטי דתי, ומלחמת האחים היתה גם מאבק בין האליטה הצדוקית המתייוונת לבין הפרושים. חוסר היכולת להבין מיהו האויב האמיתי שוב היה לנו לרועץ. זה קרה גם במרד הגדול - וזה יקרה גם במרד גטו ורשה.

סוף דבר. במהלך המלחמה בין פומפיוס ליוליוס קיסר, אריס טובולוס ניסה לשוב לארץ בראש לגיונות רומיים כדי להילחם בפומפיוס, אבל הורעל בדרך. הורקנוס זכה באמונו של יוליוס קיסר, אבל עם השגחה צמודה של הורדוס. לאחר רצח קיסר, והזעזוע הגיאו פוליטי בעקבותיו, הפרתים התקדמו מערבה לכיוון ארץ ישראל. בשנת 40 לפנה"ס הכריז על עצמו מתתיהו אנטיגונוס השני, בנו של אריסטובולו­ס, כמלך. הורדוס הצליח להימלט, אך הורקנוס נפל בשבי הפרתים והוגלה לבבל. כדי שלא יוכל עוד לכהן ככוהן הגדול - קצץ אחיינו אנטיגונוס את אוזניו, שכן אדם בעל מום פסול לכהונה הגדולה.

הפרתים נסוגו והורדוס השתלט על הארץ ב 37 לפני הספירה. את נכדו של הורקנוס הוא הטביע למוות בבריכה בארמון בירי חו. הוא חיסל את כל שושלת החשמונאים, את כל ילדיו. כמה שנים קודם לכן, פומפיוס נמלט כפליט למצרים לאחר תבוסתו ליוליוס קיסר. תלמי ה ,13 אחיה הצעיר של קליאופטרה, הורה לערוף את ראשו.

למרבה הצער, זה סיפור שחוזר על עצמו שוב ושוב. כמו גורל נורא - המאבק האינסופי, או שמא הסופי מדי, שמסתיים תמיד באותו האופן. הוא מוביל אל החורבן הגדול, אל מרד בר כוכבא ואל עקירתנו מהארץ. אבל ההתחלה - איפה היא? שלמה ואדוניה? רחבעם וירבעם? אבימלך ואחיו? יוסף בבור? קין והבל? ואיפה הסוף? האם נוכל לשים סוף לסוף הרע? לרגע

שבו אח קם על אח? ●

הסיפור הגדול בחורבן היה פוליטי דתי, ומלחמת האחים היתה גם מאבק בין האליטה הצדוקית המתייוונת לבין הפרושים

 ?? איור: שלומי צ'רקה ??
איור: שלומי צ'רקה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel